Banner Forum Image

Cystor i hjärnan?!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Cystor i hjärnan?!

Inläggav Vendelin » tor mar 25, 2010 22:07

Hej!
Min lilla flicka är 3 veckor gammal, vid BVC besöket igår så tyckte sköterska att hennes huvudomfång ökat en aning för snabbt, är nu 39 cm. Var 35 cm när hon föddes. Så hon bokade in ett läkarbesök idag. Läkaren kände på lillan huvud och sa att storleken kan bero på ärftlighet (hennes pappa har ganska stort huvud) men att det även kan bero på cystor i hjärnan!!! Så han skulle skicka remiss för ultraljud av hennes hjärna, så nu väntar vi på en kallelse till den.
Någon mer som varit med om detta?! Är helt sjukt orolig inför framtiden nu!
Vendelin
Nykomling
Nykomling

Re: Cystor i hjärnan?!

Inläggav Caroliinen » tor mar 25, 2010 22:18

Hej Vendelin.

Vet inte riktigt om jag kan få dig att vara mindre orolig men när min son föddes var hans huvudomfånf 37 cm, när han var 1 vecka 38.2, 13 dagar, 39,3, 5 veckor 41,
2 månader 42, 4 månader 44,4 osv..när vi senast var på BVC innan jul var hans omfång 51 men då var han 1 år och 8 månader.
Jag tyckte också hans huvud väcte otroligt fort..alltid haft större huvud än andra i hans ålder och han har fortfarande större huvud än de flesta barnen..även de som är 3/4 år..men BVC säger att de inte är någon fara och att vi inte ska vara oroliga..min man har stort huvud..inte så att de är syns direkt..de passar till hans kropp..även min sons huvud..aldrig någon som säger.."gu vad stort huvud" eller så..utan de passar även hans kropp..jag själv tänker inte på det längre.

Nu har ju din dottershuvud vuxit fortare än min sons men de behöver ju inte betyda de värsta..kan de inte vara vattenskalle eller vad de heter..finns nog ett finare ord för de :/

Hoppas att de inte är någonting och att allt är bra mer er lilla prinsessa.
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » tor mar 25, 2010 22:19

Oj, fy vad jobbigt att vänta på remiss/besök/besked om en sådan sak! Jag hoppas verkligen ni får tid snarast möjligt så ni slipper fundera.
Jag har inte varit med om något sånt, men vill bara önska lycka till! Det är säkert inga problem, men jag förstår att du är orolig.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » tor mar 25, 2010 22:20

Har aldrig hört talas om det. Men jag förstår din oro. Hoppas allting ser fint ut när ni varit på ultraljudet. Måste vara hemskt att behöva vänta på att få ett svar.

Kram!
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor mar 25, 2010 22:52

Usch, hoppas verkligen det inte är nån fara.
Edwin hade också 37 när han föddes. Huvudet var större men ihopklämt till 37. Precis som CAroliinen skriver så var även Edwins huvud 44,5 vid 4 mån. Och det har aldrig vart nåt fel med hans huvud! Hans pappa har ett stort huvud, så det är därför. Hoppas att det är så i ditt fall också!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » tor mar 25, 2010 23:00

Jag har en vän vars söners huvud växte "oroande" fort och det jämnade liksom ut sig med tiden, det var ingen fara, men de pratades väl lite om vattenskalle då... Men det var det ju inte. Hoppas det inte är någon fara men enligt min uppfattning så går BVC slaviskt efter denna kurva som ju eg bara är ett snitt, och barn har tendens att hoppa i sin utveckling, men å andra sidan är det ju bra att de ser efter om där är ngt.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Vendelin » fre mar 26, 2010 12:13

Ja det är hemskt att behöva gå och vänta!!
Men som sagt så har ju sambon stort huvud och likaså min farfar, så jag hoppas innerligt att det endast är ett släktdrag. Att det skulle vara något fel på henne finns inte i min värld!
Men det är ju bra att de vill kolla upp det och inte bara gissar på att hon ärvt ett stort huvudomfång..
Vendelin
Nykomling
Nykomling

Inläggav Aurora » fre mar 26, 2010 18:07

Min systers barn har cystor på hjärnan (hon är född för tidigt och därför gjorde UL på hjärnan). Det BEHVÖER itne betyda nånting. Hennes blåsor växer inte och det finns olika typer av blåsor. De flesta som har såna blåsor upptäcks aldrig eftersom man ofta inte gör UL på hjärnan. Det kan i värsta fall innebära en skada, beroende på var de sitter. Till min syster sa de att det är MYCKET ovanligt med såna skador, och det är också vanligt att även om det innebär en skada så är hjärnan så plastisk ännu att den bildar nya vägar vilket ofta leder till minimal påverkan på beteendet (tydligen oftast smärre motoriska skador).

Nu vet jag som sagt inte om det är samma typ av cystor alls.

Hoppas att allt går bra och det bara är din mans stora huvud som är boven i dramat! Lyckat ill!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Vendelin » sön mar 28, 2010 11:56

Aurora: Tack så mycket för ditt svar, nu känner jag mig lite lugnare!!

Hoppas på att få komma på UL nästa vecka så vi får det ur världen!
Vendelin
Nykomling
Nykomling

Inläggav Vendelin » ons mar 31, 2010 19:05

Puh! Ul igår visade att allt var normalt! Vilken otrolig lättnad..
Vendelin
Nykomling
Nykomling

Inläggav tinali » ons mar 31, 2010 20:50

Vad skönt!!
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online