Banner Forum Image

Cykelhjälm

Möt andra föräldrar med samma intressen som du

Cykelhjälm

Inläggav mamma75 » ons mar 23, 2011 16:05

Vad tycker ni om cykelhjälm? Använder ni mammor själva också hjälm då ni cyklar eller endast barnen?

Erfarenhet av cykelhjälm?
mamma75
Nykomling
Nykomling

Re: Cykelhjälm

Inläggav Nelia » ons mar 23, 2011 20:57

Jag är en dålig mamma som inte använder hjälm. Skyller på lathet, för jag har bara inte kommit iväg att köpa en, men har tänkt göra det länge.

Joel har alltid hjälm på sig när han cyklar.

Vad som är viktigt är att hjälmen har ett grönt spänne, så de löser upp sig om barnet fastnar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » ons mar 23, 2011 21:25

Näää jag har inte hjälm. Lucas kommenterade häromdagen att en man cyklade utan hjälm "så får man inte göra..." och det kändes knäppt att säga att det bara är barn som "måste" ha hjälm då man cyklar....

Jag kommer att skaffa mig en hjälm till våren då vi ska cykla (trooooor jag...har sagt det länge...)

Pappan till en jag känner cyklade omkull för nga år sedan och avled av skadorna...
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons mar 23, 2011 23:13

jag har alltid hjälm, har haft hela mitt vuxna liv. det är verkligen bara en vanesak. och givetvis måste man ha en om man vill att ens barn skall fortsätta ha hjälm i framtiden! så ut och handla hjälmar nu mammor om ni inte har det!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » tor mar 24, 2011 09:15

Jag har inte haft hjälm tidigare, och det är ju egentligen ganska korkat. En väldigt billig försäkring mot skador som kan bli väldigt otäcka. Nu när vi har barn blir det en självklarhet att ha hjälm, att föregå med gott exempel. Barn gör ju som bekant inte alltid som vi vuxna säger, utan som vi gör... ;)
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav LineMor » tor mar 24, 2011 14:00

En kollega till mig vart påkörd när hon cyklade förra året och utan hjälm hade hon inte klarat sig! Efter jag fick höra det och se hur illa hon såg ut så tar jag nu på mig min hjälm när jag ska cykla även fast jag ser ut som ett pucko i den! :D
Sambon använder inte hjälm men Line och jag använder våra cykelhattar som hon säger!
Bild

Bild

http://fredrikas.bloggspace.se/
Användarvisningsbild
LineMor
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tor mar 24, 2011 15:35

Jag personligen tycker det är svårt att argumentera till varför min son ska ha cykelhjälm om inte jag har det.. här cyklas det inte för min del förrens jag har köpt en och det måste bli snart för har ju en alldelles ny cykel ståendes.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tor mar 24, 2011 22:22

Jag har inte använt min cykel på flera år... men om jag tar fram den igen så hoppas jag verkligen att jag kommer skaffa mej en hjälm!

Jag vet ärligt talat inte om jag skulle ens våga cykla utan längre, o definitivit ha hjälm om min son ska åka med, känns som om det vore lättare att ikläda sig en hjälm... när man har ett barn med på cykeln. Men jag ser faktiskt väldigt många vuxna i min stad som använder hjälm med :) (som inte motionscyklar)

Träffade i februari en 16årig flicka som råkat ut för trafikolycka, visserligen med moped, men farten kan man ju komma upp i med cykel, körde ihop med sin vän, och hon hade inte knäppt sin hjälm så en föll av o sen föll hon hårt i backen med bakhuvudet, ett fall som lika gärna kunde varit från en cykel!
Hon låg sen i koma lång tid och nu 1,5 år efter olyckan satt hon i rullstol, kunde knappt prata, inget minne (bara kort) fick ha hjälp med allt... stackars flicka! :(
När man stöter på sådant så får man sig en tankeställare minsann.... hur ömtålig man faktiskt är.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav trudy » tor apr 28, 2011 12:13

Jag tycker att hjälm är bra. Dock är jag dålig och har ingen. Har viserliggen bara cyklat 2 gånger förra året innan jag åkte på elak foglossning. Men så fort det blir tajm att cykla med barnen så ska jag ha en egen. För vad är det inte för dubbelmoral att tvinga på sina barn hjälm när man inte själv har en?
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » fre maj 06, 2011 21:30

Jag har funderat på det där. Egentligen är det ju konstigt att man ens funderar på det. Det är ju en livförsäkring! Jag har ingen cykel och Edwin har inte riktigt börjat cykla än. Jag letar cykel och vill gärna ha en till sommaren så att vi alla 4 kan ut och cykla och då vore det ju bra om alla 4 hade en cykelhjälm! Det är väl bara att komma över det där pinsamma...;)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » sön maj 08, 2011 22:42

Jag har inte nån cykel just nu, men ska köpa. Då blir det absolut en hjälm också. Jag har jättesvårt att förstå vad som är pinsamt eller så med att ha en hjälm på huvudet. Frisyren kan ju bli lite ful men i övrigt tycker jag faktiskt inte att man ser konstig ut eller så- i alla fall inte om man väljer en hyfsad hjälm :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack