Banner Forum Image

byta bort spjälsäng?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

byta bort spjälsäng?

Inläggav margareta » mån dec 28, 2009 15:20

När är det lagomt att börja tänka på att byta från spjälsäng till "vanlig" säng? Jag har två barn sen tidigare men kommer inte ihåg alls när jag började tänka på att byta bort spjälsängen, så jag är lite nyfiken på hur ni andra har gjort? Min dotter är bara 1 år å 4 månader lite drygt så det är ingen brådis direkt men jag har börjat fundera uti det i alla fall :)
Användarvisningsbild
margareta
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Re: byta bort spjälsäng?

Inläggav LillaMalin » mån dec 28, 2009 19:27

Vi har bytt nyligen och Tindra är 1½ år. Men vi bytte mest bara för att vi behöver spjälisen till nästa :) Annars hade jag nog väntat ett tag tror jag.
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån dec 28, 2009 20:03

Vi bytte till Victor när han var 1½, vi hade lånad spjälsäng och dom behövde ha den. Men annars hade vi nog väntat aningen längre...fast samtidigt inte så länge..:-) Men det är väl individuellt, har man ett barn som klättrar eller rör sig en massa och fastnar så bör man ju byta tidigare.
sprallos

Inläggav mymlemamma » mån dec 28, 2009 20:09

Har själv ännu inte kommit så långt, men tycker de flesta jag känner har bytt vid ungefär 2 år åt sina barn. För oss kommer det säkert också att bli vid lite före 2-årsåldern, för sedan behöver vi ju också spjälisen till nästa.
mymlemamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » mån dec 28, 2009 20:22

Y vill inte sova i spjälsängen , han sover nu i sin växasäng , vi började först med att sova middag och att somna honom i den å sen lyfte över honom till spjälsängen. Men som sagt så vägrara han spjälsängen nu och den fungerar bara som ett skydd så att y inte trillar ur växa sängen. Vi ställer spjälsängen tätt in till den andra sängen.
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » mån dec 28, 2009 20:47

Vi kommer att byta hyfsat snart tror jag. Isabelle är snart 1½ år och jag spanar för fullt efter en fin säng till henne.
Lillasyster kommer att få ligga i vår säng och sen vaggan ett tag för att byta till spjälisen när hon blir ca 3 månader och då vill jag att Bella är van vid sin nya säng.
Jag tror att hon kommer att gilla det :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån dec 28, 2009 20:56

Vi har inte bytt ännu då Oskar bara klädttrade när vi introducerade växa sängen till honom. Så här sover han i spjälis och lillasyster i växa sängen, så kommer det säkert att vara så länge vi bor kvar i den här lägenheten. Så det lutar åt att O kommer ha spjälsäng till nästan två års ålder.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » tis dec 29, 2009 09:10

Jag går i samma fundering just nu. Minna har visserligen inte visat tendenser att klättra ur sängen än, men hon klättrar på allt annat så det känns som att det kan hända när som helst.
Jag skulle dock vilja hitta en bra juniorsäng som inte är så hög och som har ett bra skydd från att ramla ner. Eller "ska" man ha en växasäng först?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tis dec 29, 2009 22:26

Edwin började sova i juniorsängen vid ca 1½ års ålder, strax efter.
Han har inte haft problem, aldrig ramlat ur.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav jessica81 » ons dec 30, 2009 21:16

vi funderar på att ta bort framsidan på spjälsängen o sätta en stödbräda för att testa hur det fungerar.. men just nu är han sjuk, så vi väntar tills han är på topp igen! ;) han är by the way 1½år!
BildBild
jessica81
Alltid online
Alltid online

Inläggav flickan » ons dec 30, 2009 23:54

Jag har haft växasäng till min dotter sen i sommras det finka inte o ha spjällsängen längre då hon klättra både in och ut o landade på nacken en gång så då åkte den...
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » fre jan 01, 2010 21:23

Noel har inte gjort några försök till att klättra ur sängen (trots att han klättrar på allt han bara kan). Så han får behålla sin spjälis ett tag till. När jag märker att han börjar bli mogen så tar jag bort sidan på den och sätter dit kanten av sängen så att han inte ramlar ur. Juniorsäng köper inte jag förrän jag ser att hans spjälis börjar bli för liten... :D
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » sön jan 03, 2010 20:54

Kaspian sover fortfarande i spjälsäng och kommer nog fortsätta med det ett tag till, han har inte klättrat ur än. Men när han gör det så kommer vi bara ta bort en sida och ändå ha kvar sängen...

Men han är ganska kort och han älskar sin säng så jag ser ingen anledning att byta, vi köpte en när vi kom till USA och den är mycket större än den han hade hemma, och den har en riktig resårmadrass, plus att spälorna är högre, kanske därför han inte klättrat ur än :-)

Jag ser ingen anledning att ha bråttom att byta säng, han sover så bra i den han har :-)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling