Banner Forum Image

Chic, jag behöver din hjälp!!

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Chic, jag behöver din hjälp!!

Inläggav Beca » mån sep 15, 2008 16:29

Jag vet att Chic har en Britax Vigour 3+, men om någon annan har testat den får ni gärna svara också..
Jag är iaf jättesugen på att köpa en sån vagn nu, är egentligen jätte nöjd med våran emmaljunga city cerox, men jag vet inte jag fastnade för den vagnen och nu vill jag ha den!
Men vad kostar en sån vagn på babyproffsen? för det är väl bara dom som säljer sånna vagnar än så länge eller? finns den i fler butiker?
För och nackdelar med den vagnen? Måste väl finnas nån nackdel?
Chic, du har ju haft din ett tag nu, är du nöjd med den eller börjar du hitta saker att klaga på när det gäller vagnen?
BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Beca
Alltid online
Alltid online

Re: Chic, jag behöver din hjälp!!

Inläggav Liina » mån sep 15, 2008 17:05

Jag har också en britax vigour 3+, rätt nyinköpt men jag använder den varje dag så jag tycker jag känner till den rätt bra nu. Vagnen har ju som alla vagnar både för- och nackdelar men jag tycker i allmänhet att den är jättebra. Den är till exempel väldigt lätt att fälla, vilket jag älskar då Elsa inte gillar när man krånglar med henne.

Du vet säkert de flesta fördelarna, och de är många, så jag tar det som jag ser som nackdelar:
Jag har ingen bil så jag åker massa buss och spårvagn, och trehjulingar är lite svårare att få på och av vissa bussar. Låser man framhjulet blir det dock lite lättare.
De flesta ramper är inte gjorde för trehjulingar vilket gör användandet av ramper lite svårare. Man lär sig dock.
Vad jag förstått kan framhjulet vara en svag punkt för vagnen, men det ska tydligen vara värre på 4+en. Om hjulet pajar fixar de ju det på garantin men det är ju trist. Jag har ju inte haft några sådana problem dock.

De flesta problemen med vigour 3+ är samma som för alla trehjulingar, men den är mindre och smidigare än de flesta andra. Jag äääääälskar min :)

den kostar 3995 på happyland och babyproffsen tror jag, om du har nids 4 kids nära dig så kostar den 500kr mindre där!

Lycka till!! :)
Bild

Http://www.linita.blogg.se
Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » mån sep 15, 2008 17:06

jo förresten, sufletten är lite liten också, men det beror ju på hur mkt du använder suflett om du ser det som ett problem.
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Beca » mån sep 15, 2008 19:45

nej sufletten är inget problem om den är lite mindre, den är så himla stor på vår emmaljunga så det tycker jag är lite störande.
Men finns Vigour 4+ på babyproffsen?
jag är faktiskt lite osäker på trehjuling just för att jag tycker att de ser så ostadiga ut när man ska på och av bussen, och jag åker buss rätt mycket faktiskt..Men annars tycker jag att den ser jätte snygg ut!!
BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Beca
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » mån sep 15, 2008 20:28

ja vigour 4 ska nog finnas på babyproffsen... tror jag. Men den ska tydligen ha lite mer känsliga hjul, de är ju lite mindre än det tredje hjulet på trehjulingen. Men jag förstår tanken med just buss och sådär. Men OM du köper en trehjuling ska du veta att det hjälper att låsa hjulet.
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Inläggav Beca » mån sep 15, 2008 22:18

Tack så jätte mycket!! ja vi får se, jag är riktigt sugen på den vagnen iaf!
BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Beca
Alltid online
Alltid online

Inläggav Beca » mån sep 15, 2008 22:23

Ja om den håller till Sammy är 2 år så är det, det viktigaste sen ska vi nog sluta med vagn.
Tycker inte att en 4 åring ska sitta i vagn iaf..
Sambons yngsta son lyckades vi avvänja när han var 1 år och 5 månader, så jag har inga planer på att Sammy ska sitta i vagn hur länge som helst.
BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Beca
Alltid online
Alltid online

Inläggav Beca » mån sep 15, 2008 22:25

och Liina, kan du inte gå ut och springa med vagnen??? :D
BildBild

BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Beca
Alltid online
Alltid online

Inläggav Liina » tis sep 16, 2008 08:03

jag tycker inte heller fyraåringar ska ha vagn, då kan man ha en liten sulky de kan sätta sig i när de är jättetrötta. Tydligen passar vi upp alldeles för mycket på våra barn så de går sämre, inte kan knyta skorna i lågstadiet (alla skor har kardborreband) och annat, men det var offtopic. Nu till britaxen:
Jag har bara sprungit med den EN gång och då var hjulet olåst och det var på kullersten, och det kändes FÖRFÄRLIGT. Precis som chic sa, det känns som vagnen ska kollapsa, men det gör den ju inte. Har inte testat att låsa hjulet men tror det blir bättre då.

Jag störde mig också på att liggläget inte är HELT platt först, men Elsa sover faktiskt bättre i britaxen än i vår brio duo, så jag klagar inte längre :)

Ibland blir jag också orolig på ojämnt underlag, typ grus eller kullerstenar, att hon ska skakas tills hon blir alldeles från vettet, men jag använder den fortfarande när jag promenerar kring grusvägen här bredvid oss och sådär, så det är ju inget riktigt problem. Hon somnar väldigt kvickt dock ;)

Allt som allt är det en bra vagn! Har du britax babyskydd Beca? För isåfall är den änu bättre, för det kan man ju ha i vagnen också, och typ på bvc eller öppna förskolan där man inte får ha med vagnen in är det SÅ skönt att komma dit med babyskyddet klickat i vagnen, för då kan man ta barnvagnen dit men ändå bära med babyn in i babyskyddet. Alldeles perfekt. (eller när man åker bil till ikea men inte vill ha en hel gigantisk vagn i bagaget, så tar man ur babyskyddet och klickar i vagnen, PERFEKT!)
Bild

Liina
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar