Banner Forum Image

britax hi-way?

Här kan alla ressugna ge tips och råd inför barnsemestern

britax hi-way?

Inläggav Kali » tor okt 30, 2008 00:55

var på NTF igår o kikade på bilbarnstolar. Eftersom vi inte har en egen bil utan mest använder olika bilpoolbilar el lånar bil så vill vi ha en lättflyttad stol. Blev tipsade om britax hi-way el acta graco duologic. Vi tycket britax verkade käckast men undrar förstås om det är någon som har några erfarenheter.... det är ju trots allt svindyra grejor! :shock: så snälla hjälp om ni kan! :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Re: britax hi-way?

Inläggav Johanna H » tor okt 30, 2008 01:25

Halloj!! :) Vi har en Britax-Hi way! Den är jättebra, Ida sitter skönt i den och den ska räcka länge (4 år ) samt att den är bra då barnen får längre ben för sätet är inte så långt..osv kanske förklarar dem bättre i butiken..den tar ju också lite mindre plats i bilen pga kortare säte än vad andra gör! DÄREMOT så sa dem till oss att det är ganska jobbigt att hålla på att flytta stolen.. :roll: så de rekomenderade oss att använda den i en och samma bil!?? Det gör ju vi..men vet inte riktigt varför man inte skulle flytta den, om det bara var "jobbigt" eller?
Vi fick också veta att säljaren absolut skulle köpa den om hon fick välja! Och då valde vi bland en ändå dyrare också..så det handlade inte bara om att hon ville sälja!

Tycker du ska fråga igen om för/nackdelar..Lycka till! :)
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor okt 30, 2008 08:52

Vi har en Akta cosmic XTP (08:orna heter comfort). Vi är jättenöjda!! Jag känner mig verkligen trygg med den, Victor sitter såååå bra i den. Men det är lite jox mes att sätta fast den + flytta på den...

Skillnaden på Cosmic Comfort och Duoflex är att Comfort har en ratt som man enkelt kan justera lutningen. Man ändrar inte själva stolen, men sitsen (svårt att fröklara). Vi har iofs den inställd på mest lutning. Han somnar ju ofta men han tappar aldrig huvudet frammåt. När Nelia och Joel var på besök så hyrde vi en stol, det var en Britax two-way...den passar säkert större barn, för i jämförelse med vår vanliga stol så var den sämre. Han tappade huvudet på en gång han somnade + att den kändes lite "racklig". Sen lärde Nelia mig en sak...man ska kolla med bilfabrikanterna vilken stol som dom rekommenderar. Olika stolar passar olika bra i olika bilar...Vi har en Citroën Xantia och tydligen är just Citroën den bilsort som de allra flesta stolar passar bäst i. Det är gott om plats osv osv.

När jag kollat på bilder på en Hi-way så ser dom väldigt lika ut, så det är nog "samma" stol från olika fabrikanter. Jag gillar ju vår stol, men det är ju den jag kan bäst. Nu blev det en liten bilstolnovell detta...men men sånt händer...:-)
sprallos

Inläggav Nelia » tor okt 30, 2008 09:55

Vi funderar också på en Britax Hi-way och har varit och tittat på den. Den satt bra i framsätet på våran bil (Volvo s60), men nu har vi fått veta att vi inte kan koppla ur vår airbag (så surt, men försäkringsbolagen tillåter det inte), så vi får väl prova om med stolar i baksätet. Helst vill jag ha en med justerbar lutning men det tycker inte R är lika viktigt :roll:
Den sprallos har var suverän! Joel satt jättebra i den. Ska nog kolla upp hur den passar vår bil också, men är tveksam för just s60'n har dålig med plats.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tor okt 30, 2008 09:56

tack johanna h o sprallos!

jo, det ÄR lite bökigt att flytta barnstolar, all modeller, men jämförelsevis så var dessa två ganska lätta o inte så stora vilket är bra eftersom den måste stå hemma hos oss för det mesta.
I och med att vi inte har bil själva, och jag vill inte ha heller, så blir det lite svårt att fråga... jag menar, vi kör lika ofta pappas stora volvo som syrrans lilla honda o däremellan olika storlekar på bilar i bilpoolen, de har allt från toyota aygo till volvo v70.

cosmon tar tydligen mer plats än duoflexen o är tyngre (vi tittade på den också) o därför trodde mannen på ntf att duoflexen var ett bättre val. Men det är väl som med allt annat man vet inte förrän efteråt vad det var man hade velat ha.... :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tor okt 30, 2008 10:51

Jag tror det är bra att stolen är tung osv, det känns reälare. Men ska man flytta stolen är det ju jobbigt att kånka på den. Jag sätter min röst på en sån som vi har...jag är aningen partisk...JA!
Akta Cosmic Comfort!! (vår heter som sagt XTP eftersom det är en 07:a)
sprallos

Återgå till Resa med barn