Börjar ångra att vi inte tog något mellan/andranamn...
14 inlägg • Sida 1 av 1
Börjar ångra att vi inte tog något mellan/andranamn...
Elis heter "bara" Elis (ja, efternamn har han givetvis
) men halva mig ångrar det lite... Vi pratade och funderade hur länge som helst på om vi skulle ge honom fler namn, men kom fram till bara ett, men jag är fortfarande inte helt säker på om det känns rätt...
Andra namnet som jag vill ha är Valter, det hette min farfar och min pappa heter det i andra namn. Jag vet att min pappa skulle bli jätteglad om vi gav Elis det som andranamn Maken har också Valter på sin sida av släkten, så det finns tom på båda sidor.
Är det någon här som ändrat/lagt till ett namn? Hur jobbigt är det? Måste man fixa nytt pass? Har precis fixat ett och i så fall är det ju 400 kr i sjön direkt...
Förresten, tycker ni Elis Valter passar som namn?
Andra namnet som jag vill ha är Valter, det hette min farfar och min pappa heter det i andra namn. Jag vet att min pappa skulle bli jätteglad om vi gav Elis det som andranamn Maken har också Valter på sin sida av släkten, så det finns tom på båda sidor.
Är det någon här som ändrat/lagt till ett namn? Hur jobbigt är det? Måste man fixa nytt pass? Har precis fixat ett och i så fall är det ju 400 kr i sjön direkt...
Förresten, tycker ni Elis Valter passar som namn?
- shoegal
- Alltid online

Re: Börjar ångra att vi inte tog något mellan/andranamn...
jag har aldrig bytt ett barns namn men däremot mitt eget. jag klampade bara en dag in på skatteverkets kontor, tog en blankett från en av hyllorna och fyllde i. sedan lämnade jag detta hos dem. efter två veckor fick jag hem ett brev som bekräftade namnbytet, det ändrades automatiskt i läkarjounaler m.m.. hade inte råd att byta ut legitimation direkt så det gamla gällde tills jag skaffat ett nytt (personnumret e ju desamma). vet inte änns om man änns behöver skaffa nytt pass o så om det bara är ett mellannamn.. jag bytte mitt tilltalsnamn.
gå till ett skattekontor så hjälper de dig! det är inte så krångligt:)
det är föresten gratis första gången man byter, men sedan kostar det om man vill byta igen.
gå till ett skattekontor så hjälper de dig! det är inte så krångligt:)
det är föresten gratis första gången man byter, men sedan kostar det om man vill byta igen.
[url=http://lilypie.com]
[img]http://lb2f.lilypie.com/7x
[img]http://lb2f.lilypie.com/7x-

utan_namn - Alltid online

Jag tycker att Elis Valter är en jättefin kombination!!! Min sambo ska ändra stavningen på sitt efternamn, det gör man hos PRV och det kostar 1500kr..Vet ej hur det är med barn, och förnamn. Kolla PRV:s hemsida.
- Lejonella
- Alltid online

Elis Valter är jättefint ihop! Vet dock inte hur man gör när man ändrar namn. Vi har ju bara ett namn på Joel och än så länge har jag inte ångrat det. Det var R som ville ha det så men jag hade egentligen inga bra namnförslag mer än Manuel (som R's pappa och farfar heter) men det ville inte R
Och sitta och krysta fram ett namn "bara för att" kände vi inte för så det blev bara Joel. Sen får väl Joel själv lägga till när han blir äldre om han vill det isåf. 
-

Nelia - Alltid online

Det tycker jag att ni ska göra, det var jättefint! Sen vad det kostar har jag ingen aning om..
- sprallos
Det låter ju jättefint! Det är roligt att ha flera namn, så kör på! Jag har alltid tyckt lite synd om de som inte har några fler förnamn än tilltalsnamnet... Det är liksom ett samtalsämne och lite historia man går miste om. Så har jag också tre förnamn. Ett av dem la mina föräldrar (och jag) till när jag var kanske åtta år max. Min mamma hade egentligen velat att jag skulle ha Maja med i namnet från början, men av någon anledning blev det inte så, tror min pappa tyckte det blev för många namn. Men sen frågade de mig om jag ville ha det namnet också, och det ville jag såklart.
Vincent har tre förnamn, Vincent Johan Erik. Både Johan och Erik finns i båda våra släkter, vilket känns väldigt roligt. Jag var bestämd från början att han skulle få tre namn. Det blir väl lätt att man vill ha det med sina barn som man själv har det kan jag tänka.
Vincent har tre förnamn, Vincent Johan Erik. Både Johan och Erik finns i båda våra släkter, vilket känns väldigt roligt. Jag var bestämd från början att han skulle få tre namn. Det blir väl lätt att man vill ha det med sina barn som man själv har det kan jag tänka.
-

moia - Alltid online

jag har med funderat på det där! just nu heter hon Nellie Tova. tänkte inte på förut att min mormor heter Anna-Kajsa o hans mormor heter Kaisa... så Kajsa vore jättekul o ha som andranamn! (Nellie Tova Kajsa) men man kan alltså lägga till sånt i efterhand? jag trodde loppet var kört typ
vet bara att man kan ändra stavning och byta från för- till andranamn och så...
-

ulrica42 - Alltid online

Ska inte lova att de e gratis men om jag har fattat rätt så kan man lägga till namn på barnet tills de fyller 18. Jag har heller inga fler namn på mina barn utan tänkte att om dom vill ha de så får dom välja själva va dom vill ha !!
-

anettejohansson - Alltid online

Hrönn har också bara ett namn eftersom vi inte kunde enas om fler. Vill hon ha fler namn får hon lägga till dem själv.
Att byta eller lägga till förnamn är jättelätt, det är bara att fylla i en blankett från skatteverket, och första gången är det gratis. Så mycket vet jag eftersom jag själv har hållit på och joxat med det där. Men om man blir tvungen att fixa nytt pass har jag ingen koll på.
Att byta eller lägga till förnamn är jättelätt, det är bara att fylla i en blankett från skatteverket, och första gången är det gratis. Så mycket vet jag eftersom jag själv har hållit på och joxat med det där. Men om man blir tvungen att fixa nytt pass har jag ingen koll på.
- dignelius
Tack för infon! Ska ta och fundera lite till 
- shoegal
- Alltid online

Har själv funderat på att lägga till till et namn till min dotter och mailade PRV för att höra om det var möjligt vilket det var, gratis ska det tydligen vara också 
Svaret jag fick var
Hej
Om ni vill lägga till ett till namn för er dotter så kan ni göra det hos Skatteverket. Ändring av förnamn kan göras en gång hos Skatteverket om minst ett av namnen behålles.
Svaret jag fick var
Hej
Om ni vill lägga till ett till namn för er dotter så kan ni göra det hos Skatteverket. Ändring av förnamn kan göras en gång hos Skatteverket om minst ett av namnen behålles.
- Em_83
- Gillar vimedbarn.se

tycker elis valter är göööör fint !!!charmigt åxå=)! !!!!
- loooolita
- Alltid online

Pluttan har haft 3 namn sen innan hon föddes *haha* (fast naturligtvis hade vi 3 pojknamn på lut oxå ifall det skulle blitt en med snopp!), jag har bara ett mellannamn å det tycker jag e synd men min pappa ville ha det så..=( jaja..
Pluttan heter ju Jessica som tilltalsnamn å sen har hon Erlis efter Sigges farmor å Maria efter min mamma. Passar fiinfint ihop tyckte vi redan från början (innan vi blev med barn t.o.m..oj..). Jobbigt blir det nog när nästa barn kommer om det oxå blir en flicka..hmm..menmen! den dagen den "sorgen" =P
Pluttan heter ju Jessica som tilltalsnamn å sen har hon Erlis efter Sigges farmor å Maria efter min mamma. Passar fiinfint ihop tyckte vi redan från början (innan vi blev med barn t.o.m..oj..). Jobbigt blir det nog när nästa barn kommer om det oxå blir en flicka..hmm..menmen! den dagen den "sorgen" =P
-

Öga - Alltid online

14 inlägg • Sida 1 av 1