Banner Forum Image

dåligt samvete - är jag egoistik!?!

Diskutera förskola och familjedaghem

dåligt samvete - är jag egoistik!?!

Inläggav gangsterflickan » tor feb 04, 2010 09:56

de är så här att jag inte har något körkort och de är 4,5km till dagis.
Hela sommaren och hösten (ända tills jonna kom i dec) så har jag cyklat dit med Alvina 3 ggr i veckan.
Hon älskar verkligen dagis och tycker de är jätte kul där.

Men nu när de är massor av snö och kallt osv så har de ofta blivit att hon fått stanna hemma.
Som nu i morse (går vid halv 8 ) så bestände ja mig för att hon fick vara hemma eftersom de snöar jätte mycket.
det resulterade i att i går var enda gången hon varit på dagis på 2 v!
dock fick hon magsjuka första vecka men endå!

jag känner mig så elak.
Ska jag bylta på henne och jonna och helt enkelt traska iväg just för hennes skull, är de elakt och egoistiskt att inte orka gå i skit väder?
har så dåligt samvete över att hon måse vara hemma när jag är säker på att hon hellre vill vara på dagis!
Senast redigerad av gangsterflickan tor feb 04, 2010 10:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Re: dåligt samvete - är jag egoistik!?!

Inläggav Aurora » tor feb 04, 2010 10:11

Oj, knepigt, det blir ju rätt långt att gå både fram och tillbaka två gånger/dag...och med en sån liten att ta med tycker jag nog det är okej att stanna hemma, men jag förstår din problematik. Du brukade lämna henne 3 dagar? Kan du inte försöka gå en dag oavsett väder?
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tor feb 04, 2010 10:41

ja, så fort de är hyfsat väder så går jag.
som går så gick ajg även fast de blåste en del men då hade jag Jonna i bärselen innanför jackan och Alvina i vagnen.
Så vände jag vagnen så hon fick sitta bort från mig och då blåste de mindre.

känns som att jag bara är lat som inte går och tycker de är jobbigt att hon måste var hemma.
tack iaf för de du skrev!
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » tor feb 04, 2010 10:49

Jag tror inte att hon lider av att vara hemma,det är ju bara en period som det är så här mycket snö och sen kommer hon ju kunna gå på dagis som vanligt igen :D Förstår att det är jobbigt för dig att ta dig iväg med två små gående i all snö så långt,tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete för det,passa på och hitta på lite mysiga saker hemma dom dagarna istället,pyssla lite,fika med varm choklad eller bara lek lite :D
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tor feb 04, 2010 11:08

tack milla, känns bra att få lite stöd. de behövs verkligen nu!
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tor feb 04, 2010 11:21

Känner du inga andra som har barn som kan komma hem till dig på lekstund någon dag i veckan? Då behöver du inte känna att du har dåligt samvete över att Alvina inte träffar andra barn.

Förstår att du inte går så långt när vädret är som det är, speciellt nu när du har en liten att tänka på oxå.
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor feb 04, 2010 11:28

du är väl inte egoistisk, bara praktisk. Du är nog inte ensam om att inte ge sig ut i all denna snön! och det är ju inte lättast att dra en vagn i det heller. Vardagen ska ju funka för er alla så det är bra att du gör det som är smartast för er. snart e det vår igen och då blir det lättare att ta sig fram! Tror knappast att alvina lider av att få vara hemma och mysa med er.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tor feb 04, 2010 12:32

Minismamma, ne jag gör ju inte de :(

och de är precis därför jag får dåligt samvete, för att hon inte får träffa andraq utan bara vara med oss.
Så jag har svårt för de där tänket att hon blir lika glad lver att var hemma och mysa med oss - för jag vet att hon vill vara på dagis, just för att bara få leka och ha kul utan en tjatande mamma och en skrikande lilla syster som tar tid.

I dag har ajg verkligen föröskt att leka med Alvina och prata med henne och så, för att hon inte ska känna sig ensam och få tråkigt.

De är så mycket nu bara. vet att de blir bättre snart och att vädret borde bli bättre och bättre. bara någon månad kvar sedan börjar de säkert töa.
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Shrin » tor feb 04, 2010 12:52

Jag vet inte hur mannen i huset jobbar, men finns det ingen möjlighet att han lämnar Alvina på dagis och du hämtar henne? Förstår att du inte vill gå ut med 2 små i det här bajs vädret. Jag hade nog inte heller gjort det om vi hade så långt till dagis. Och du behöver verkligen inte ha dåligt samvete lr känna dig egoistisk. Du är inte mer än människa!
Användarvisningsbild
Shrin
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tor feb 04, 2010 14:46

han jobbar shift, han kör timerbil.
så antingen åker han till jobbet runt 3 på natten och kommer hem 12 timmar senare eller så åker han typ vid 14 på dagen och kommer runt 3 på natten, så de är inget bra alternativ.
Visst kan han skjutsa upp henne men de innebär att han får ca 3-4 timmars sömn vilket inte blir bra eftersom han jobbar hela veckan.
Men när han är hemma så åker han och hämtar henne så de gånger han jobbar eftermiddag så behöver jag bar gå dit med henne iaf.
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » tor feb 04, 2010 22:51

4,5 km till dagis o detta väder..! Herregud, om du så bara tar dej dit någon gång ibland i detta väder så har du all min beundran. Snablarns vad jobbigt det är att ta sej fram med vagn o grejer just nu!!
Jag har bara 5 minuter till dagis, ett barn och ändå flåsar jag när jag kommit uppför backen dit de dagar dom inte hunnit ploga.
Nä man måste få vara realist- det blir bara för bökigt att plöja fram genom snön varje dag om man är i din situation.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tor feb 04, 2010 23:00

ja du har faktiskt helt rätt. de är ju inte mitt fel att de snöar.
hon får vara göad att komma dit ibland helt enkelt.
ju oftar dessto bättre men när hon är hemma måste jag försöka bygga upp vårat förhållande mer och mer, är ju bra att kunna vara med så mycket som jag faktiskt kan.
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Återgå till Förskolan