behövs vätskeersättning ?
5 inlägg • Sida 1 av 1
behövs vätskeersättning ?
Hej , Min lilla tös på 7 månader har haft magsjuka sen i söndags , men inte spytt något mer sen dess utan bara diarre , hon äter och dricker jätte bra och och har fått lite vätskeersättning , Men tänkte kolla ifall hon behöver få vätskeersättning trots att hon äter och dricker som hon brukar ! Själv tycker ja att de inte ska behövas , men eftersom hon är mitt första barn är de lika bra att fråga .
Hoppas ni kan svara .
Kram sandra
Hoppas ni kan svara .
Kram sandra
- MissAlexsandra
- Nykomling

Re: behövs vätskeersättning ?
När Noel var magsjuk i samma ålder så fick han bara vätskeersättning när han spydde och inte kunde behålla nåt annat.
Eftersom hon dricker och äter så tycker inte jag att du ska behöva ge det mer till henne. Huvudsaken är ju att hon får i sig vätska.
Hoppas diarrén släpper snart. Har du testat ge henne blåbärspure? Det är bra vid lös mage...
Eftersom hon dricker och äter så tycker inte jag att du ska behöva ge det mer till henne. Huvudsaken är ju att hon får i sig vätska.
Hoppas diarrén släpper snart. Har du testat ge henne blåbärspure? Det är bra vid lös mage...
-

MinisMamma - Alltid online

Just när de spyr och har magsjuka ska man enbart ge vätskeersättning. Bara lite, typ en msk var 5:e minut för att magen ska få vila och för att de ska få ordning på balansen i kroppen.
Har de fortsatt diarré men inte spyr längre så utesluter man laktos helt eftersom det sätter fart på magen. Köp majsvälling och gröt gjord på majs. Proviva är även bra. Tänk bara på att blåbärssoppa kan ha motsatt effekt också, att diarrén kan bli värre. Alla reagerar olika.
Sen får man se hur de klarar sej utan laktosen och sakta men säkert övergå till vanliga kosten när man märker att diarrén avtagit.
Min dotter fick inte behålla ngt efter magsjukan. Allt gick rakt igeonom och pga majsen blev hon superförstoppad. Nu har det gått 11 dagar efter magsjukan och vi ger 3/4 delar av den vanliga vällingen och gröten och i morgon ska vi nog testa enbart den vanliga och hoppas på att det inte åker rakt igenom. Men sen har hon alltid haft problem med magen pga förstoppning så det kanske inte är så vanligt med att diarrén sitter i så länge...
Har de fortsatt diarré men inte spyr längre så utesluter man laktos helt eftersom det sätter fart på magen. Köp majsvälling och gröt gjord på majs. Proviva är även bra. Tänk bara på att blåbärssoppa kan ha motsatt effekt också, att diarrén kan bli värre. Alla reagerar olika.
Sen får man se hur de klarar sej utan laktosen och sakta men säkert övergå till vanliga kosten när man märker att diarrén avtagit.
Min dotter fick inte behålla ngt efter magsjukan. Allt gick rakt igeonom och pga majsen blev hon superförstoppad. Nu har det gått 11 dagar efter magsjukan och vi ger 3/4 delar av den vanliga vällingen och gröten och i morgon ska vi nog testa enbart den vanliga och hoppas på att det inte åker rakt igenom. Men sen har hon alltid haft problem med magen pga förstoppning så det kanske inte är så vanligt med att diarrén sitter i så länge...
-

stajners - Har vimedbarn.se som startsida

Här har vi precis haft magsjukan hela familjen inkl lilltjejen som är 11 mån,när hon kräktes så fick hon vätskeersdättning,på sjukvårdsupplysningen sa dom att hon man skulle ge 1-2 tsk var 5e minut,men nu när hon inte kräks och både äter och dricker så tycker jag inte att du ska behöva ge henne det.... Våran tjej hade också diarre,frågade sjukvårdsupplysningen om lite råd och deras råd var att inte ge,fullkorn och mjölkprodukter och gärna ge majsvälling,risgröt och även morotspure... Morotspure ska tydligen vara jätte bra mot diarre sa hon som jag pratade med
Hoppas ni blir bättre snart 
- milla
- Alltid online

Oj såg nu att det var länge sen du skrev den här tråden,vid det här laget är ni säkert friska 
- milla
- Alltid online

5 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling

[/url