Biten på förskolan
4 inlägg • Sida 1 av 1
Biten på förskolan
Ja, det är inte första gången... under våren blev Tobias (och enligt fröknarna fler barn) bitna av ett annat barn. Detta barn biter i kinden och det blir stora blåmärken av det och ser väldigt otäckt ut.
Jag har läst en massa och pratat med fröknarna och jag vill inte skylla på barnet eller barnets föräldrar, utan tror att det beror på att barnet i vissa situationer blir frustrerad och vet inte vad den ska ta sig till.
Men nu har det hänt igen! För fjärde gången, och jag vet inte vad jag ska göra. Hjälp mammor! Vad kan jag göra? Vi trodde att det skulle ha växt bort över sommaren men så är tydligen inte fallet. Tobias är väldigt trygg i sig själv och tar det hela bra, men jag vill ju absolut inte att han ska börja ta efter beteendet eller på något sätt känna sig otrygg på förskolan. Vi trivs med personalen på förskolan och att den ligger nära och Tobias har bra kompisar där och gillar att vara där på dagarna. Vad finns det som förälder att göra? Är det någon som har erfarenhet/tips/idéer eller annat?
Jag har läst en massa och pratat med fröknarna och jag vill inte skylla på barnet eller barnets föräldrar, utan tror att det beror på att barnet i vissa situationer blir frustrerad och vet inte vad den ska ta sig till.
Men nu har det hänt igen! För fjärde gången, och jag vet inte vad jag ska göra. Hjälp mammor! Vad kan jag göra? Vi trodde att det skulle ha växt bort över sommaren men så är tydligen inte fallet. Tobias är väldigt trygg i sig själv och tar det hela bra, men jag vill ju absolut inte att han ska börja ta efter beteendet eller på något sätt känna sig otrygg på förskolan. Vi trivs med personalen på förskolan och att den ligger nära och Tobias har bra kompisar där och gillar att vara där på dagarna. Vad finns det som förälder att göra? Är det någon som har erfarenhet/tips/idéer eller annat?
- Cissid
- Alltid online

Re: Biten på förskolan
I Noels förskoleklass så finns det speciellt en som gillar att bitas, just när han blir frustrerad. Föräldrarna till denna barn har t o m pratat med bvc om hur dom ska göra för att få honom att sluta men det finns inga svar att ge. Känner en annan som oxå har ett "bitar" barn. Och dom fick rådet att försöka läsa av situationen och stoppa det innan det händer. Men det är svårt på en förskola, fröknarna hinner ju inte se allt.
Så jag har tyvärr inga råd att ge. Noel har oxå blivit biten ett antal gånger men aldrig tagit efter det beteendet. Och han tar det väldigt bra. Hans fröknar säger att han är en väldigt tålig ung pöjk
Tror att det beteendet kommer att släppa på barn som biter så fort dom lär sig att prata och kan säga vad dom vill istället för att visa det genom att bita.
Hoppas han slutar snart att bitas, inte så kul att ens barn har en massa bitmärken jämt...
Så jag har tyvärr inga råd att ge. Noel har oxå blivit biten ett antal gånger men aldrig tagit efter det beteendet. Och han tar det väldigt bra. Hans fröknar säger att han är en väldigt tålig ung pöjk
Tror att det beteendet kommer att släppa på barn som biter så fort dom lär sig att prata och kan säga vad dom vill istället för att visa det genom att bita.
Hoppas han slutar snart att bitas, inte så kul att ens barn har en massa bitmärken jämt...
-

MinisMamma - Alltid online

Nils har också en kompis på förskolan som bits. Förra veckan fick han ett bett på överarmen och häromdagen hade han blivit biten i fingret. Jag har aldrig sett eller hört att Nils bits, men jag tror att han säkert är enveten på andra sätt och gör andra "elaka" saker istället. Vet att han hade en period då han puttade andra barn en hel del.
Det värsta med att bli biten tycker jag är risken för stelkramp/infektioner. Det hoppas jag vi ska slippa, men om det blir ett ordentligt sår av bettet då vet man ju inte.
Har tyvärr inga bra svar på vad man ska göra, om det ens finns nåt du kan göra. Man hoppas ju att personalen på förskolan uppmärksammar att det händer och att dom säger till/markerar att det är fel att göra så! Till slut kommer ju barnen växa ifrån det. Men jag förstår helt klart att det känns obehagligt!
Det värsta med att bli biten tycker jag är risken för stelkramp/infektioner. Det hoppas jag vi ska slippa, men om det blir ett ordentligt sår av bettet då vet man ju inte.
Har tyvärr inga bra svar på vad man ska göra, om det ens finns nåt du kan göra. Man hoppas ju att personalen på förskolan uppmärksammar att det händer och att dom säger till/markerar att det är fel att göra så! Till slut kommer ju barnen växa ifrån det. Men jag förstår helt klart att det känns obehagligt!
-

grynet_å_jag - Alltid online

När jag såg denna rubriken så gick tankarna tillbaka till en händelse på öppna förskolan när Inez var liten. Där var det en kille som bet en annan kille i kinden så det nästan gick hål. Mamman till det bitna barnet blev alldeles hysterisk och skrek: "Vad har han gjort, titta! Du måste ta hand om ditt barn, det gick ju nästan hål!!!" osv osv... Helt fel reaktion. Alla andra föräldrar på öppna förskolan visade ömhet mot pojken som hade bitit istället och förklarade för honom att man blir ledsen och det gör ont.
Skönt med föräldrar som accepterar frustrerade barn. Bra vimedbarn-mammor!
Kram på er!
Skönt med föräldrar som accepterar frustrerade barn. Bra vimedbarn-mammor!
Kram på er!
-

Golli - Alltid online

4 inlägg • Sida 1 av 1