Banner Forum Image

Bröllop på vårt sätt? Är rädd att bli jämförd!!!

Diskutera allt från bröllop till bröllopsklänning och dop

Bröllop på vårt sätt? Är rädd att bli jämförd!!!

Inläggav Pullan » fre jul 30, 2010 08:23

Gifta i kyrkan = Jaa
Vill ha allt som vanligt i kyrkan, kanske lite lyxigare?
Men sen!
JAg vill åka på bröllopsresa...!
Det vill väl alla.. men?

Är det oförskämt att BARA önska sig pengar till resan?
Jag menar - jag skiter fullständigt i massa glas och skålar och prydnadssaker som alla andra vill ha.. eller inte alla - vissa vill ju ha lite roligare saker - som vi!

vi vill åka till något spännande ställe långt borta. Men det är ju så dyrt! Kan man inte bara önska sig pengar till resan? Jag menar, det är ju vad VI vill ha så då får ju andra acceptera det?

Sen funderar jag på en annan sak. Bröllop = skitdyrt!
Men det behöver det ju inte vara.
Visst skulle det vara ganska kul med en fest - men varken jag eller min sambo efterfrågar det.
Jag skulle inte kunna lägga tiotusentals kronor på mitt bröllop.
Så min fråga - måste man ha fest med dyr mat och liveband?
Räcker det inte med typ kaffe och tårta?
Lite lugnt och skönt med andra ord.

Min sambo ville inte gifta sig först,
jag bryr mig bara om kyrkan och en fin klänning +bröllopsresa.
Nu bestämmer vi oss för att gifta oss dels för att vi har en dotter och inte orkar strula med massa samboavtal,
dels för att jag vill såå mycket och min sambo vill lite,
och dels för att vi vill ha en fantastisk bröllopsresa:)

Jag är orolig över vad (särskilt svärmor) släkten ska säga.
"NEHE, så var de inte på min tid - man ska ha party för släkten, det är inte mer än rätt" osv..
Men vaddå - vi gör väl som vi vill?
Min sambos syster gifte sig och hade ett riktigt bröllop med en rikigt fest med allt som hör till. Är så rädd att bli jämförd med dom!
Vi kanske inte förtjänar bröllopspresent om vi inte bjuder på mat lixom?

Är det verkligen det de går ut på?
Tycker det är lite synd i så fall!
Har hört många klaga på att dom har såååå mycket att göra till bröllopet - men jag vill inte ha det så.
Ska det vara såå hemskt jobbigt att gifta sig så får det minsann vara!

Vårt bröllop = Vacker klänning, tårta och kaffe och en lyxig underbar bröllopsresa på tu man hand.
Är det för mycket begärt tycker ni??

Snälla hjälp! Jag är rädd för vad släkten ska tycka.. :(
Bild
Bild

http://www.rodens.blogg.se
Om mitt liv som ung mamma och blivande sjuksköterska
Pullan
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Bröllop på vårt sätt? Är rädd att bli jämförd!!!

Inläggav Pullan » fre jul 30, 2010 08:25

Måste bara tillägga:

Vi har varit tillsammans många många år,
men vi är INTE förlovade.
Man måste väl inte vara förlovad ett år innan riktigt??
jag hade klarat mig bra utan förlovningsring med och med bara vigselring.
Men det är ju de - så gör ingen annan.
och det är ju heeeeelt fel.

usch.. jag vill bara ha de på vårt sätt.. det är ju vårt bröllop!!
hur säger man till resten av släkten....?
Bild
Bild

Pullan

Inläggav grynet_å_jag » fre jul 30, 2010 08:59

Pullan, va roligt att ni funderar på bröllop efter ett antal år tillsammans! :)
Att fira bröllop ska vara en festlig, härlig och kärleksfylld högtid på brudparets villkor tycker jag. Det är brudparets dag och deras önskningar om hur firandet ska ske ska stå i centrum. Tyvärr så finns det många åsikter om hur "man borde" fira bröllop och det finns många traditioner som är djupt rotade. Det är synd att det ska bli ångestladdat och jobbigt att planera inför en så stor händelse i livet.

Min tankar kring det du skriver då: Jag tycker absolut ni kan köra det typ av bröllop som du beskriver. Med vigsel i kyrka och sen samling efteråt med kaffe och tårta. Det ni kanske ska tänka på då är hur ni formulerar inbjudan, så att gästerna verkligen förstår hur "festen" blir. Ni kanske också kan ha i åtanke att lägga vigseln på en sån tid att det inte krockar med middagstid eftersom ni inte bjuder på mat. Alternativt kanske bjuda på smörgåstårta eller nåt liknande som är enkelt, inte så dyrt och ändå mättande.
När det gäller presenter så tycker jag absolut ni kan välja att önska er enbart bidrag till bröllopsresan, men ni får inte bli sura om någon av gästerna köper en ful skål. :D
Sen om det är oförskämt att önska sig present även fast en traditionell fest uteblir, det har svårt att avgöra. Spontant känns det lite fel, men samtidigt skulle jag som gäst inte vilja komma tomhänt till något kalas. :) Men frågan är om jag personligen skulle ge en lika dyrbar gåva till någon som bjuder till ett sådant lite mer informellt kalas. Förstår du hur jag menar?
Jag hoppas verkligen att ni får till er ett firande som blir ert eget utan press och ångest! :)
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaMalin » fre jul 30, 2010 09:13

För att skriva om förlovningen..visst vi var förlovade innan men varken jag eller maken använder förlovningsringarna och trivs bra med det :)
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre jul 30, 2010 09:36

Jag har kompisar som gifte sig för 2 år sen. Dom bjöd på mat, paj med sallad. Sen tårta på det. Allt hemmagjort. Dom önskade sig bara pengar till resa i omärkta kuvert. Ingen press att behöva ge en massa pengar heller. Dom kom rätt billigt undan, men hade rätt mycket gäster istället.
sprallos

Inläggav laisa86 » fre jul 30, 2010 09:38

Jag är inte så insatt i giftas ämnet, är fortfarande sambo och vi har inga planer på att förlova eller gifta oss på flera år, men tänkte svara ändå :)

Ni behöver absolut inte vara förlovade innan ni gifter er! Vill ni inte förlova er, så behöver ni absolut inte det! Tycker bara det är lite roligt att ni inte förlovar er, folk blir lite förvånade då dom får bröllopsinbjudan :wink:

Sen de där med bröllopet: det är ERAT bröllop! Ni får bestämma helt och hållet hur ni ska ha det! Det finns absolut inga regler på hur ett bröllop måste vara! Ni kan ha det i kyrkan och sen gå till en lokal/hemma och bjuda på kaffe och fika, det tycker jag absolut! Varför ska man slösa en massa pengar på dyrmat :wink:

Jag känner igen det där: "men man måste ju göra så, det är ju tradition". Men bara för att det är tradition betyder det inte att det är ett måste! Vi vill tex ha en namngivelsecermoni/fest för lilla Knut och INTE ett dop just pga att vi inte är troende. Men alla släktningar har blivit helt: "jamen det är ju tradition, då måste man ju" eller "men då kommer han inte att få sitt namn" NÄE man måste inte alls! :P och nej man får inte sitt namn genom dop, utan genom att skicka in papprerna till skatteverket :wink:

Och jag tycker absolut att ni kan önska er pengar! Det är ju många som önskar sig pengar i bröllopspresent. Skriv i inbjudan att ni vill ha pengar insatta på ett konto. Eller så tar ni kuvertavgift på en summa per person och att det ska sättas in på ett konto och att ni då avböjer er bröllopspresenter. Det är många som gör så, så det är ni inte ensamma om! Sen att det går till bröllopsresan istället för festen spelar ju ingen roll! Det blir ju bröllopsresan som blir alla gästers present :)

Hoppas att mitt svar hjälpte lite grann. Lycka till! :D
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav Pullan » fre jul 30, 2010 09:47

Tack för era svar så fort!!
Det har hjälpt otroligt!! :)

Men smårgåstårta verkar ju faktiskt som en riktigt bra idé!
Det är inte så dyrt.
Då kunde man skippa bröllopstårtan och göra söta små muffins istället till kaffet eller liknande?
Det blir ju nästan samma prisklass kanske:)

jag har frågat sambon och han tycker det är en toppenidé:)
Bild
Bild

Pullan

Inläggav Gotland » fre jul 30, 2010 11:20

Jag tycker man kan göra precis som man vill.
Jag har en kompis som var bjuden på bröllop där det inte var fest efter och hon kände att varför ska jag ge dom en present när dom inte ens kan ha en fest? Hon tyckte det var sniket att komma med önskan om present, dom ville oxå ha pengar, när det inte blev fest.
Men som sagt, alla gör som dom vill. Men en liten fest så kanske folk vill ge ett litet bidrag utan att bli griniga som min kompis.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » fre jul 30, 2010 11:31

Vi ska gifta oss nästa sommar och känner precis som er att vi inte vill ha nån stor fest,redan efter att min sambo hade friat så sa jag till alla att vi inte vill ha något stort,ingen av oss gillar att ställa till stora ståhej och vill inte behöva göra det på våran dag föra att andra tycker att vi ska det,känner igen att man kan känna sig pressad och jämförd...
Vi kommer bara att bjuda våra föräldrar och syskon (kanske nån släkting),från början tänkte vi ha en buffe hemma,men nu kommer vi att hinna flytta innan dess och kommer då inté ha en uteplats som funkar,så nu blir det nog att vi har "festen" på nåt ställe ändå,men vi räknar på ca 16 gäster så förhoppningsvis blir det inte så dyrt ändå :wink:
Jag vill också ha kyrka och fin klänning :D Ringen är redan köpt och den var rätt dyr men det var också en sån sak som VI ville lägga pengar på eftersom man förhoppningsvis kommer att ha den hela livet :D
Vi är förlovade,men eftersom vigselringen är rätt bred så kommer jag inte att ha förlovningsringen kvar,så jag tycker absolut inte att ni behöver lägga pengar på att förlova er bara för att ni ska gifta er...
Gör precis som NI vill och tänk inte på alla andra :D
Min kusin och min syster önskade sig bara pengar till bröllopsresan när dom gifte sig och det var ingen som tog illa upp,snarare tvärtom,många tyckte det var skönt att slippa hitta på nåt,och dom slapp alla tråkiga vaser och skålar som dom inte ville ha :lol:
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre jul 30, 2010 12:54

jag hade kunnat skriva exakt vad grynet o jag skrev! :)

klart man skall ha det på sitt sätt och vara nöjd själv men jag hade inte lagt lika mycket pengar på en gåva om jag blev bjuden på kaffe o tårta jämfört med om jag blev bjuden på middag.

en vän till mig gjorde annars en fin sak tycker jag. de hade ett jättestort o påkostat bröllop men i inbjudan skrev de nåt i stil med att det enda de önskade sig i bröllopsgåva var antingen pengar till en bröllopsresa eller att man skänkte pengar till en välgörenhetsorganisation (typ rädda barnen eller läkare utan gränser, kommer inte ihåg vilken det var men det var specificerat) Kändes bra som gäst tyckte jag att vi ändå hade ett val! Gissar att de flesta skänkte pengar till bröllopsresan men det känns ju inte sniket när man skriver att man blir lika glad om pengarna går till något fint istället!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » fre jul 30, 2010 14:14

Det är klart ni ska göra som ni vill - det är ju er dag. Vi gifte oss för två år sedan och var inte förlovade innan. Idén med pengar till bröllopsresa eller välgörande ändamål tycker jag lät kanonbra. Det är så kul med bröllop men trist att dessa känslor att man gör andra besvikna alltid kommer upp. Vi hade det supersvårt med inbjudningslistan, valde bort folk som vi ville ha med på grund av platsbrist och för att vi tyckte att då borde vi bjuda andra oxå. Inte lätt men man får försöka bortse från vad alla tycker och göra det man vill själv.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre jul 30, 2010 14:22

Folk som blir sur för att inte "få en fest" och som av den anledningen inte vill ge en present förstår jag mig inte på. Går man inte på ett bröllop för brudparets skull? Jag har då hittills aldrig gått på ett bröllop för min egen skull och för att jag ska få en fest eller bli bjuden på mat.
Jag tycker att det är så skoj att se hur olika bröllop kan bli, allt från de mest påkostade ståhejgrejjerna till små, intima och privata med hembakta bullar och knytkalas.

En annan bra grej var det bröllop jag var på för några år sen, där skrev dom på inbjudan att dom inte ville ha presenter alls, att gästerna (som ville delta på middagen) fick betala sin kuvertavgift istället. Dom hade massor med gäster och det gick inte att bjuda på mat. Så vi som valde att äta fick betala vår mat själv (naturligtvis fick man meddela detta i tid osv osv) och sen var det liksom "öppet hus" senare på kvällen för dom som bara ville komma på party, då med egen medhavd dryck. Kvällen var suverän....inga sura miner alls vad jag såg.
sprallos

Inläggav cher » fre jul 30, 2010 21:10

Man bestämmer helt hur man vill ha det har hört om flera olika varianter.
Min kompis gifte sig i kyrkan och bjöd alla dit. Efteråt gick de ut och åt bara familjen. Hon hade fin klänning och de kostade på ringen ngt. En annan kompis gifte sig i hemlighet i rådhuset, klänning från HM och jätte dyr ring.
En kompis till mig var nyligen på "picknick bröllop". Brudparet gifte sig på en liten ö, efteråt bjöd de på picknick, gästerna hade med egen filt.
Mina föräldrar var på bröllop för 10-15 år sedan, då var de ute och åt. När alla hade beställt in maten, informerades det att alla betalde för sig själv. Detta blev inte så uppskattat eftersom de inte gått ut med det innan. Annars hade nog inte så många reagerat.
Man kan önska sig pengar eller presentkort hos en resebyrå, så vet gästerna att pengarna används till resan. Vet jag flera som gjort.

Hoppas att ni får en fin dag som NI vill ha det. :qas
Skit i svärmor!!!
Bild
Bild
cher
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav Snigel » fre jul 30, 2010 21:30

Tycker verkligen att bröllop ska göras som brudparet önskar, utan att man ska behöva få negativa kommentarer från släkt o vänner!
Sedan är jag helt inne på linjen att gåvan blir i linje med tillställningen- vill man göra det lite enklare så kan man kanske förvänta sej även en enklare/mindre gåva. (Eller kanske inte "förvänta" sej mycket alls- eftersom presenten är upp till den som ger den, liksom festen är upp till den som gifter sej).
Det är ju toppen att säga att man i så fall önskar sej pengar till bröllopsresan, det får nog många mindre fantasirika gäster att pusta ut :)
Hoppas ni får ihop ERT perfekta bröllop och att både ni o släkten har en kanondag!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » fre jul 30, 2010 21:32

Tycker verkligen att bröllop ska göras som brudparet önskar, utan att man ska behöva få negativa kommentarer från släkt o vänner!
Sedan är jag helt inne på linjen att gåvan blir i linje med tillställningen- vill man göra det lite enklare så kan man kanske förvänta sej även en enklare/mindre gåva. (Eller kanske inte "förvänta" sej mycket alls- eftersom presenten är upp till den som ger den, liksom festen är upp till den som gifter sej).
Det är ju toppen att säga att man i så fall önskar sej pengar till bröllopsresan, det får nog många mindre fantasirika gäster att pusta ut :)
Hoppas ni får ihop ERT perfekta bröllop och att både ni o släkten har en kanondag!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Dop & Bröllop