Banner Forum Image

Bra sittvagn som är vändbar?

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Bra sittvagn som är vändbar?

Inläggav CattisR » ons feb 02, 2011 15:15

Ja vad säger man, vagntrådar är som knark för mig nu :) Vi letar både ny vagn åt ettåringen och syskonvagn. Syskonvagn blir förmodligen en teutonia s4/team cosmo eftersom de är vändbara i sitsen.
Men sen vill vi ha en ny sittvagn till ettåringen så länge (och syskonet sen när syskonvagnen inte är aktuell). Den vi har idag har funkat jättebra fram tills nu, men han börjar kännas för stor för den, huvudet slår i sufletten och han sitter inge bra i den. Det är en polsk sån där billig Focus, liggdelen va toppenbra och som sagt så har sittdelen funkat hittils eftersom han bara sitter korta stunder och sen har velat vila/sova och man då vinklat ner ryggstödet. Nu är han mer nyfiken och vaken så det känns viktigt att ha en vagn där han sitter bra och får plats.

Vi har hund och är ute och går mycket och långt och vi bor på landet, alltså är det grusvägar och dåligt plogat som är vardag.
Vagnen ska vara vändbar då jag fortfarande vill ha honom mot mig för vi sjunger och pratar på promenaderna. Dessutom kommer ju syskonet använda den från ca 6 månader säkert så det är ett måste att vara vänd mot mig då.

Så vad har ni att rekomendera? :)
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Bra sittvagn som är vändbar?

Inläggav magda » ons feb 02, 2011 16:36

En robust och bra vagn är Kronanvagnen. Vi hade en till Thea, den är perfekt på landet och den är vändbar. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav mia85 » ons feb 02, 2011 20:13

Vi har en Brio happy, där är styret vändbart så det går snabbt och lätt att vända medans barnet sitter i. Bra och rymlig vagn! Vi bor på landet och den fungerar lika bra här som inne i stan.

Vi var ett tag inne på syskonvagn me, men kommer köra med ståbräda istället. Den jag hitta och var intresserad av heter Basson baby duo, där är sitsarna vändbara oberoende av varann. Så ena barnet kan titta på dig och det andra framåt :)
mia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » ons feb 02, 2011 22:30

Tack för svar, vill gärna ha fler tips och idéer!

Kronan säljs bara som helt duopaket och det känns onödigt då vi inte behöver liggdel. Dessutom tycker jag de har konstigt handtag, är det inte obekvämt att det är vinklat sådär? Eller går det att vinkla "normalt"? :oops:

Brio Happy har vi läst lite om, men inte sett nåt om att styret är vändbart så det kanske är på äldre modeller? Jämförde Happyn med Emmaljunga city cross och city crossen ser ut att ha lägre tyngdpunkt, är det så?

Nån som har en city cross och har nåt att säga om den?
Bild
Bild
CattisR

Inläggav mia85 » ons feb 02, 2011 22:39

de kanske har plockat bort den funktionen.. våran är från 2008.
mia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav lime95 » fre feb 04, 2011 09:59

Jag var lika insnöad som du på Teutonias syskonvagn, men måste erkänna att jag nu har börjat tänka om. Vi var och provsatt/provkörde den i affären. Döm om min förvåning att min normalstore 19 månaders kille knappt fick plats under sufletten. Så mitt tips är KOLLA DET!!!
Så nu vet jag inte alls vad vi ska ha för syskonvagn. Så alla tips mottages gladeligen!
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » fre feb 04, 2011 15:44

Oh nej, lime98.. Vad säger du? Vi ska ju köpa en begagnad Teutonia av kompisar så först ska den provas såklart. Får väl se om storebror verkar få plats i den då. Men va knäckt jag blir om ha inte gör det. För Teutonia har väl störst mått av alla syskonvagnar vad jag läst iaf?

Enkelvagnen tror jag iaf börjar klarna lite, en City Cross från Emmaljunga. Har bara kollat på den själv idag så måste ta med mig ettåringen och låta han provsitta. Svårt att bestämma färg oxå, finns ju så många fina :)
Förhoppningsvis är det bara ca 2 veckors leverans på dem enligt butiken.

Jag tar fortfarande gärna åsikter och tips från er som vill dela med er. Både om Emmaljungan och andra vagnar.
Bild
Bild
CattisR

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar