Blöjallergi?
12 inlägg • Sida 1 av 1
Blöjallergi?
Börjar med att säga att jag inte har testat tygblöjor men kommer överväga det om inte detta går över snart..
Vi använder pampers till båda våra töser idag. Dels för att jag tycker att dom sitter bäst och sen tycker jag att dom är mjukast och mest följsamma efter barnens rörelser.
Hur som hellst så har Molly nu utvecklat det värsta "blöjeksem" jag nånsin sett. Hon är knallröd och prickig överallt "down there". Mest på musen och ner lite i ljumskar och lår. Det har även börjat krypa bakåt. Pratade med bvc efter att ha försökt smörja med inotyol utan resultat och även prövat potatismjöl när hon haft blöja. Hon luftar flera timmar per dag men det hjälper inte heller. Bvc tippade på svamp och bad mig köpa daktakort (mot fotsvamp) och smörja morgon och kväll. Men strunt samma det var inte det jag skulle komma in på utan tror ni att hon skulle kunna vara överkänslig mot blöjorna i sig?? Borde jag byta och se om det blir bättre? Har ju som sagt bara kört pampers tidigare.. Och detta är inte första gången hon blir röd dock första gången det är såhär extremt..
Hade jag vetat att detta var ett låst forum hade jag kunnat visa en bild men känner inte för att flasha henne.. Hoppas ni förstår hur jag menar i alla fall..
Sorry om det blev långt
Vi använder pampers till båda våra töser idag. Dels för att jag tycker att dom sitter bäst och sen tycker jag att dom är mjukast och mest följsamma efter barnens rörelser.
Hur som hellst så har Molly nu utvecklat det värsta "blöjeksem" jag nånsin sett. Hon är knallröd och prickig överallt "down there". Mest på musen och ner lite i ljumskar och lår. Det har även börjat krypa bakåt. Pratade med bvc efter att ha försökt smörja med inotyol utan resultat och även prövat potatismjöl när hon haft blöja. Hon luftar flera timmar per dag men det hjälper inte heller. Bvc tippade på svamp och bad mig köpa daktakort (mot fotsvamp) och smörja morgon och kväll. Men strunt samma det var inte det jag skulle komma in på utan tror ni att hon skulle kunna vara överkänslig mot blöjorna i sig?? Borde jag byta och se om det blir bättre? Har ju som sagt bara kört pampers tidigare.. Och detta är inte första gången hon blir röd dock första gången det är såhär extremt..
Hade jag vetat att detta var ett låst forum hade jag kunnat visa en bild men känner inte för att flasha henne.. Hoppas ni förstår hur jag menar i alla fall..
Sorry om det blev långt
- LillaMalin
- Alltid online

Re: Blöjallergi?
Stackars Molly, kan tänka mig att det inte är så skönt. Jag skulle definitivt ha testat en annan blöja för att se om det gör skillnad, som mingan skrev så har ju pampers lotion i sina blöjor till skillnad från tex. libero. Så det kan ju bero på det!
-

grynet_å_jag - Alltid online

Stackars Molly
Vi har aldrig haft det problemet med libero använder det till bägge två men de få ggr vi provat pampers blir dom röda direkt. Så testa att byta blöja och se om det blir bättre innan ni skaffar tygblöjor eller kolla det med och köp in någon för att testa. På Alma fungerar inte salva de få ggr hon är röd i stjärten utan bara puder. Hoppas att ni hittar en lösning som fungerar.
- Taweret
- Alltid online

Lily är också väldigt känslig mot allehanda saker och vi kör Libero och det funkar bra. Vi hade Pampers i början men gillade inte riktigt dem. Prova ett annat märke och lufta, smörj och håll mjukt så borde det gå tillbaka.
När Lily är som mest irriterad i huden smörjer vi med Inotyol och jag brukar även ibland smörja Locoid (det har hon på recept) men det kanske även kan lindra med en receptfri cortisonsalva t.ex. Hydrocortison som finns på apoteket.
När Lily är som mest irriterad i huden smörjer vi med Inotyol och jag brukar även ibland smörja Locoid (det har hon på recept) men det kanske även kan lindra med en receptfri cortisonsalva t.ex. Hydrocortison som finns på apoteket.
-

Sinus - Alltid online

Ja det är det jag tänkte på med, lotionen. Ska ut och handla idag så då ska jag testa att köpa liberos blöjor.
Mini-mamman: Nä hon är en varannandag-bebis :p så bajjet är inte grejen, hehe.
Nu börjar det dock bli lite bättre efter smörjning med daktakort men jag ser ju inte gärna att detta kommer tillbaka så ska testa andra blöjor. Tack för era svar!
Mini-mamman: Nä hon är en varannandag-bebis :p så bajjet är inte grejen, hehe.
Nu börjar det dock bli lite bättre efter smörjning med daktakort men jag ser ju inte gärna att detta kommer tillbaka så ska testa andra blöjor. Tack för era svar!
- LillaMalin
- Alltid online

Lider med lilla Molly, men precis som de andra skriver så testa att byta blöjmärke.
Min Eric är superkänslig och har massor av eksem på kroppen. De enda blöjorna som har fungerat på honom är Huggies. För min mellankille var tygblöjor enda alternativet, och det funkade bra det med. Men jag hade bara allt-i-ett alternativ, aldrig några vikblöjor.
Vad tvättar du henne med?? Använder du våtservetter, så kan det ju även bero på dem.
Hoppas att det snart löser sig.
Min Eric är superkänslig och har massor av eksem på kroppen. De enda blöjorna som har fungerat på honom är Huggies. För min mellankille var tygblöjor enda alternativet, och det funkade bra det med. Men jag hade bara allt-i-ett alternativ, aldrig några vikblöjor.
Vad tvättar du henne med?? Använder du våtservetter, så kan det ju även bero på dem.
Hoppas att det snart löser sig.
- lime95
- Alltid online

jag håller med lime95, för jag har en tjej som även är känslig mot våtservetter, även om de är oparfymerade. Hon reagerar direkt med att bli röd och prickig.
-

Sinus - Alltid online

Ja det har börjat bli bättre med den andra salvan. Inotyolen är ju rätt fet och andas inte igenom på samma sätt så kan ju även vara så. Nu har vi börjat använda liberos blöjor så vi får se hur det ter sig. Och jag använde våtservetter i början men slutade i samband med detta. Använder det om vi är utanför hemmet och inte har tillgång till annat.
Hoppas att detta går bort helt snart..tycker så synd om henne..
- LillaMalin
- Alltid online

Nu har det blivit ännu bättre så det borde vara borta om ett par dagar 
- LillaMalin
- Alltid online

12 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling