Banner Forum Image

Dåligt samvete

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

Dåligt samvete

Inläggav neo07 » tis feb 01, 2011 20:12

Har så dåligt samvete över att man inte hinner vara med Neo under veckorna. Då jobbar jag ändå inte heltid. Hämtar Neo runt 15,30-16,00 på dagis varje dag. Efter dagis är Neo så trött att han inte orkar med någonting. Han vill mest bara sitta och mysa i soffan. Sen är det matlagning, äta och sen sängen. Känns som man inte hinner leka, pyssla och busa, förutom på helgen då.... Någon mer som känner så här?
BildBild
Användarvisningsbild
neo07
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Re: Dåligt samvete

Inläggav sprallos » tis feb 01, 2011 20:37

Så är det ju...känner samma och då hämtar jag ändå runt 14:45 när jag jobbar. Vet inte vad man ska göra åt det heller....försöka laga snabb mat så man hinner umgås, ha med barnen i matlagningen osv. Men jag tror bara livet är så ibland....vi måste ju jobba...
sprallos

Inläggav Lejonella » tis feb 01, 2011 21:36

Håller med...tyvärr är ju vårat samhälle uppbyggt så att båda föräldrarna måste jobba (om man inte råkar vara gift med en miljonär...)

Har du inte föräldrardagar kvar att ta ut? Då kan du ju kanske ta ut en dag i veckan om du har möjligheten att göra så?

Jag önskar att jag ska kunna jobba 75% då jag går tillbaka och jobbar, annars har jag arb tid mellan 8-17 som socialsekreterare. Eller så söker man ett jobb med skiftarbete? Jag är nämligen arbetslös i botten...
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » ons feb 02, 2011 23:00

Jag känner också att det är svårt att hinna göra saker på eftermiddagarna. Vi båda jobbar heltid och den som hämtar gör det vid 16.
Det som jag tycker funkar bra är som Sprallos nämnde att "leka" under tiden vi gör middag/handlar eller så. Liam tycker det är kul att hjälpa till och mej gör det inget om det blir lite knasigt eller tar lång tid ibland. (Igår hann han äta upp nästan all tomaterna och all ost innan tacosarna var klara...)
Vi brukar dela upp det lite också, en gör vardagssysslorna och den andre leker med Liam under tiden. På så sätt blir det i alla fall någon timmes "riktig" lek innan läggdags.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor feb 03, 2011 09:22

Jag har ju sådan tur att jag har jobbat halvtid sedan liam började på dagis så vi har alltid haft torsdagar och fredagar för oss själva vilket jag älskar. För annars kan jag hålla med er.. När man hämtar ovasett 14- 16 så är Limpen så trött och då hinner man inte med så mycket.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Golli » tor feb 03, 2011 13:37

här är en till som känner likadant. Så är det för oss föräldrar, det är alltid att man har dåligt samvete för något. Det som jag kan känna är bra är att man ändå är tryggheten hos barnen. När de inte leker och busar på dagis så är de hemma hos trygga och mysiga mamma och pappa. Även om man inte leker och stojjar hela tiden så är man hos dem och ger dem den tryggheten de vill ha. Barnen vill också mysa och bara "vara". Vi brukar låta barnen vara med och laga maten. Sen har vi alltid något inplanerat på helgen så att man kan umgås hela familjen tillsammans. T.ex. åka till skogen eller något annat skoj.
Förstår ert dåliga samvete... men det är bara att ta tillvara på tiden vi har tillsammans... snart är de tonåringar och vill ändå inte "leka" med oss längre :P
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Golli
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tis feb 08, 2011 12:27

Jag som Ensamstående har inte en partner som kan leka med Noel medan jag lagar mat. Eller när man måste städa. Det är jag som får ta hela lasset själv. Men jag får det att fungera ändå, han blir helt enkelt tvungen att antingen leka själv medan jag lagar mat eller så får han hjälpa till med det jag gör.

Varannan helg har jag tid att hitta på nåt roligt med Noel och dom helgerna går väldigt fort...
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Återgå till Allmänna trådar om barn