Behöver lite tips...
9 inlägg • Sida 1 av 1
Behöver lite tips...
Hej! Var med min mammagrupp idag här hemma och gick en promenad och var på café efteråt. En tjej som inte varit med på länge dök upp, vilket jag tyckte var jättekul. När vi hade varit på promenad och gick in på caféet så skrek hennes bebis jättemycket men hon tröstade inte honom. Hon sa hela tiden att mamma ska ha kaffe först. Sen så skrek han mkt men hon sa att en annan mamma fick ta honom så länge. Därefter så typ ryckte hon i barnet för att han skulle få bli ammad, hon verkade så besvärad. Grejen var den att han inte alls var besvärlig utan hon blev bara så stressad. När han sedan ätit klart så skulle hon rapa honom och nästa skakade honom så att rapen skulle komma. Därefter pratade hon intensivt och verkade stressad hela tiden medan han blev orolig och ledsen. Sen sa hon att de skulle hem... jag undrar nu om man som mamma kan säga att hon inte behöver vara så stressad? eller är man otrevlig då? kan man fråga om hon är less och trött? om hon vill ha stöd hemma?
tycker ju så synd om lillgrabben...
tycker ju så synd om lillgrabben...
-

Golli - Alltid online

Re: Behöver lite tips...
Ja, varöfr inte ge henne lite omtanke... Som nybliven mamma kan det vara skönt att ha stöd i tillvaron även från andra än sin familj...
Men se bara till att du lägger fram det på rätt sätt så hon inte tar illa upp... Kan ju lätt bli missförstånd om man verkligen är stressad.
Kanske skulle ta det med henne enskilt. Så hon liksom inte blir "utpekad" inför hela mammagruppen.
Säg att du tycker dig se att hon är stressad...
Erbjud henne att komma hem till dig ensam på fika och prat kanske?
Kanske blir lite mer avslappnat...
Hon hade kanske också bara en stressdag... Jag menar allt kanske körde ihop sig så där som det kan göra precis innan man ska iväg någonstans. Då kan ju liksom allt bli fel bara...
Men jag tror att det uppskattas att man visar omtanke om sina medmänniskor...
Men se bara till att du lägger fram det på rätt sätt så hon inte tar illa upp... Kan ju lätt bli missförstånd om man verkligen är stressad.
Kanske skulle ta det med henne enskilt. Så hon liksom inte blir "utpekad" inför hela mammagruppen.
Säg att du tycker dig se att hon är stressad...
Erbjud henne att komma hem till dig ensam på fika och prat kanske?
Kanske blir lite mer avslappnat...
Hon hade kanske också bara en stressdag... Jag menar allt kanske körde ihop sig så där som det kan göra precis innan man ska iväg någonstans. Då kan ju liksom allt bli fel bara...
Men jag tror att det uppskattas att man visar omtanke om sina medmänniskor...
-

Frixie - Moderator på Vimedbarn.se
tyckte det var ett bra råd som frixie gav
-

zettan - Alltid online

Du kan ju bara fråga om det är något du kan hjälpa henne med. Hon kanske bara skulle behöva sova ut lite eller ha någon att prata med eller hitta på något bara ni så blir det kanske mindre stressande än om det är hela gruppen.
Har hon några närstående som kan hjälpa henne? Vi flyttade till en ny ort i september så jag vet hur jobbigt det kan vara att inte kunna be någon om hjälp.
När man inte har några bekanta i övrigt så kretsar verkligen allt kring bebisen och det är svårt att få någon paus.
Hoppas att det löser sig.
Har hon några närstående som kan hjälpa henne? Vi flyttade till en ny ort i september så jag vet hur jobbigt det kan vara att inte kunna be någon om hjälp.
När man inte har några bekanta i övrigt så kretsar verkligen allt kring bebisen och det är svårt att få någon paus.
Hoppas att det löser sig.
-

thepal - Alltid online

Jag ska spåna lite på hur det ligger till nästa mamma-träff. Hon kanske bara var stressad just då, men upplever jag det så igen så kan jag fråga henne om de vill komma hem till oss på fika eller så. Tack för all rådgivning! 
-

Golli - Alltid online

Jag tycker det var fint av dig Golli att reagera iallafall!! De flesta bryr sig bara om sig själva! Ibland stöter man ju på mammor som inte mår så bra..och detta går ju tyvärr ut över barnen oftast..
då behövs människor som du som funderar och tar tag!
Ser du att hon inte verkar må bra eller är "orättvis" mot sin lilla nästa gång så tycker jag att du ska strunta i din ev..rädsla och faktiskt gå fram! Tänk på lilla pojken som ingen försvarar! Hon kan må dåligt av olika orsaker, men detta får ju aldrig gå ut över hennes lilla pojke!
Hoppas det är lugnt nästa gång! Kram!!
Ser du att hon inte verkar må bra eller är "orättvis" mot sin lilla nästa gång så tycker jag att du ska strunta i din ev..rädsla och faktiskt gå fram! Tänk på lilla pojken som ingen försvarar! Hon kan må dåligt av olika orsaker, men detta får ju aldrig gå ut över hennes lilla pojke!
Hoppas det är lugnt nästa gång! Kram!!
- Johanna H
- Alltid online

Hoppas det är bättre nästa gång. Jag tycker att fördelen med mammagrupperna är att man kan hjälpa och ge råd till varandra. Men det är klart, det är ju svårt när hon inte frågar. Du kanske kan ta upp det själv. Om hennes barn börjar skrika på fiket, så fråga: hur brukar ni göra när ni råkar ut för det där? Eller nåt sånt...

-

Redhotwera - Alltid online

träffade henne i veckan och då verkade hon lugn och lillen såg ut att må jättebra så jag blev så glad inombords.. vi skulle firat lucia tillsammans på öppna förskolan men fick då ett meddelande att hon inte kunde komma dit för att han varit så ledsen på morgonen. hon har kanske rätt jobbigt men hon kämpar på iaf...
god jul på er!
god jul på er!
-

Golli - Alltid online

Åh så skönt att höra!!
Hoppas det fortsätter så..och GOD JUL till er också!
Hoppas det fortsätter så..och GOD JUL till er också!
- Johanna H
- Alltid online

9 inlägg • Sida 1 av 1