Banner Forum Image

Börjat bete sig konstigt vid amningen

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Börjat bete sig konstigt vid amningen

Inläggav helenaeg » ons sep 08, 2010 11:38

Min snart 9 veckor gamla tjej Tove helammas och har alltid ammat lugnt och fint och släppt bröstet när hon är mätt eller så har hon somnat vid bröstet. När hon varit väldigt hungrig har hon såklart varit mer hetsig och haft problem att få ett bra tag om bröstet då för att hon är så hetsig.. Inget konstigt med det enligt BVC..
Men sen ca en vecka tillbaka så beter hon sig konstigt tycker jag.. Hon släpper bröstet ofta och tar nytt grepp och när hon sugit i en 7 min så blir hon hetsig och släpper, tar, släpper, tar och sparkar med benen samtidigt.. När hon är i ta-läge så äter hon.. Byter bröst då men hon gör likadant på en gång. Det finns mjölk i brösten, jag pumpade häromdagen och fick ut nästan 100 ml och hon är en väldigt liten tjej som inte äter mkt mer än så.. (4080 g). Hon fick ersättning häromdagen och åt då 100.

NÄr hon gör sådär ibland så tar jag bort henne och provar om det finns mjölk och då kommer det en stråle..Försöker lugna henne genom att stryka i pannan och på huvudet och prata med henne lugnande.. men det verkar inte riktigt hjälpa..
Någon som varit med om samma eller som har en teori?
BildBild
helenaeg
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Börjat bete sig konstigt vid amningen

Inläggav Nelia » ons sep 08, 2010 11:58

Kan vara en tillväxtperiod. Minns att Joel blev sådan vid 3 månader, plus att varje mål var skrikigt och gnälligt. Vet att de flesta bebisar går igenom en sådan fas vid omkring 3 månader, men det låter ju som något liknande hos er. Så länge hon verkar få i sig mat och ändå är nöjd när hon inte äter så är det nog bara att fortsätta så går det förhoppningsvis snart över.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » ons sep 08, 2010 13:39

båda mina har varit så runt tre månader, ordentlig tillväxtperiod och de börjar bli så intresserade av allt annat samtidigt. Så det har strulat lite för oss med båda barnen just runt den tiden. Bara truga lite extra och ha tålamod så går det över..
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav helenaeg » ons sep 08, 2010 14:36

okej.. tack för svaren. Nu är ju Tove 2 mån på fredag men hon verkar gå igenom nån förändring för senaste 5-6 dagarna är hon gnällig och vill intesova dagtid men det har blivit bättre senaste 2 dagarna men 4 dagar var hemska... sen åt hon oftare i 4 dgr också och ville bli buren hela tiden.. verkade inte gilla att ligga själv 0ch verkade rädd för att somna. Det är som sagt var bättre sen i förrgår men kinkig är hon än... Kan detta ihop med hennes konstiga amande tro trots att mkt gått över? ska ju finnas nån 8 v fas sägs det. Är ju orolig att nått är fel och hon sväljer så mkt luft när hon gör sådär :(..hon får så ont i magen..hur länge kan det hålla i sig tro?
BildBild
helenaeg

Inläggav helenaeg » ons sep 08, 2010 14:40

jo hon gnäller när hon ammar också, speciellt när hon håller på och är hetsig
BildBild
helenaeg

Inläggav Nelia » ons sep 08, 2010 15:53

Låter som en fas ja. De kan vara outhärdliga ibland, men de går över så småningom. Joels faser brukade hålla i 1-2 veckor som värst kanske.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav helenaeg » ons sep 08, 2010 17:01

Ringde BVC för att säkra att hon får i sig mat.. fick komma och väga direkt och de såg att hon har prickar på kroppen också som jag inte sett så de tror hon har en mindre infektion i kroppen som gör att hon kinkar också... Så det är nog den bästa av alla kombinationer.. utvecklingsfas + infektion... tjohooo.. förklarar en del iofs och det är skönt :)

Tack för svaren.. Är ändå intresserad om fler upplevt liknande i ungefär samma ålder så skriv gärna om du känner igen ditt barn i det jag skriver..
BildBild
helenaeg

Inläggav sprallos » ons sep 08, 2010 17:16

Det finns en jättebra bok som heter "Att växa och upptäcka världen" i den står alla utvecklingsfaser som brukar komma osv... Sen är ju alla barn olika ändå, men lite förvarnad kan man ändå bli.
sprallos

Inläggav helenaeg » ons sep 08, 2010 17:32

jo jag har nån sån bok som jag läst men det här med amningen stod det inte så mkt om.. därför blev jag orolig.. de övriga tecknen med att inte vilja sova och vara nära antog jag var en fas men amningen kändes som att jag blev orolig när hon började bete sig konstigt
BildBild
helenaeg

Inläggav Redhotwera » ons sep 08, 2010 21:08

Penny hade en period när hon var jättekrånglig. Fick förklaringen att det inte riktigt blir som de små tänkt sig :D Antingen rinner det på för fort eller för långsamt.
Penny låg och skrek och jag fick varva med napp för att hon skulle bli lugn, sen sög hon några tag, skrek, sög napp o.s.v. Superjobbigt!
När hon började med mat, vände det. Vilket enligt BVC ar vanligt. Det var som att de då får "ordentlig" mat och kan i stället ligga och njuta mer av amningen :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » ons sep 08, 2010 23:59

Så har mina barn också hållit på, speciellt Isabelle, men min systers dotter är krångelputta nr 1 och bökar ofta när syrran ammar.
Det är helt klart frustrerande, men det blir bättre efter ett tag.
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning