Banner Forum Image

behöver tips till min tårta... uppdaterad med resultatet

För oss som älskar att baka eller älskar att äta nybakat!

behöver tips till min tårta... uppdaterad med resultatet

Inläggav gangsterflickan » tis mar 23, 2010 12:59

hej.
nu nalkas 2 års kalaset för Alvina och jag har börjat fundera på tårtan så jag tänkte fråga er experter som har lite mer koll :)

Jag har tänkt att de ska vara choklad crisp mouss i tårtan och vit choklad grädde på..
sedan kommer mina funderingar, ska jag ha ett till lager i tårtan - i så fall vad.
nästa sak är att sambon vill ha kladdkake botten men jag tror de blir lite väl mycket choklad, vad tror ni? förslag tack

sedan som dekoration tänkte jag först att jag skulle ha krossad smartis för då blir de ju väldigt färgglatt men sen tänkte jag om man ska ha något som bryter av och tankarna vandrade till vindruvor, gröna..
kan de passa?

Ja förlåt att de blev snurrigt, jag hoppas någon förstår min tanke gång och har lust att hjälpa mig lite...
tack på förhand :)
Senast redigerad av gangsterflickan tis apr 13, 2010 10:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Re: behöver tips till min tårta...

Inläggav Tossy » tis mar 23, 2010 14:28

Kladdkakebotten är svårt att göra tårta på, men sitamoia provade nån kladdigare botten rätt nyligen, hon kanske har nåt bra tips?

Blanda inte smarties och vindruvor, tycker jag. Antingen kör du på godistårta eller så har du i frukt på ett lager och dekorerar med frukt. Så hade jag gjort iallafall, men smaken är som baken som vi alla vet :-)
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tis mar 23, 2010 15:13

mm, har funderat så jag med.
de är klurigt de här :)
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis mar 23, 2010 15:23

Du får göra två tårtor :lol:
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tis mar 23, 2010 15:26

tänkte så jag med först men skönt att slippa de någon gång. jag o sambon fyller med bara 2 dagar emellan så då blir de alltid 2 årtor :)
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis mar 23, 2010 17:36

Jag rösta på HALLON mousse, hallongrädde eller bara mosade, för det tredje lagret, alltid gott!! :D

Tycker Tossy kommit med bra synpunkter med :)

Jag köpte en gång en mindre kladdkaka, färdig, som jag delade i två skivor o gjorde tårta på, det blev jättebra! Men har aldrig gjort nån själv.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis mar 23, 2010 17:56

Låter riktigt smarrigt med chokladcrispmousse och vit chokladgrädde!

Precis som Tossy skrev så testade jag en kladdigare chokladbotten, men den var rätt hopplös att skära i bottnar - sprack sönder, och var dessutom lite väl kompakt att ha i tårta. Så jag skulle föreslå att antingen göra en vanlig tårtbotten (chokladbotten går bra det med - det kan nästan aldrig bli FÖR chokladigt! =)) eller göra en kladdkaka och bara dekorera den med mousse ovanpå + smarties eller vindruvor, vad du nu väljer. Fast det kanske är lite för tråkigt?

Om du gör en tårta med chokladbotten i tre lager (två lager fyllning) så passar det nog fint att ha något fruktigt på ett lager - för att bryta av lite. Enklast är väl att blanda bär eller frukt med grädde - tex blåbär eller persikohalvor (på burk) som du mosar. Kanske. Men annars fungerar det nog fint att ha chokladcrispmoussen på båda lagren också om du känner för det. Som sagt, det kan nog inte bli för mycket choklad nästan. =))

Ang. smarties vs. vindruvor så skulle min spontana reaktion vara smarties, det blir både färgglatt och smarrigt (jag är en godisgris). Fast vindruvor blir ju å andra sidan friskt vilket också är gott, framförallt om hela tårtan i övrigt är av choklad.

Hm, undrar om du fick ut något av mitt svammel, hehe. Du får iaf fota och visa upp tårtan sen - och rapportera hur den smakade!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » tis mar 23, 2010 20:01

tack för förslagen :)
glömde ju dock skriva att jag inte vågar ge Alvina röda saker efterso hon ibland reagerar på dem.. antingen bara med utslag på kinderna eller som någon gång då kinderna har börjar svullna och hon fått vätskande sår :/
annars hade jag haft hallon eller jordgubbs mouss på.

men om man tar bara vanlig botten och sedan bara ett lager med chocklad crispen och sedan grädden och smartis så borde de ju räcka.
de borde ju bli lagom sött utan att ge barnen en sådan kick att man måste vara vaken hela natten med dem ;)

är så svårt när man har gubben att tänka på med för han är så kräsen :P äter knappt frukt och bär alls.. ganska tråkigt att göra tårta åt honom och en stor utmaning kan jag lova

sitamoia, jag ska berätta hur den blev och lovar att ta kort om jag kommer ihåg. brukar vara så dålig på att vara klar med den i tid.. bukar görade sista när gästerna kommit :lol:

men kom gärna med flera förslag, de är långt ifrån bestämt hur jag ska göra den
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tis mar 23, 2010 21:31

Man måste inte ha 3 lager med olika fyllning på varje lager. Det kan inte bli för chokadigt som Sitamoia skrev! så du kan ha 2 lager av samma eller ha ett lager mindre.
Tror inte på att blanda smartisar och vindruvor. Satsa på en typ av topping. Du kanske kan smälta choklad och skära ut rutor som du garnerar med och strör smartisar på också.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel » tis mar 23, 2010 22:57

Jag gjorde en nötbotten i senaste tårtan, det var gott om man vill variera smaken lite. (två chokladbottnar, en marängbotten och en nötbotten gjorde jag).
Lycka till med tårtan!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav gangsterflickan » ons mar 24, 2010 12:10

snigel, ja de låter gott men jag är lite mesig och vågar inte prova med nötter än...

redhot, ja du har rätt och de låter fint som du beskev med smält choklad och smartis... hm, måste fundera mycket på de :)
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » ons mar 24, 2010 21:57

Apelsinmousse eller blodapelsinmousse....
Jag har testat båda ihop med choklad. Det bryter av det mastiga i chokladen jättefint...
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav gangsterflickan » tor mar 25, 2010 13:53

de lät gott frixi.. ska fundera över de men är nog stor risk att gubben protesterar högt, och de vore roligast att göra en som alla i familjen tycker om.
tack :)
Användarvisningsbild
gangsterflickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor mar 25, 2010 22:28

Gör en chokladkaka, till bottnar. Ha ett lager chokladmousse, ett lager vit chokladmousse. Spackla med grädde. Garnera med chokladrutor och smartisar. Det kanske han gillar!

Ibland får man kompromissa mellan vem som gillar vad och vad som gör tårtan god och fin :wink: :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » fre mar 26, 2010 16:16

Citronmousse kan du ju ha annars med chokladen
Bild

Bild
Användarvisningsbild