Banner Forum Image

Blir så arg!!!

Diskutera barns matvanor och barnmat

Re: Blir så arg!!!

Inläggav tinali » tis apr 06, 2010 21:44

Kan någon ge lite info om varför mjölk skulle tappa sin näring om man helammar??? Kan det inte vara så att växande barns kroppar kräver mer och att mjölken då för vissa barn inte riktigt räcker till? sen verkar ju vissa kvinnors mjölk vara mycket fetare och rikligare än andras.
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav mingan » tis apr 06, 2010 21:48

Che: du lyckas skriva mycket bättre än jag, men jag menar ungefär likadant.

Tawaret: jag letade lite efter det jag skrev ang 80-90%, men kan tyvärr inte hitta tillbaka källan till det... Jag kommer inte riktig ihåg vilken data som lag bakom siffrorna och jag kan/vill darför inte argumentera detta. Jag kan ju också har missförståt det då jag läste det första gången.
Bild
mingan
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav che » tis apr 06, 2010 22:00

Tinali-Jag är helt övertygad om att vällingbolagen ligger bakom påståendet om att det blir blask i boobsen. Mjölken är olika hos oss alla, min mjölk är särskilt anpassad efter mitt barn o din efter ditt. Därför ser det lite olika ut tänker jag.

Att barnet växer o blir större spelar ingen roll. Den är fullt tillräcklig som den är förutsatt att barnet får ammas fritt.

Mingan- känns som att vi är ngt så när inne på samma spår. Blir så trött på alla dessa skrönor som finns om amning. Tycker också det är intressant att så många verkar köpa det mesta med hull o hår utan att ens ifrågasätta o söka egen information.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » ons apr 07, 2010 15:20

Jag tycker så här.. Är det så att någon tvivlar på det min vän säger, tycker inte jag att den personen behöver skriva i denna tråd överhuvudtaget!

Och all statistik o skit.. vad har det med denna tråd att göra??

Min vän har bott hos denna familj i snart 9 månader, och hon älskar dem, hon berättar gång på gång hur fantastiska de är och hur bra hon trivs, men att barnets vikt och att mamman inte riktigt tycks ta det på allvar, är vad hon är orolig över. Därför skrev hon det till mig som är mamma, ifall jag hade något tips hur hon skulle få henne att förstå.

Jag tycker självklart att det är super att mamman ammar, men om läkaren säger att det inte räcker för detta barn, så tycker jag man som förälder ska göra allt man kan för sitt barnet istället för att ignorera det. DETTA är vad denna tråd handlar om!!!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » ons apr 07, 2010 16:13

Jag tycker det e väldigt synd om barnet som är undernärd och att mamman inte tar det på allvar.... vad säger pappan då? Ignorerar han det oxå?

en bra sida!
här kan man läsa lite om bröstmjölk------> http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2538
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » ons apr 07, 2010 16:17

Tigi: Han har också försökt prata med henne.
Bra sida! Det var exakt så de på BVC sa. Synd att denna mamma inte tycks förstå det! :(
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » ons apr 07, 2010 21:09

När man kommer dragandes med aktuell forskning så brukar ju det handla om att andra människor ska förstå att detta inte är ngt personen i fråga bara tycker, utan att det faktiskt finns någon som undersökt det hela o tagit reda på hur det hela förhåller sig.

Det är stor skillnad på ngt jag löst tycker o ngt som faktiskt har en grund i sig. Så jag tycker att det var på sin plats att hävda att mjölk är tillräckligt under de förutsättningar du anger. Jag tyckte också jag hade rätt att tycka ngt om ditt inlägg som tex att jag inte förstår vad ni tjafsar om, hon har ju introducerat mat så var är problemet. Önskar du att mamman i fråga gav mer mat? Vad för typ av mat? Slutar amma? Ammar mindre eller ville du bara framhålla att de som ammar mestadels när bebisen är nio månader är sämre föräldrar? Eller handlar det om att hon ammar, ger smakportioner o har ett barn som inte följer kurvan? Hur viktig är då kurvan? Vilka är kurvan gjord för? Finns det avvikelser? Finns det tillfällen då kurvan inte alls anger barnets må bra status?

Jag tänker att det är tur att hon ammar så pass mkt, vad hade barnet vägt annars? Sen är det så att det är allmänt känt eller omtalat att de som väljer att amma länge (fast nio månader verkligen inte är särskilt länge, inte ens lite länge faktiskt) blir beskyllda för dålig viktuppgång pga amningen. Man hör dock aldrig talas om det motsatta. Det lyfts sällan hur viktigt det är med amning.

Det kan ju hända att denna mamma är övertygad om att barnet mår bra för att hon ser att barnet mår bra? O du säger ju själv att barnet i övrigt mår bra så varför skulle mamman oroa sig?

Särskilt intressant tycker jag det är när du säger att de som tror att din vän inte talar sanning ombes lämna tråden, det känns ju som ett annorlunda beteende att ha i öppet forum. Om du bara vill ha svar från likasinnade så får du väl ange detta i din text. Jag har bara sagt att det kan finnas faktorer vi inte känner till då det inte är förstahandsinfo. Jag har också poängterat att jag inte vill mästra o tycker din ton är ganska onödig.

Gör du som läkarna säger i ditt föräldraskap, så gör jag som min magkänsla säger.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Chobb88 » ons apr 07, 2010 21:18

Hur f*n kan du ens fråga något om att jag skulle tycka att de som ammar längre än 9 månader är sämre föräldrar?????? Har jag skrivit det eller??? Svar NEJ!

Men eftrsom det finns ett sätt att få killen att gå upp i vikt, eftersom han tydligen väger på tok för lite(annars skulle väl inte läkaren och alla andra runt om kring tjata om det hela tiden!!!!!), så tycker jag det är helidiotiskt att inte försöka!! Att du kan tycka något annat än det förstår jag verkligen inte!

Så alltså om ditt barn skulle väga för lite så läkaren gång på gång säger att du måste ge ditt barn mer än bara bröstmjölk eftersom det inte räcker för just det barnet och att kurvan går mer o mer neråt, skulle du då bara skita i det för att du är så envis? eller skulle du lyssna på läkaren och iaf försöka??

Ja visst hon har gett fruktpuré någon enstaka gång, men vägrar ge något annat.
Och jo, han mår bra NU! Men fortsätter det såhär då kommer han inte må bra snartll!! Det fattar väl vem som helst!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Chobb88
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Matvanor & barnmat