Banner Forum Image

Blöjfri

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Blöjfri

Inläggav Kristin_Thomas » lör maj 07, 2011 19:26

Jag har en dotter på 3 ½ och hon har lärt sig att gå på toaletten själv när hon känner att hon är kissnödig. Men när hon ska göra det andra så vägrar hon att sätta sig på toaletten. Oftast så går hon iväg till sitt rum och står och tar i, ibland när vi inte sett vart hon tagit vägen så ropar hon och är jätteledsen för att hon bajsat i trosorna. Hon vill hellre ha blöja på sig då. Kan tänka mig att det är tryggare för henne men vill ju att hon ska gå på toaletten istället. Hur ska man göra? Hur ska man göra för att bli helt blöjfri? Hur ska man göra när man slutar med blöja på natten? Har läst att en del väcker barnen och sätter dom på pottan mitt i natten men det kan väl ändå inte vara så bra att störa deras sömn?
Bild
Kristin_Thomas
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Blöjfri

Inläggav annapannan » lör maj 07, 2011 20:34

Har samma problem med sonen angående bajset. N är helt torr sedan ett halvår i alla fall, men vägrar att bajsa på toaletten. Han ber om en blöja, vilket han får, och sedan går han iväg för att vara ensam och uträtta sina behov. Någon gång har han glömt att han säga till om blöja eller trott att han haft en på sig och då har det kommit i kalsongerna istället. Jag tycker det är frustrerande att han vägrar gå på toa/ potta, när han kan sköta kisseriet hur bra som helst och man dessutom får köpa hem blöjor som enbart används till några minuters bajsande. Men jag tänker att det får vara så. Av någon anledning tycker han att det känns konstigt att sitta ner och det måste få bli hans beslut att sluta (inom rimliga gränser). Såg nån "barnexpert" på TV4 för länge sedan som sa att de kunde ha typ separationsångest eller att det var skönt att ha en blöja som "tog emot lite". Så jag vet inte hur du ska göra...

Kissar hon i blöja på nätterna? N sover utan, han har gjort det sedan han började köra blöjfritt på dagen. Dagens blöjor är ju så sjukt "bra" så det märks ju knappt när man kissar (det blir inte obehagligt i alla fall). Om det däremot blir kallt och blött i sängen "vänjer" man nog sig av med det lite fortare (tror jag). För oss händer det nån olycka väldigt sällan (lite oftare i början)... Om han har druckit massa vatten på kvällen brukar jag försöka kissa honom när jag själv går och lägger mig. Han vaknar inte riktigt, så jag tror inte att hans sömn blir störd. Det var värre en gång då vi inte väckte honom och han vaknade med ont i magen för att han hade hållit sig :(. Man får nog prova sig fram. I början brukade vi "dubbelbädda" med två uppsättningar kisskydd och lakan. Då kan man bara ta bort det översta utan att bädda om hela sängen.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » lör maj 07, 2011 20:44

Vi har samma sak här hemma med vår pojke. Det går jätte bra med kisseriet på toaletten men när det gäller bajjet så hämtar han en blöja och vill ha den, och då går det bra att bajsa :) Jag har pratat båda med BVC och förskolan och detta är inte alls ovanligt.
Förr eller senare lägger de blöjan även då. Så jag tror vi ska ta det lugnt med dem... De är ju duktiga som slutat med blöja annars!

Natten kan ju ta ganska lång tid, men varför så bråttom när de är redo så funkar nog detta oxå av sig själv.
Lycka till!
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » lör maj 07, 2011 20:49

Jag har inte börjat pottträna mina barn ännu så jag har ingen egen erfarenhet. Jag känner dock två barn i olika familjer som har slitit väldigt hårt med detta med bajset och om de barnen fick krav på sig så kunde dom hålla sig i flera dagar med förstoppning som följd.

Så mitt råd till er båda säg att det är helt ok att välja att bajsa i blöja och att när dom känner att det är dags att sluta med det så säger dom till. Ett sätt kan ju vara att spola ner bajset i toan även om det hamnar i blöjan så att dom får se vart det tar vägen. Så har vi börjat lite löst här hemma just för att det inte ska bli något med separationsångest senare.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » lör maj 07, 2011 22:32

Ett jättevanligt "Problem" Det är som annapannan skriver, en slags seperationsångest. Jag fick bukt på det genom att först låta han få blöjan när han bad om det men att han då skulle stå inne på toaletten och bajsa. Sen om det var en korv så fick han se när jag pluppa ner den i toaletten som att visa att här skall den vara.

Under hela våran potträning så belönade jag men en liten chokladbit, jag vet att det är många som ifrågasätter det men det handlade om en månads tid från det att vi började tills det aldrig kom en droppe i kalsongerna, sen förstod han att det inte kunde fortsätta. Och jag sa även att om han bajsade i pottan så skulle han få hela godispåsen. När han bajsade första gången på pottan så fick han godispåsen och spärren för bajseriet var bruten och efter den dagen så bajsade han aldrig mer i blöjan. Han blev torr på natten ca 4månader efter att han var torr på dagen. Vi startade när han var ca 2½år.
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Användarvisningsbild
Jenima
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav sprallos » sön maj 08, 2011 07:49

Jag trodde aldrig Victor skulle bli torr...men det var först när HAN var redo det gick. Han kissade på sig 10ggr/dag och till slut hade vi inga kläder åt honom...så vi gav upp. Försökte igen efter nån månad och då gick det på en gång. Han har iofs bajsat på toa direkt. Han har även sett mig gå på toa och bajsa så jag vet inte om det har påverkat. Nån gång har han lekt och inte hunnit, men det gillar han inte!

Han har fortfarande blöja på natten, men vaknar nu alltid och vill på toa om det behövs på natten. Annars måste han alltid kissa innan han lägger sig + att han inte får full vällingflaska heller på kvällen. Vi har tänkt sluta med vällingen helt snart, men än får han den. Det kan också påverka...det är ju ändå rätt mycket vätska dom får i sig.
sprallos

Inläggav Kristin_Thomas » lör maj 14, 2011 13:33

Våran dotter har nu slutat helt med blöjor. Vi har låtit henne sova utan blöja på natten. Försökt i 6 dagar och en enda gång har hon kissat på sig. Det var innan vi skulle gå och lägga oss och vi glömde bort tiden. Hon brukar lägga sig 20:00 och jag sätter henne på pottan klockan 11 ungefär. Vi har dragit ner vällingen från 270 till 200 och det är nästan så att hon har fått avsmak av vällingen för det är väldigt sällan hon frågar efter välling på kvällarna. Brukar gå upp om jag vaknar på nätterna runt 3-4 och sätta henne på pottan och det kan dröja jättelänge innan jag får henne till att sätta sig. Och hon pratar väldigt mycket om sånt som jag inte kan förstå, men antar att det kan vara om saker hon drömt eller drömmer om. Hon tittar hela tiden på mig med vidöppna ögon men borde ändå sova då antagligen. Tycker det är lite otäckt att se men det är väl så barn fungerar. Och nu i 3 nätter så har vi bara satt henne på pottan på kvällen vid 11 och struntat i att sätta henne på natten och hon har inte kissat i sängen nån gång. Trodde aldrig att hon skulle lära sig så fort men vi är ju tydligen på god väg. Önskar tills den dagen då hon kan gå upp själv på natten och kissa på pottan och sen gå och lägga sig igen utan att fråga om välling =)
Bild
Kristin_Thomas

Inläggav Taweret » lör maj 14, 2011 20:28

Härligt att höra att det gått så fort för er att få henne torr även på natten.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » lör maj 14, 2011 20:40

Vi har hittills inte kommit så jättelångt med potträningen. Vissa dagar går det jättebra och hon till och med går själv till pottan när kon behöver kissa, andra dagar kissar hon på sig typ 5-6 gånger. Jag försöker påminna henne, men det känns som att det får motsatt effekt. Hon blir bara arg på mig.
Bajset vill hon helst inte ha i pottan och det är ju som jag förstår jättevanligt. Vi har hållit på i ungefär en månad nu, men det verkar ta lite tid för oss.

Jag tror att min dotter är lite för mycket uppe i leken för att ens känna att hon är kiss-/bajsnödig. Undrar om det kommer släppa snart eller, det känns inte som hon besväras så mycket av att kissa eller bajsa i trosorna tyvärr...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » lör maj 14, 2011 20:44

Måste börja med. alla barn är olika så våra idéer kanske inte passar för andra. Vi har haft det ganska lätt. Det var en ren slump att liam slutade med blöja på natten. Hans farmor satte inte på den när han skulle sova middag och det gick bra så efter det slutade vi. Kan ju säga att han kissat på sig en gång och det var i förr förra veckan när han hostade som en tokgalning och det blev en olycka. det var första och enda gången på ett år nu. Testa er fram. använd plastad frote under så går det lätt att byta. Vi tar inte upp och kissar på natten utan han går sista gången på kvällen och sedan på morgonen.

Angående bajseriet tog det längre tid. Han kom och bad om blöja och då lät vi honom använda den. När han ville testa sitta på toaletten (han behövde inte bajsa, men försöka) så fick han en leksak el godis. Inget tvång, men ett val han kunde ta. Ibland valde han att testa toan, ibland valde han blöjan och vi lade oss inte i vad han valde. Detta övergick till att vi sedan stegvis övergick til att han skulle bajsa på toaletten och då fick han en leksak. Detta ebbade ut med att han giock var annan, var tredje gång. Dett var en kort period. Nu får han enbart beröm och kräver inget mer.

Liam har aldrig velat gå på pottan så vi har en toalettsits som både har en stor och ett litet hål samt en pall så han kommer upp själv.

Liam blev blöjfri vid 2,5 för kiss och strax innan tre för bajseriet. Innan det var han inte redo, men när han var det gick det snabbt.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav mymlemamma » tis maj 17, 2011 20:35

Vi har nog också haft tur, för vi började öva oss att kissa i "busken" ute i det fria redan förra sommaren (då Casper var 1 år och 7-10 månader) och hade alltid pottan framme inomhus. Det var ju så varmt förra sommaren att han gick naken eller halvnaken ute på stugan mest hela tiden så det gjorde inte så mycket om han inte kissade just där han skulle.
Flera gånger kackade han ute på gården på olika ställen men vi sa alltid att så ska man inte göra utan gå på pottan hellre. Vet inte om det inverkade att han så klart alltid såg när och att någon måste städa undan hans korvar, men han slutade nog med det så småningom.
I vinter har han så småningom blivit helt blöjfri på dagarna, men på natten har han ännu blöja. Han kissar alltid innan läggdags men dricker 200 ml mjölk innan han börjar sova så han kissar nog i blöjan en gång under natten. Jag tror alltså att man nog ska säga att det är bättre att kacka annanstans än i blöjan, men arg ska man så klart inte bli. Och berömma massor när det lyckas! Lycka till!
mymlemamma
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn