blåsljud på hjärtat!
22 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
blåsljud på hjärtat!
Nu har vi varit på läkarbesök 6 månaderskontroll och hon hörde blåsljud på charlies hjärta
nu ska vi till en hjärtläkare och ta ekg osv.. dom sa att ja inte ska oroa mig fören man vet vad de e för de behöver ju inte va farlig.. men de e ju lätt och säga.. måtte han va okej.. lilla charlie.. 
- hellokitty
- Alltid online

Re: blåsljud på hjärtat!
Usch, vet hur jobbigt det är att få sånna besked
Men det är kanske bara normala blåsljud som är lätt att höra genom en liten bröstkorg på små barn.
Du ska se att det går bra, kram!
Men det är kanske bara normala blåsljud som är lätt att höra genom en liten bröstkorg på små barn.
Du ska se att det går bra, kram!
- Ki27
- Alltid online

ja vi får hoppas på det! jobbigt o gå o vänta på kallelse man vill ju gärna veta iaf...
- hellokitty
- Alltid online

Förstår det, alltid ska man behöva vänta och hinna oroa sig ännu mer...
- Ki27
- Alltid online

Jag förstår att du blir orolig,men jag har hört flera fall där barn haft blåsljud på hjärtat som sen växt bort... Det kommer säkert att gå jätte bra
- milla
- Alltid online

Det är säkert inte något farligt. Ofta så växer blåsljud bort om barnen är så små. Dom hittade blåsljud på Oskar med när han var liten men när en annan läkare lyssnade så var det som sasoki säger bara vanliga hjärtljud som bebisar har.
- Taweret
- Alltid online

usch då
jag tror ju som de andra att det säkert inte är något allvarligt men förstår att du oroar dig ändå, det hade jag också gjort! man får också tänka att det är bra att de hellre kollar en gång för mycket än en gång för lite.
-

Kali - Alltid online

ja det är ju såklart bra att dom är noggrana. jag försöker också tänka att det inte är något farligt.. men man är ju så rädd ändå det är ju det käraste man har
får helt enkelt bara vänta hoppas att vi får komma och göra ett ekg snart. Han verkar ju inte sjuk i övrigt och äter och e glad så jag hoppas det är bra med min lille klimp..
- hellokitty
- Alltid online

Åh va jobbigt, fattar inte läkarna att man oroar ihjäl sig på att gå och vänta. Jag hoppas det går bra för er och att det inte är något allvarligt. När Nils kom så hade han också blåsljud, men det växte bort nästan direkt. Jag håller tummarna för att det bara är er doktor som är övernoggrann och att det inte är någon fara!
-

grynet_å_jag - Alltid online

hej!
Förstår om du är orolig och tänkte skriva lite och lugna dig.
Våran dotter på två år upptäkte dom ett blåsljud på vid födseln. Vi fick ligga i tre dagar på BB innan vi fick komma in till drottning silvias barnsjukhus och göra ett UL. Snacka om att vi var skitoroliga!! Läkarna på BB var inte dom bästa på att förklara heller utan skrämde mest upp oss.
På hjärtmottagningen på östra var (och är!) dom kanonduktiga med barn och även på att hitta småfel, prata mer oroliga föräldrar och att förklara.
Vi var även där nu i december för att göra ett nytt ultraljud för att se om Alicias hål i hjärtat blivit mindre.Vi har haft rätt mycket kontalt med dom och kan rätt mycket om våran dotters hjärtfel nu.
På det stora hela kan man förklara såhär:
Ett blåsljud är ett ljud man hör då barnet har ett hål i hjärtat, vanligtvis mellan kammrarna men det kan även vara mellan förmaken. Alla barn som ligger i magen har ett hål mellan förmaken som sedan går igen innan födseln, men på vissa så händer inte detta och hålet består.
Alicia har ett hål mellan förmaken och två hål mellan kammrarna.
Ju tydligare man hör blåsljudet desto mindre är hålet. Det är hålen som man inte hör som är farliga, då märker man dock det på barnet genom att det inte får tillräckligt med syre, det är blekt, vill inte äta och har snabbandhämtning.
Alicias hål är så pass små att dom inte kommer att besvära henne i framtiden. Det enda vi måste tänka på är att hon absolut inte får träna när hon är förkyld, och måste hon genomgå en operation eller tandingrepp så måste hon få penicillin innan och efter ingreppet.
Hoppas att det lugnade dig lite. Det är de stora hålen som inte hörs som är de farliga, var glad att dom hörde din sons blåsljud nu, då kan ni få kollat upp det och kanske anpassa erat liv efter det.
Tycker att det är väldigt konstigt att dom hörde det först nu. Iofs så kan det ju betyda att hålen blivit mindre och nu hörs bättre.
Lycka till!
Förstår om du är orolig och tänkte skriva lite och lugna dig.
Våran dotter på två år upptäkte dom ett blåsljud på vid födseln. Vi fick ligga i tre dagar på BB innan vi fick komma in till drottning silvias barnsjukhus och göra ett UL. Snacka om att vi var skitoroliga!! Läkarna på BB var inte dom bästa på att förklara heller utan skrämde mest upp oss.
På hjärtmottagningen på östra var (och är!) dom kanonduktiga med barn och även på att hitta småfel, prata mer oroliga föräldrar och att förklara.
Vi var även där nu i december för att göra ett nytt ultraljud för att se om Alicias hål i hjärtat blivit mindre.Vi har haft rätt mycket kontalt med dom och kan rätt mycket om våran dotters hjärtfel nu.
På det stora hela kan man förklara såhär:
Ett blåsljud är ett ljud man hör då barnet har ett hål i hjärtat, vanligtvis mellan kammrarna men det kan även vara mellan förmaken. Alla barn som ligger i magen har ett hål mellan förmaken som sedan går igen innan födseln, men på vissa så händer inte detta och hålet består.
Alicia har ett hål mellan förmaken och två hål mellan kammrarna.
Ju tydligare man hör blåsljudet desto mindre är hålet. Det är hålen som man inte hör som är farliga, då märker man dock det på barnet genom att det inte får tillräckligt med syre, det är blekt, vill inte äta och har snabbandhämtning.
Alicias hål är så pass små att dom inte kommer att besvära henne i framtiden. Det enda vi måste tänka på är att hon absolut inte får träna när hon är förkyld, och måste hon genomgå en operation eller tandingrepp så måste hon få penicillin innan och efter ingreppet.
Hoppas att det lugnade dig lite. Det är de stora hålen som inte hörs som är de farliga, var glad att dom hörde din sons blåsljud nu, då kan ni få kollat upp det och kanske anpassa erat liv efter det.
Tycker att det är väldigt konstigt att dom hörde det först nu. Iofs så kan det ju betyda att hålen blivit mindre och nu hörs bättre.
Lycka till!
-

Poffie - Alltid online

tack för era svar! jag försöker att inte tänka på de att han mår bra i övrigt osv. jag hoppas vi får komma in snart så man kan gå vidare. vi skall till hjärtläkare på kungshöjd här i göteborg. 
- hellokitty
- Alltid online

Håller tummarna för er lille kille! 
- Ki27
- Alltid online

Hellokitty hur går det med lilla charlie? Har du fått komma till läkaren? Har du fått något svar? Kram kim
- kimulf
- Har vimedbarn.se som startsida

japp vi va där igår!! charlie har ett litet hål på hjärtat som kommer växa igen av sig själv innan han blir stor
så det va skönt!!!
Hur går de med lill alex då? kryper han på?
charlie frsöker han kommer åt alla håll utom framåt haha.. har ni börjat baka syskon? vi vill men ingen mens än tror ja.. hade en kort blödning för en månad sen men vet ej om den gills
får se nu.. ja ammar ju inget dagtid längre så man tycker ju att den borde komma....
kram!
Hur går de med lill alex då? kryper han på?
kram!
- hellokitty
- Alltid online

Vad skönt att höra!!
Oftast är det ju vår oroliga hjärna som målar (ej, ROLLAR!!) fan på väggen. Oftast är fantasin flera gånger värre än verkligheten....men det är svårt att låta bli att oroa sig för sin älskling...Omöjligt skulle jag säga!
Oftast är det ju vår oroliga hjärna som målar (ej, ROLLAR!!) fan på väggen. Oftast är fantasin flera gånger värre än verkligheten....men det är svårt att låta bli att oroa sig för sin älskling...Omöjligt skulle jag säga!
- sprallos
22 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling

[/url