Bilstolar till storväxta barn?
6 inlägg • Sida 1 av 1
Bilstolar till storväxta barn?
Vi har ett litet dilemma med bilstolar som vi inte kunnat hitta en lösning på. Någon som har tips/erfarenheter att dela med sig av?
Vi har en pojke som blir 2 år nu i Maj, samma månad som han ska bli storebror. Han är ganska lång, 101cm och väger drygt 18kg. Hittils har vi använt en BeSafe Izi Kid i vår Saab 9-5 kombi. Problemet är att han dels uppnått maxvikten på stolen, samt att han inte vill sitta i stolen längre - han stör sig på bältes selarna som inte kommer tillräckligt högt upp.
Saken är den att vi hyr stolen av IF (försäkrings bolaget) som menar på att han fortfarande kan använda stolen eftersom den ska klara 25kg. De säger att man kan använda stolen till det att öronen är över kanten i nackstödet.
Men det står 18kg i alla papper vi har?
Iaf, vi har bestämt oss för att kolla upp om det finns bättre lämpade stolar för vår son. Vi har varit ute på en hel del ställen, men det är svårt att få en uppfattning när man står där och tittar. Säljarna vi har träffat verkar inte ha full koll, då de gett oss helt olika tips - den ena rekommenderar en som en annan inte gör.
Någon som har några tips för en bilstol till en kille som kommer att bli lång? Vi vill inte behöva vända honom för tidigt.
Vi har en pojke som blir 2 år nu i Maj, samma månad som han ska bli storebror. Han är ganska lång, 101cm och väger drygt 18kg. Hittils har vi använt en BeSafe Izi Kid i vår Saab 9-5 kombi. Problemet är att han dels uppnått maxvikten på stolen, samt att han inte vill sitta i stolen längre - han stör sig på bältes selarna som inte kommer tillräckligt högt upp.
Saken är den att vi hyr stolen av IF (försäkrings bolaget) som menar på att han fortfarande kan använda stolen eftersom den ska klara 25kg. De säger att man kan använda stolen till det att öronen är över kanten i nackstödet.
Men det står 18kg i alla papper vi har?
Iaf, vi har bestämt oss för att kolla upp om det finns bättre lämpade stolar för vår son. Vi har varit ute på en hel del ställen, men det är svårt att få en uppfattning när man står där och tittar. Säljarna vi har träffat verkar inte ha full koll, då de gett oss helt olika tips - den ena rekommenderar en som en annan inte gör.
Någon som har några tips för en bilstol till en kille som kommer att bli lång? Vi vill inte behöva vända honom för tidigt.
- PGL
- Nykomling

Re: Bilstolar till storväxta barn?
Jag hade nog vänt mig till NTF och frågat dem. De kan ju alla säkerhetsföreskrifter, plus att de argumenterar mycket för att inte vända på barn före 4 års ålder. Jag tror du kan finna en lösning genom dem. Lycka till!
-

Nelia - Alltid online

Det har snackats mycket om det där med Besafe-stolen, att den är testad upp till 25 kg, men ändå bara godkänd till 18kg. Även om den säkert klarar 25 kg är den inte godkänd för det och man ska alltid följa råden. Står det att den bara är godkänd till 18 kg så ska man inte använda den längre än så!
En stol som jag har hört många rekommendera till större barn är Britax two way. Den är godkänd till 25 kg och har ett mycket högre ryggstöd än de flesta stolar.
En stol som jag har hört många rekommendera till större barn är Britax two way. Den är godkänd till 25 kg och har ett mycket högre ryggstöd än de flesta stolar.
-

Sofia85 - Alltid online

Våran kille är också strax över 100cm och väger 18kg och vi har Britax Two way och det fungerar bra,lite trångt blir det för benen eftersom han sitter baklänges,men hellre det än att vända stolen för tidigt 
- milla
- Alltid online

Har hört att Britax Two way skall vara högre i ryggen än andra stolar, samt klara 25kg bakåtvänt.
- Kajsa1976
- Nykomling

Hur har det gått för er? Har ni hittat någon stol som ni vill ha. Vi har mer eller mindre bestämt oss för brtiax multi-tech då man kan ställa in den på bredden. Vi har en son på 20 mån som väger dryga 15 kg skulle jag tro och är ca 90 cm lång. Den är ju dyr men är tydligen en av de stolar i den gruppen som tar minst plats i bilen. Så får dottern på 7 mån överta vår acta cosmic comfort som jag är jätte nöjd med men vill ha en stol som vi kan använda längre om vi ändå ska köpa en ny.
- Taweret
- Alltid online

6 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar

[/url