Börja sitta i gåstol? När?
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Börja sitta i gåstol? När?
Provade att sätta Ester i den idag, och hon verkar gilla den skarpt! Förveten som hon är... Hon ser ju såååå mycket bättre i den än i babysittern. Kan det vara OK att hon får sitta i den kortare stunder redan nu? Hon är ju nästan 3 ½ månad! Lite tidigt kanske...
Nån som vet?
Nån som vet?
- EmpaochKringlan
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Börja sitta i gåstol? När?
Jag köpte en till Emma när hon var 4 månader å de tog 1-2 dagar innan hon lärde sig att gå i den. Men att ha henne sittandes i den kortare stunder tror jag itne e några problem.
- hottitotta
- Har vimedbarn.se som startsida

En tjej i min föräldragrupp har haft en sedan jul till sin bebis, då var han lite drygt två och en halv månad och har gått jättebra, han älskar sin gåstol! 
Ps. du märker om hon inte vill vara i den mer, då säger de ju till...
Ps. du märker om hon inte vill vara i den mer, då säger de ju till...
-

fru Wahlström - Alltid online

Har också hört flera som använt den tidigt (från 3 mån), men korta stunder.
Har förresten en liten varning: min sambo fick förkortade hälsenor av att använda gåstol. Han tuffade runt i den ofta och det var uppenbarligen inte så bra.
Har förresten en liten varning: min sambo fick förkortade hälsenor av att använda gåstol. Han tuffade runt i den ofta och det var uppenbarligen inte så bra.
- Snigel
- Alltid online

Hobbe fick sin när han var 2 månader, folk tyckte inte jag var klok, men han älskade den, och greppade väldigt fort hur han skulle ta sig fram...
De protesterar om det inte känns rätt, precis som när de ligger fel, eller något annat opassligt.
Så prova du!!
De protesterar om det inte känns rätt, precis som när de ligger fel, eller något annat opassligt.
Så prova du!!
- Bilagor
-
- Hobbe oktober 2006
- 46.jpg (31.25 KB) Visad 964 gånger
-

30-åringen - Alltid online

det finns delade meningar om när det är lämpligt att använda gåstol. En del använder tidigt en del senare. Det som forskning menar är att man helst inte ska börja med gåstol innan barnet kan krypa då det kan komma att bli fel i utvecklingen framöver. De menar att barnet behöver ta sin tid och utvecklas i "rätt" steg. De har tydligen kunnat se kopplingar till läs-och skrivutvecklingen och användandet av gåstol.
Det är väl som med allt annat, varje förälder gör som de tycker känns bäst.
Det är väl som med allt annat, varje förälder gör som de tycker känns bäst.
- Leonsmamma
- Har vimedbarn.se som startsida

På gåstolen vi har står det att den är från ca 6 månader, Elsa har haft den från fem månader tror jag men har kanske använt den från ca 6 månader och inte mycket då heller. Jag tycker nog det är lite tidigt innan fem-sex månader faktiskt, men sen är det ju alltid viktigt att man inte har dem för mycket eller för långa stunder i gåstolen även när de är över 6 mån.
- Liina
- Alltid online

i instruktionen som följde med våran så stod det att man ska ha barnet max 15 min i den
och det där med forskningen e jag lite skeptisk till att det hämmar barnets utveckling ,, min son satt i den innan han kunde krypa och han kryper som en fartdåre nu medans hans kusin aldrfig hade en gåstol å han kröp aldrig.
Dock så kan jag nog oxå se ett samband med förkorta hälsenor å gåstol då de går mer på tårna . Kan då säga av egen erfarenhet att det är inget kul med förkorta hälsenor som i sin tur påverkar knäna å ryggen ,, lider tack vare det av värk.
och det där med forskningen e jag lite skeptisk till att det hämmar barnets utveckling ,, min son satt i den innan han kunde krypa och han kryper som en fartdåre nu medans hans kusin aldrfig hade en gåstol å han kröp aldrig.
Dock så kan jag nog oxå se ett samband med förkorta hälsenor å gåstol då de går mer på tårna . Kan då säga av egen erfarenhet att det är inget kul med förkorta hälsenor som i sin tur påverkar knäna å ryggen ,, lider tack vare det av värk.
-

zettan - Alltid online

Har man dem kortare stunder och inte använder gåstolen som förvaring eller har barnet där länge av andra anledningar så ska det ju inte vara någon fara. Men i för tidig ålder tror jag inte det är så jättelämpligt, det kan ju belasta ryggen lite fel, de är ju rätt känsliga då.
- Liina
- Alltid online

Theo började använda sin gå-stol vid 4-4 1/2 månad, han fattade galoppen direkt och sken som solen när han kunde ta sig runt i hela lägenheten
Däremot var den lite för hög men det löste vi med en fjärrkontroll...
Han började krypa vid 5 1/2 månad och nu reser han sig mot möbler och går några steg så det verkar inte ha hämmat honom iaf, och han säger till väldigt tydligt när han är less
Han började krypa vid 5 1/2 månad och nu reser han sig mot möbler och går några steg så det verkar inte ha hämmat honom iaf, och han säger till väldigt tydligt när han är less
-

SofieLouise - Alltid online

jag tror det där är så olika från barn till barn (och från förälder till förälder).... Jag tror inte man ska läsa för mycket om alla normer som finns (gäller även annat), man gör det som känns bra för en själv och sitt barn=) Min son är också 3,5 mån, funderar också så smått på om det börjar bli dags snart=) och som det sagts tidigare, hon säger ju till om det inte känns bra.
-

Veeronica - Alltid online

Oj, här var det många svar! Har glömt att kolla...
Men litade helt enkelt på min magkänsla, och hon har suttit i den kortare stunder några gånger nu. Hon gillar den skarpt! Och hon tar sig lite framåt med. 
- EmpaochKringlan
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

SofieLouise skrev:Theo började använda sin gå-stol vid 4-4 1/2 månad, han fattade galoppen direkt och sken som solen när han kunde ta sig runt i hela lägenhetenDäremot var den lite för hög men det löste vi med en fjärrkontroll...
Hur då löst det med en fjärrkontroll? Albin gillar sin skarpt men når inte ner riktigt så blev lite nyfiken nu!
Kolla in min tårtblogg http://cakesbyw.blogg.se/
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp

- viktoria.ö
- Alltid online

Viktoria.ö, vi tog en tunn fjärrkonrtoll under och satte som stopp istället för de naturliga stoppen
svårt att förklara..du får komma över på en fika så får jag visa 
-

SofieLouise - Alltid online

16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar