Dagens favvonamn
Dagens favvonamn
Ett av mina intressen, som ni väl vet vid det här laget - namn. Att tänka och klura och hitta och smaka på och fundera. Jäjä. Tänkte starta en liten svammeltråd där vi skriver in de namn vi tycker är fina/finast just idag. Om man hittar något nytt och spännande eller om något namn hänger med sedan långt tillbaka och bara inte försvinner ur huvudet. Släng in dem här! På så sätt får vi en samling inspiration åt de som går i bebisväntartider.
-

moia - Alltid online

Re: Dagens favvonamn
Jag har några favvonamn, men tyvärr håller inte R med om så många av dem...
Adam
Oliver
Tristan
Samuel
Amelie
Evelyn
Elin
Alva
Mary
Julia (fast det går inte längre eftersom vi har en Joel. Hur låter det liksom? -Joel och Julia! Hahaha!!)
Kommer säkert på fler med tiden...
Adam
Oliver
Tristan
Samuel
Amelie
Evelyn
Elin
Alva
Mary
Julia (fast det går inte längre eftersom vi har en Joel. Hur låter det liksom? -Joel och Julia! Hahaha!!)
Kommer säkert på fler med tiden...
-

Nelia - Alltid online

Just idag tycker jag väldigt mycket om:
Antonia - Har bara träffat en person som hetat så, en kompis till min sambos bror. Det var några år sedan, och namnet har liksom vuxit hos mig. Jag tycker det känns vackert och speciellt utan att vara tillkrånglat. Och ganska rejält men utan att vara bastant, om ni förstår?
Ines - Ett namn som jag fastnade för för kanske något halvår sedan. Vet inte var jag läste det först, men det klingar så fint i mitt huvud. Jag gillar uttalet. Jag funderar dessutom just nu på vilka namn som passar med mina två barns, och då letar jag bland annat namn som börjar och slutar på andra bokstäver än mina barns (t ex flicknamn som INTE slutar på -a). De ska också innehålla andra bokstavskombinationer, och dessutom gärna vara kortare eller längre än mina barns.
Flynn - En "gammal" bubblare (pojknamn) som jag funderade på i början av graviditeten med Claudia. Det kändes väl inte klockrent och P gillade det inte så det var aldrig med i diskussionerna. Men jag tycker det är sååå coolt! Kanske lite för konstigt och ovanligt för att ge ett barn, men kanske inte... Gillar det också pga anledningarna ovan (Helt andra bokstäver och rytm och längd än Vincent och Claudia, och skulle matcha väldigt fint tycker jag).
Antonia - Har bara träffat en person som hetat så, en kompis till min sambos bror. Det var några år sedan, och namnet har liksom vuxit hos mig. Jag tycker det känns vackert och speciellt utan att vara tillkrånglat. Och ganska rejält men utan att vara bastant, om ni förstår?
Ines - Ett namn som jag fastnade för för kanske något halvår sedan. Vet inte var jag läste det först, men det klingar så fint i mitt huvud. Jag gillar uttalet. Jag funderar dessutom just nu på vilka namn som passar med mina två barns, och då letar jag bland annat namn som börjar och slutar på andra bokstäver än mina barns (t ex flicknamn som INTE slutar på -a). De ska också innehålla andra bokstavskombinationer, och dessutom gärna vara kortare eller längre än mina barns.
Flynn - En "gammal" bubblare (pojknamn) som jag funderade på i början av graviditeten med Claudia. Det kändes väl inte klockrent och P gillade det inte så det var aldrig med i diskussionerna. Men jag tycker det är sååå coolt! Kanske lite för konstigt och ovanligt för att ge ett barn, men kanske inte... Gillar det också pga anledningarna ovan (Helt andra bokstäver och rytm och längd än Vincent och Claudia, och skulle matcha väldigt fint tycker jag).
-

moia - Alltid online

Nelia: Vad snabb du var, haha! Men hörrödudu, är du gravid???!!! Gaaah, grattis!!! Aaaaiiioooo!!! Haha! Shit vad roligt! =D
Adam är mitt gamla favvonamn som jag bestämde på gymnasiet, men det går inte hem här hemma heller. =P Hehe, nej Joel och Julia fungerar väl inte så bra direkt. =)) Jag utesluter numera alla namn på V och C, annars har jag några favoriter: Viggo, Vilde, Vide, Vilda, Cornelia... Eh, jag gillar namn på V. En gammal klasskamrat fick häromveckan en dotter som heter Valma! Fint och ovanligt, jag har aldrig hört det förut.
Adam är mitt gamla favvonamn som jag bestämde på gymnasiet, men det går inte hem här hemma heller. =P Hehe, nej Joel och Julia fungerar väl inte så bra direkt. =)) Jag utesluter numera alla namn på V och C, annars har jag några favoriter: Viggo, Vilde, Vide, Vilda, Cornelia... Eh, jag gillar namn på V. En gammal klasskamrat fick häromveckan en dotter som heter Valma! Fint och ovanligt, jag har aldrig hört det förut.
-

moia - Alltid online

Haha, har du missat det? Plussade för bara några dagar sedan, BIM igår. Har skrivit i både Gravid-tråden och vi som vill bli gravida-tråden
(Men schhh på Fejjan, våra familjer vet inte än...)
(Men schhh på Fejjan, våra familjer vet inte än...)
-

Nelia - Alltid online

Jag hörde ett namn så sent som idag som jag inte tänkt på förut, jag börjar gilla norska namn mer och mer också. Så det kan säkert komma några sådana efter vart.
Adrianne
Elise
Nelia grattis, jag läser inte dom trådarna längre så det har jag missat helt
Adrianne
Elise
Nelia grattis, jag läser inte dom trådarna längre så det har jag missat helt
- Taweret
- Alltid online

Orion
Sam
Milo
My
Mina
hmmm mycket MMM
Sam
Milo
My
Mina
hmmm mycket MMM
-

ToToRo - Alltid online

Jag har ju inte avslöjat vad Lillhjärtat ska heta än.....
sitamoia, vill du veta???

Nåväl, vi hade många, många förslag. En kväll så fick jag nog och sa att ikväll tar vi och bestämmer oss. Vi skrev ner alla förlag sen strök vi de namn vi inte var överens om.
Sen gick vi genom listan en gång till, valde ut tre favoriter var och sen började förhandlingarna!
Vi aslutade med att googla förslagen och se vad som kom upp. På flicknamnet kom det upp en länk till en tjej som gillade Blind Guardian. Ola hade en Blind Guardian tischa på sig den kvällen....
Resultatet på de båda killnamnen är också lite spooky, de första länkarna var nämligen till två fotografer....
Till slut kom vi fram till detta:
Astrid
Olle eller Oskar
Som andranamn valde vi Greta och Joel.
Min mormor och mannens farmor hette Greta och Joel finns även på bådas sidor.
Gustav tycker att bebisen ska heta Olle om det blir en pojk men han ÄLSKAR namnet Astrid. Han klappar på magen och sjunger Astrid, Astrid, Astrid.....
Så valde vi!
Lite OT men en rätt kul historia.
sitamoia, vill du veta???
Nåväl, vi hade många, många förslag. En kväll så fick jag nog och sa att ikväll tar vi och bestämmer oss. Vi skrev ner alla förlag sen strök vi de namn vi inte var överens om.
Sen gick vi genom listan en gång till, valde ut tre favoriter var och sen började förhandlingarna!
Vi aslutade med att googla förslagen och se vad som kom upp. På flicknamnet kom det upp en länk till en tjej som gillade Blind Guardian. Ola hade en Blind Guardian tischa på sig den kvällen....
Resultatet på de båda killnamnen är också lite spooky, de första länkarna var nämligen till två fotografer....
Till slut kom vi fram till detta:
Astrid
Olle eller Oskar
Som andranamn valde vi Greta och Joel.
Min mormor och mannens farmor hette Greta och Joel finns även på bådas sidor.
Gustav tycker att bebisen ska heta Olle om det blir en pojk men han ÄLSKAR namnet Astrid. Han klappar på magen och sjunger Astrid, Astrid, Astrid.....
Så valde vi!
Lite OT men en rätt kul historia.
- Fru S.
- Alltid online

jag har inga förslag alls längre ...tänkte att om de blir en pojk så kanske alexander... men nu e M: s kusin (som vi ofta hänger me) oxå gravid å jag tror hon kommer få en pojk å då tänker hon oxå ta alexander...fan ..
... inge kul å ha samma...hon ska föda i mars me så lixom...haha aja...
tjejnamn har jag inget jag gillar riktigt...kanske Nova eller Novalie men M gillar inte dom alls....
så jag hänger här å ser efetr om ni kommer me bra förslag istället ...inget som jag gillar än dock
tjejnamn har jag inget jag gillar riktigt...kanske Nova eller Novalie men M gillar inte dom alls....
så jag hänger här å ser efetr om ni kommer me bra förslag istället ...inget som jag gillar än dock
- Tigi
- Alltid online

Tack Taweret!
Jag har inte fattat än, vi gjorde ju bara ett halvriktigt första försök (sambon ville ju vänta tills april) men det tog sig visst ändå. Gissa vem som är överlycklig?! 
-

Nelia - Alltid online

Vilka superfina namn Fru S!
Jag har så många favoriter!
Gustav, Oskar, Svante, Pelle, Petter, Joel och Alexander (som Isabelle skulle hetat om hon varit en pojke)
Liv, Joline, Elsa, Svea, Karin and so on. Ibland kan jag faktiskt ångra lite att vi inte döpte Josefine till Joline istället, men men.
Dagens absoluta favvonamn är två killnamn: Fabian och Marius.
Fabian har jag börjat gilla ganska nyligen och Marius fick en nytändning idag
.
Jag har så många favoriter!
Gustav, Oskar, Svante, Pelle, Petter, Joel och Alexander (som Isabelle skulle hetat om hon varit en pojke)
Liv, Joline, Elsa, Svea, Karin and so on. Ibland kan jag faktiskt ångra lite att vi inte döpte Josefine till Joline istället, men men.
Dagens absoluta favvonamn är två killnamn: Fabian och Marius.
Fabian har jag börjat gilla ganska nyligen och Marius fick en nytändning idag
Isabelle 080725
Josefine 100330
Josefine 100330
-

Strumpan - Alltid online

Vill bara säga att jag tycker att varenda barn som föds eller har fötts de senaste två åren heter Leo. Kommer det något nytt barn så frågar man vad heter han? Jo Leo och så går det ett tag så hör man att de i min bekantskapskräts har det fötts ett litet barn och gissa vad han heter? Jo Leo..... Jag tror vi känner minst 4-5 Leo just nu 
- carina_
- Alltid online

åå vilken bra tråd vi har verkligen namn torka när det gäller kommande barn och snart är bebis verkstan p g å då är det bra att ha några på lager
.
Nu tror jag att jag bara kommer att få tjejer men annars så har jag Sixten som favvo namn, sen suger jag lite på namnet Lynea
Nu tror jag att jag bara kommer att få tjejer men annars så har jag Sixten som favvo namn, sen suger jag lite på namnet Lynea
-

gellis - Alltid online

Hade Ebba varit en pojke hade hon hetat PETTER.....bara älskar det namnet. Kan fortfarande sörja att jag inte ska ha fler barn, för jag får ingen Petter...
Såååå snälla...sätter mitt hopp till er...haha..
Det finns många fina namn, jag gillar lite äldre coola namn.
Tjej: Siri, Alma, Tyra (Hade jag döpt Ebba till om inte en kompis dotter heter det), Signe, Sally, Nelly, Ester, Märta (Ja, Märta!! såå coolt!)
Kille: PETTER!!!, Hannes, Harald, Einar, Egon
Har fler, men nu vaknar min lilla fisunge..
Det finns många fina namn, jag gillar lite äldre coola namn.
Tjej: Siri, Alma, Tyra (Hade jag döpt Ebba till om inte en kompis dotter heter det), Signe, Sally, Nelly, Ester, Märta (Ja, Märta!! såå coolt!)
Kille: PETTER!!!, Hannes, Harald, Einar, Egon
Har fler, men nu vaknar min lilla fisunge..
- sprallos