Banner Forum Image

Cyklehjälms frågan!!!

Möt andra föräldrar med samma intressen som du

Använder du cykelhjälm?

Ja, alltid.
7
33%
Ja, när jag cyklar med mina barn.
3
14%
Ja, när jag cyklar själv.
0
Inga röster
Nej, aldrig.
5
23%
Ibland.
6
28%

Antal röster : 21

Cyklehjälms frågan!!!

Inläggav trudy » mån okt 11, 2010 12:37

Ok, genom de få åren jag har haft småbarn så har alltid samma fråga dykt upp i olika diskutioner och även ibland bara i tanken när man ser andra föräldrar cykla förbi än. Varför är det så få föräldrar som använder cykelhjälm? Inte bara när de cyklar med sina barn utan även när de cyklar själva?

Så min fråga till alla här inne är:

Använder du cykelhjälm?
trudy
Alltid online
Alltid online

Re: Cyklehjälms frågan!!!

Inläggav Nelia » mån okt 11, 2010 18:39

Jag får skämmas då. Använder inte cykelhjälm. Vet inte vad jag ska skylla på, lathet kanske, för att jag inte tagit mig iväg att köpa en. Hade jag haft en så hade jag använt den ju, men som sagt, det ska inhandlas också.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån okt 11, 2010 19:00

Jag har inte röstat då vi aldrig cyklar tillsammans med barnen men för mig är det självklart att man har hjälm om/när man cyklar med barnen.

Jag skaffade hjälm för några år sedan då jag skulle mer bland bilar och inte bara på gång och cykelvägar. Så det är en vana att lära sig att använda bara.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån okt 11, 2010 19:07

jag har ALLTID hjälm sedan många år. cyklar mycket både själv och med barn bakpå och jag tycker inte det finns några ursäkter. det är en billig livförsäkring och om man vill att ens egna barn skall använda cykelhjälm när de är 13 år och cyklar där man inte ser dem så har man inte en chans om man själv bara använder den när man blir sedd!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Aurora » mån okt 11, 2010 19:42

Jag har också ALLTID hjälm! Jag bor i Stockholm och tycker det är skitläskigt med all trafik. Dessutom känner jag många som råkat ut för olyckor där hjälmen faktiskt räddat liv. Jag har själv blivit påkörd en gång, och även om det inte var så farligt så blev jag riktigt skraj!

Jag håller med Kali, barn måste se oss använda hjälm från början!
Aurora
Alltid online
Alltid online

Inläggav Eva » mån okt 11, 2010 19:53

Jag använder alltid hjälm när jag cyklar med mina barn. Och alltid när jag tränar. Däremellan (typ ensam till affären, skolan, biblioteket osv) slarvar jag. Röstade ändå på "alltid med mina barn".
Eva
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » mån okt 11, 2010 20:23

Jag svarade alltid, men jag har bara cyklat 2 gånger sen jag köpte den så det kanske inte räknas. Har tänkt köpa en hela sommaren, men det har inte blivit av förrän framåt hösten. Känns extra viktigt nu när Lily är så stor att hon undrar varför jag inte har hjälm när hon har. Sen är det ju egentligen självklart att man ska ha hjälm alltid, varför inte liksom?

Dock tycker jag det är lite pinsamt med hjälmen för jag inbillar mig att folk tror att jag är utvecklingsstörd. Jag har en vanlig hjälm från Coop och jag ser så OTROLIGT töntig och ful ut i den. Jag har bestämt att till nästa säsong så gör jag som de "coola" tonåringarna och köper en skate-/inlineshjälm. :) Det ska jag köpa till Lily också för de sitter mycket bättre på huvudet än de vanliga barncykelhjälmarna, tycker jag.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån okt 11, 2010 20:50

Kan tillägga att jag cyklar typ 3-4 ggr/år. Så ingen tror att jag är ute på självmordsförsök var och varannan dag i city.

Men visst borde jag ha hjälm på mig för att demonstrera för Joel. "-Bad bad mum!" *fingerpekar* :oops:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån okt 11, 2010 21:01

sofia: inte för att vara besvärlig men de olika hjälmarna är konstruerade olika för att man oftast slår sig på olika sätt, det är helt andra krafter om du slungas av en cykel än om du åker av en skateboard. så kolla med tex NTF innan du handlar den snyggaste hjälmen att den är godkänd för det du ska ha den till också!

nelia: tycker inte du behöver vara så hård mot dig själv - det är ju lätt åtgärdat! :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » mån okt 11, 2010 21:06

asså jag har aldrig cyklat me barnen...(barnen har ju cyklat med hjälm på sina trehjulingar men jag har gått bredvid, , ) .men om jag skulle göra det ..sen när dom blir äldre å jag cyklar med dom när dom får egna stora cyklar(har ingen sån där cykelstol nu, lite svårt när man har två barn ;) ) .. så lär jag nog ha det...

men jag har en hjälm hemma iallafall å jag köpte den faktiskt enbart för att jag hade praktik på en förskola som jag brukade cykla till å när jag jobbar/är med barn vill jag inte cykla utan hjälm, tänk om dom skulle se mig cykla utan lixom! skulle ju skämmas ;) ....

fast å andra sidan e jag sån som inte använder hjälm annars....typ när jag cyklar till träningen / affären å sånt själv så använder jag inte hjälm...så lite dubbelmoral där asså!... så får nog skämmas lite som Nelia ;) ...

röstade ibland
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » mån okt 11, 2010 21:18

kali: Nä, det måste man förstås tänka på! Det finns ett märke som heter Bell och de har skatehjälmar som även är godkända för cykel, så det ska nog inte bli nåt problem. Den hjälm jag har kostade dessutom bara 99:- och det känns som att en hjälm för 400:- borde vara lite bättre.
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » mån okt 11, 2010 23:46

Tidigare hade jag aldrig hjälm. Jag tyckte att jag såg helpuckad ut i det!
MEN jag har tänkt om. Nuförtiden har jag alltid hjälm, trots att jag fortfarande ser tokig ut. Visst jag skulle kanske kunna skippa den om jag skulle cykla en lugn tur på en öde skogsväg eller nåt, men inte där det finns andra trafikanter.

Det som fick mig att ändra mig var tre saker;

1. Jag ramlade när jag cyklade. Som tur var så slog jag inte i huvudet men armen, benet och speciellt höften fick jag rejält ont i och jag har fortfarande kvar en "bula" på höften. Jag kan säga att det fick mig att tänka till.

2. Min syster krockade med en liten pojke (han fick inte en skråma) och slog i bakhuvudet. Hon kände inte sin kropp och kunde inte röra sig på flera timmar och fick åka ambulans med nackkrage osv. Som otrolig tur är fick hon tillbaka känseln och rörelseförmågan. Tyvärr är hon fortfarande kinkig ang hjälm, trots gnatande storasyster. (Dessutom fick hon hjärnskakning när hon var liten och smet ut för att cykla utan hjälm. Hon slår sig ofta min syster)

3. Min föredetta arbetskamrat höll på att dö när hon cyklade och i hög fart krockade med en permobil på trottoaren. Hon låg i koma i flera veckor och har fortfarande men av det.

Så med andra ord är jag ett fan av hjälm :D .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav trudy » tor okt 14, 2010 09:59

Får börja med att beklaga alla ni som har vart med om olyckor själva eller har haft andra som råkat ut för dem. Tråkigt nog så är det ju oftats efter att något har hänt som man inser hur bra en hjälm verkligen är.

Jag gav ju aldrig någe svar själv upptäkte jag:/ Jag har aldrig cyklat med Niklas änu och har använt våran cykel 2 gånger, dock utan hjälm. Kan tillägga att jag cyklade på cykeln en gång och den andra gången gick jag med den.(vet lika illa det) Men hjälm står på min inhandlingslista till våren. Fast vi ska köpa ny hjälm till Niklas för pulka åkningen i vinter så kanske 2 flugor i en smäll?
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav mamma75 » sön jan 16, 2011 11:18

Svarade ibland eftersom jag skämms använda hjälm om någon väniinna cyklar med.
Har ni diskutterat saken med era vänner, vad tycker de?

Hurudanna hjälmar har ni? Märke modell? Bild?
mamma75
Nykomling
Nykomling

Inläggav SweetLoveChild » tis jan 18, 2011 11:49

Jag cyklar mycket på sommarhalvåret, dock aldrig med barn och fy skäms på mig, men jag använder aldrig cykelhjälm, fast jag kom på efter jag röstat att hjälm använder jag oftast ändå, eftersom jag för det mesta cyklar till och från stallet, och ridhjälmen har jag alltid med mig hem, och den sitter ju alltid på huvudet då ;) meen jag är väldigt dålig på det annars
Bild

BildBild
SweetLoveChild
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack