Banner Forum Image

BVC/Barnläkare

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Re: BVC/Barnläkare

Inläggav magda » ons apr 07, 2010 11:03

Nu har vi haft tur med vår bvc sköterska, hon är toppen. Sen har vi ju inte varit där så mycket eftersom Thea var 1 år vid första besöket.
Jag har inte så mycket frågor till dom, det jag undrar över söker jag svar på här eller hos vänner.
Vår pediatriker i Frankrike var underbar och kom aldrig med förmaningar, här har vi inte träffat någon bvc-läkare och jag har inget behov av det.
Jag tror att det bästa är att sålla vad dom säger. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » ons apr 07, 2010 17:11

Jag har känt stort förtroende för de två BVC-sköterskor vi haft (vi flyttade när Elis var 1 år) och även de läkare vi träffat när Elis varit sjuk har varit bra.

Jag har fått jättebra stöttning från BVC gällande Elis matproblem (han har sedan ett år tillbaka bara ätit specifika saker) och har även fått prata med en barnpsykolog kring maten!

Tycker att BVCs råd har varit ett komplement till det jag själv "känt" varit rätt och det jag fått som råd från släkt och vänner med barn. Nu bollar jag ganska mycket med förskolan, känns lite som de är "medföräldrar" eftersom Elis är där fem dagar i veckan.

Jag tror ändå på att han en dialog med BVC-sköterskor och läkare; håller man inte med om det de säger så kan man ju faktiskt säga det när man träffar dem! De är ju inte mer än människor, och de kanske har missförstått det man sagt eller så har man själv missförstått dem (men javisst finns det puckon, men jag tror ändå att det GÅR att prata med folk) :)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » ons apr 07, 2010 17:13

Här hade det blivit en mystisk dubbelpost!
Senast redigerad av shoegal ons apr 07, 2010 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » ons apr 07, 2010 20:35

Shoegal- vad mysigt det låter när du beskriver vilken roll fsk har i ert liv. Precis så är det tänkt, ett samarbete med barnets bästa för ögonen från flera parter. Härligt att ni är nöjda med er kontakt!

Jag vet ju redan att jag tycker att fruS har många bra, vettiga tankar om sitt barn o sitt föräldraskap. Jag själv kategoriserar mig ju också som en nära förälder. Förstår inte hur vi idag med allt vi vet om barn o allt arbete som gjorts med att lyfta barns rättigheter o plats i familjen på lika villkor kan tillåta sånt som tex fem minuters metoden. Lars h Gustavsson o Jesper Juul (my manheros beside my husband) har bra tankar om barn o förhållningssätt till densamme som ger mig inspiration i mitt föräldraskap.

O nej, bvc har inget inflytande i mitt föräldraskap. Tycker det är lite fånigt hur stort inflytande bvc o läkare faktiskt har hos många. I bland undrar jag om folk inte har nån jävla hjärna. O med folk menar jag föräldrar i min omgivning som köper råd rätt av utan att ens tänka. Här går vi på magkänsla även om jag givetvis undersöker alla alternativa vägar. Man måste ju veta varför man handlar som man gör, hoppas lära mitt barn också att kritiskt granska information o avväga olika alternativ.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons apr 07, 2010 21:26

tigi: :D :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav MinisMamma » ons apr 07, 2010 21:36

Jag har en jätte bra kontakt med våran BVC sköterska Linda. Ställer jag frågor så får jag raka svar och inget lull lull. Så är det något jag undrar så tvekar jag inte över att ringa henne.

Springer jag på henne i mataffären t ex så står vi alltid och småpratar lite, samma gäller dagisfröknar och personal på ÖF :)
Kanske beror på att jag småpratar med både den ena och andra i min omgivning, som mina grannar och tanterna i husen runtomkring.. (hamnade visst på villospår)

Men jag tycker inte att man ska lyssna till 100% vad Bvc eller läkare säger utan man ska ta det som råd och lyssna på sin magkänsla och fråga här på forumet om man är osäker :)
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » ons apr 07, 2010 21:48

Jag tycker också att man ska ha en dialog, jag kanske bara är lite bitter på min BVC-sköterska.

Jag kanske skulle varit lite mer neutral med hur jag skrev frågorna.

Men vad jag INTE tycker om är att en sköterska förespråkar en viss linje av barnuppfostran.
Och det står jag för.

Jag tillägger även att vi har en underbar barnläkare, Gus har en väldigt besvärlig astma som behandlas på Barnmedicin och den läkaren och sköterskorna är fantastiska. Jag önskar v kunde få mäta, väga och vaccinera där istället.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » ons apr 07, 2010 22:44

Vi har haft 2 bvc-sköterskor och ingen har haft nån påverkan i min barnuppfostran

Den första hade jag träffat innan på mammaträff en gång och hon visade sig vara dryg, nonchalant och icke-hjälpsam.
Vi hade inbokat att prata med en bvc-s. på en mamma räff. Vi var ett gäng blivande, oroliga mammor med mycket funderingar. Vi skulle förbereda frågor. På mötet satt hon i stolen med armarna i kors över bröstet och på alla frågor som ställdes svarade tanten:"Det märker ni". I det läget var jag sååå glad att jag hade minbebis.com, så jag hade ju svaren redan. Sen fick jag veta att denna kvinna skulle bli min bvc.s!
UNder den första tiden fick jag uppleva lite brister i hennes kompetens. En kompis som led av svamp på bröstvårtan fick rådet att hålla det fuktigt. Jag hade också problem med smärta i bröstet men fick inte hjälp.
Som tur var var Edwin frisk, så det enda jag gjorde var att äta och väga, Ställde aldrig frågor till henne.

När jag var gravid med Penny flyttade vi och passade då på att byta bvc-s. Här får man en tilldelad beroende på var man bor. Denna är mycket bättre. Penny har haft lite utslag och det känner jag att jag har fått hjälp med.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Öga » fre apr 09, 2010 16:11

Det finns många som gör mig upprörd och/eller arg och/eller "full-i-skratt" med sina råd och/eller kommentarer eller bara helt enkelt hur de behandlar sina egna barn....
men jag lyssnar mest på mig själv.
Det funkar bäst.
Det och att på egen hand skaffa info om hur saker å ting fungerar (och hur det inte fungerar om ni fattar vad jag menar).
Jag köper då f-n inte allt rakt av utan att först tänka till en skvätt själv.
Människorna som arbetar på bvc är ju bara människor de med. Med egna åsikter (!) trots sitt yrke.
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre apr 09, 2010 22:46

Jag kommer ihåg att jag berättade för vår bvc-tant första gången eller nått, om att jag hängt här dag o natt och även fått flera vänner, bla en i samma stad som jag träffar.
Det tyckte hon var jättebra, och ville tipsa andra mammor som inte hade någon jämnlike att snacka med, och få en massa tips mm :D
Nu tror jag iofs att nästan alla söker info mm, på nätet idag.. eller..?
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » sön apr 11, 2010 15:05

jag tar min skøterska med en nypa salt efter de råd hon gett ibland
Nær bebis var nyfødd fick jag råd om ammning som stressade upp mig totalt och jag ringde ammningcentrum på bb dær de næstan blev arga och undrade vem som sagt så till mig......kænde ibland att med en nyfødd bebis borde man de førsta 2 månaderna gå till en barnmorska! de på bb var ju hur bra som helst,med massor av kunskap!
helst ville jag ta med en hem från bb!!! :D
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Föregående

Återgå till Barns hälsa & utveckling