Dagis när en jobbar natt och en jobbar dag?
10 inlägg • Sida 1 av 1
Dagis när en jobbar natt och en jobbar dag?
Min sambo (O) arbetar natt och jag kommer att arbeta dagtid mån-fre till våren när Nellie ska börja på dagis.
Vårt problem är att det kommer att vara ca 2 av 5 veckor som Nellie inte får vara på dagis eftersom O. har lediga perioder om 7 resp. 10dagar i följd. Och om jag har rätt för mig så får man inte lämna på dagis när någon av föräldrarna är lediga (eller?)...
Detta kan ju bli ett problem för Nellie då det kommer att gå långt mellan gångerna på dagis ibland!
(Hon har starkt behov av att känna sig hemma på ställen, även när O och jag är med så jag vill inte tänka på hur osäker hon kommer att vara på dagis utan oss om hon inte får lära känna fröknarna riktigt väl!!)
Är det någon som vet vad som gäller de dagar när man (O) ska gå på sin arbetsperiod och de dagar när han går av sin arbetsperiod??
Jag menar, om jag jobbar på dagen och O. ska börja först kl.22.30 (och sen jobba hela natten) får Nellie vara på dagis den dagen då?? O. är ju hemma men måste ju sova för att orka jobba hela natten..
Och när O. går av sin arbetsperiod (slutar 07.30) och jag jobbar dag, får Nellie vara på dagis då?? O. är ju ledig på dagen men behöver sova eftersom han jobbat hela natten...
Någon som vet??

Vårt problem är att det kommer att vara ca 2 av 5 veckor som Nellie inte får vara på dagis eftersom O. har lediga perioder om 7 resp. 10dagar i följd. Och om jag har rätt för mig så får man inte lämna på dagis när någon av föräldrarna är lediga (eller?)...
Detta kan ju bli ett problem för Nellie då det kommer att gå långt mellan gångerna på dagis ibland!
Är det någon som vet vad som gäller de dagar när man (O) ska gå på sin arbetsperiod och de dagar när han går av sin arbetsperiod??
Jag menar, om jag jobbar på dagen och O. ska börja först kl.22.30 (och sen jobba hela natten) får Nellie vara på dagis den dagen då?? O. är ju hemma men måste ju sova för att orka jobba hela natten..
Och när O. går av sin arbetsperiod (slutar 07.30) och jag jobbar dag, får Nellie vara på dagis då?? O. är ju ledig på dagen men behöver sova eftersom han jobbat hela natten...
Någon som vet??

ma 30/10-10
mf 23/7-11
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
-

Lillan08 - Alltid online

Re: Dagis när en jobbar natt och en jobbar dag?
Har du pratat med förskolan om det?
Jag har ju inget fast arbete och Noel går ju på dagis ändå mellan 9-14 tis, ons, tors..
Jag har ju inget fast arbete och Noel går ju på dagis ändå mellan 9-14 tis, ons, tors..
-

MinisMamma - Alltid online

Här där jag bor får man ha barnet på dagis även om en förälder är ledig. Den regel som finns är att om man är ledig en hel vecka pga t ex skiftarbete så får barnet inte vara på dagis mer än 15 timmar den veckan. Borde ju vara likadant överallt tycker jag.
- Anna-Panna
- Alltid online

Jag bokade ett möte med hon som har hand om sånt, just för att vi har oxå konstiga arbetstider med skiftarbete, o jag frilans.
Det är nog olika från komun till komun, men hon sa att de lägger dagisschemat utifrån vad som är bäst för barnet, märker de att barnet mår dåligt av att gå väldigt oregelbundet så ändrar man det till det bättre o vise versa så att allt funkar!
Boka ett möte med alla frågor tillsammans med din sambo, jag blev mycket klokare av det iaf
Det är nog olika från komun till komun, men hon sa att de lägger dagisschemat utifrån vad som är bäst för barnet, märker de att barnet mår dåligt av att gå väldigt oregelbundet så ändrar man det till det bättre o vise versa så att allt funkar!
Boka ett möte med alla frågor tillsammans med din sambo, jag blev mycket klokare av det iaf
- Ki27
- Alltid online

Du kan nog kolla på din kommuns hemsida för att få en del information också. I min kommun gäller det att om en förälder är ledig mer än 7 dagar i sträck (inte semester då, utan vid skiftarbete) så har barnet rätt att vara 15 timmar per vecka på dagis de veckorna. Och förstås heltid de veckor när båda jobbar. Detta är för barnets skull, så att det inte ska bli så långa uppehåll. Jag tror att det finns liknande regler i de flesta kommuner.
Sen om han jobbar natt, så tror jag självklart att hon får vara på dagis dagen efter, han måste ju sova också.
Sen om han jobbar natt, så tror jag självklart att hon får vara på dagis dagen efter, han måste ju sova också.
-

Sofia85 - Alltid online

Ahhh låter ju rimligt med 15timmars regeln.... Jag vi får nog ta ett snack med rektorn och höra vad som gäller... Jag ju så orolig att Nellie inte ska "komma in" i dagisverkasamheten ordentligt för att hon kanske får gå så sällan..
Hon är ju dessutom en väldigt försiktig tjej som har stort behov av trygghet nära när hon leker utanför hemmet..
Tack för era svar!!
Tack för era svar!!

ma 30/10-10
mf 23/7-11
-

Lillan08 - Alltid online

Jag kan bara svara för hur det är när din sambo jobbar natt. Då får er dotter vara på dagis under dagen när han sover. Sen sätter ni ju tiderna själva hur länge han behöver sova så att säga. 
-

magda - Alltid online

Vad jag vet har man rätt till åtta timmars sömn efter en natt. När din sambo är ledig tror jag att ditt barn faktiskt ska vara hemma, förutsatt att barnet inte fyllt fyra år då ni har rätt till femton timmar. (är snack om att införa allmän fsk för 3-åringar oxå men har ej gått igenom). I samråd med förskolan gör ni såklart upp om de tider som kan vara lämpliga att gå när din sambo är ledig om er dotter har svårt att komma in i gruppen tex. Då är det såklart barnets behov som styr o ett par timmar en tre dagar i veckan eller så kan då vara lämpligt.
- che
- Alltid online

Japp. Jag mailade chefen för förskolan i kommunen och man får prata med rektorn för förskolan och begära "kontinuitetstid" om man anser att barnet inte kommer in i gruppen pga att det är för mycket borta.
Man får ha barnet på dagis 8timmar innan föräldern som jobbar natt "går på" och 8 timmar den dagen som föräldern "går av"! Så länge tror jag inte behövs men det kan vara bra att veta.
Så går de bara med på lite "kontinuitetstid" så ska det nog ordna sig!! =)
Tack för alla bra svar!!!!!
Man får ha barnet på dagis 8timmar innan föräldern som jobbar natt "går på" och 8 timmar den dagen som föräldern "går av"! Så länge tror jag inte behövs men det kan vara bra att veta.
Så går de bara med på lite "kontinuitetstid" så ska det nog ordna sig!! =)
Tack för alla bra svar!!!!!

ma 30/10-10
mf 23/7-11
-

Lillan08 - Alltid online

Jag skulle iförsta hand prata med dagispersonalen förklara vänligt vikten av att det måste vara regelbundehet i ditt barns liv även om era arbetsscheman varierar.
Tryck på punkter som att det är viktigt med att vara en del i gruppen , de missar den dagliga pedagogiska verksamheten som är en viktig förberedelse för skolan. Är det en bra personal brukar de vara väldigt flexibla, om man är hjälpsam tillbaks ,när det gäller att hämta tidigare vid atp,försöka ordna ledigt vid sammanslagningar etc.
Tryck på punkter som att det är viktigt med att vara en del i gruppen , de missar den dagliga pedagogiska verksamheten som är en viktig förberedelse för skolan. Är det en bra personal brukar de vara väldigt flexibla, om man är hjälpsam tillbaks ,när det gäller att hämta tidigare vid atp,försöka ordna ledigt vid sammanslagningar etc.
- hejsansara
- vimedbarn.se skribent

10 inlägg • Sida 1 av 1