Annons
Bli medlem

Beröm =o)

För oss som älskar att baka eller älskar att äta nybakat!

Re: Beröm =o)

Inläggav Sasoki mån feb 08, 2010 10:26

Sitamoiaaaaaa! Du är ju helt grym!!! F---n va häftig postentårtan blev! Så fiffigt med breven o duvan, göörsnyggt!!!!

Nä, det kan nog va svårt att ta mer betalt såklart... Du får köpa billigare ingridienser... :roll:
Bild
Sasoki
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy mån feb 08, 2010 11:56

redhotwera, ja du vet ju redan att jag tyckte den var grym, men jag berömmer här också, den blev kanonfin! Kan tänka mig att Ed var nöjd :-)

Vilken tjusig posten-tårta sitamoia!! Hur cool som helst :D
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström mån feb 08, 2010 15:26

Gryyymt snygga tårtor det kommit upp på sistone! :) Shit vilka arbeten ni gjort.. *puh*
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav mymlemamma mån feb 08, 2010 17:26

Redhotwera: UNDERBAR 2-årstårta! En sån vill jag också kunna laga :oops:

Sitamoia: Jättesnygga tårtor -igen!!! 8)
BildBild

url=http://lilypie.com]Bild[/url]
mymlemamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav lolenona_84 tis feb 09, 2010 23:38

berömmer din tårta här med redhotwera, tycker den är jättefin :)

sitamoia- postentårtan blev ju jätteläcker. Gillar ideen med duvan och alla breven.
varför kostar dina tårtor så mycket att göra? för det var väl vad allt material kostade eller? Mina kostan mellan 150:- till 250:- beroende på fyllningar och sånt. Då har jag räknat ut vad tex en msk kakao, en dl mjöl, en dl socker osv kostar. Jag handlar på ica kvantum så det är ju inte lågpris heller
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav sitamoia ons feb 10, 2010 10:20

lolenona: Jag räknade ut när jag gjorde någon av de första tårtorna att alla ingredienser kostade 250:- sammanlagt. Men sedan tillkommer ju de verktyg jag köper (utstickare, mönsterkavel, blomform osv), tårtfat (använder stora i plast i lite olika färger + engångs i silver/guld-kartong) + färger, glitter och sånt. Jag gissar att jag kanske tjänar någon hundralapp på en tårta, men ska jag sprida ut den på alla timmar jag lägger ner så är det ju ingen timlön alls att räkna med.

Du kan väl aldrig få en tårta att kosta 250:- om du räknar med de verktyg mm du köpt (en kostnad som man ju lär sprida ut på alla tårtor), eller?

Tack förresten! =) Jag hade lite idéer om postlådor och brevbärare men det kändes för komplicerat, men blev riktigt nöjd med breven.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
sitamoia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera ons feb 10, 2010 21:41

Tack så mycket!

Kul posttårta Sitamoia!

Jag brukar räkna på ca 200-250 för ingredienser. Verktyg lägger jag inte in i kostnaden. De är ju mina. Även om jag köper nåt tytt inför en tårta betalar inte beställaren det. Jag behåller det ju och kan använda igen. Så tänker jag. Men jag tar ju mer betalt än endast kostnaden för ingrediensen. En liten slant för arbetet blir det.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav sitamoia tor feb 11, 2010 14:05

Jag räknar in alla verktyg eftersom de ingår i vad tårtverksamheten kostar mig, även om varje pryl ju blir en aning billigare för varje tårta jag använder den till. =) Men om jag ska kunna tjäna något på tårtorna så måste varenda liten kostnad vara medräknad.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
sitamoia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera tor feb 11, 2010 22:37

Ja, det är ju klart. Själv är jag dålig på att ta betalt. Så svårt att sätta ett pris på ens eget jobb.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav sitamoia tor feb 11, 2010 23:03

Ja det är verkligen grymt svårt att ta betalt! Jag brottas med det i jobbet också eftersom jag är egen företagare. Jobbar i princip bara åt ett större företag nu där jag har en fast timpenning och kontrakt på antal timmar (30/v) så det är lite annorlunda, men det gör också att när jag väl får ett annat jobb (händer vääääldigt sällan nu eftersom jag inte orkar jobba mer än de 75% egentligen) så är jag väldigt villrådig på vad jag ska ta betalt. Får liksom aldrig öva upp den kunskapen. Men jag kanske ska sluta svamla i beröm-tråden nu, haha.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
sitamoia
Alltid online
Alltid online

Inläggav lolenona_84 fre feb 12, 2010 12:42

jättefina tårtor fru w!

sitamoia- oftast hamnar materialkostnaden på ca 200:- och då är det verkligen allt, mjöl, socker, vatten, el, kartong, fat mm sen brukar jag lägga till en tia för övrigt och där får lite av verktygskostanden ingå. Jag köper ju inte massor med verktyg och sen används de ju om och om igen.
Jag tar ju betalt lite för arbetet också så lite extra blir det ju men alla tjatade ständigt på mig att jag var tvungen att ta mer betalt för att inte bli utnyttjad men det är ju så svårt. Det brukade gå bättre om jag tänkte som så att jag ger ett pris innan och skulle jag bli missnöjd med mitt jobb så tar jag lite mindre betalt än vad jag tidiagre sagt :)
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy fre feb 12, 2010 12:47

Jättefina tårtor Fru Wahlström :D
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav fru Wahlström fre feb 12, 2010 16:19

tack tack :)

angående priser så brukar jag ta 250-300 för en 12 pers tårta, ca 500 för en 25-30 pers. Känns lagom och ungefär vad de tar på konditorierna. Tjänar ju inga mängder på det men det går runt tycker jag och det är huvudsaken! :)
Användarvisningsbild
fru Wahlström
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman fre feb 12, 2010 16:58

Snyggt fru Wahlström - men hur orkar du stå och baka när du är höggravid?
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera sön feb 14, 2010 15:10

Söt Rorri-tårta fru W!
Bild

Bild