behöver konkreta råd ang utbyte av mål!
17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
behöver konkreta råd ang utbyte av mål!
alltså jag blir inte riktigt klok på detta nu när kerstin ska börja succesivt äta mer mat.
just nu får hon 5 mål ersättning per dag. 06, 10,14,18 och 20.15.
hon får smakisar (rotfruktspuree+katrinplommonpure) vid typ 13-tiden...
nu ska vi åxå börja med gröt och hon har smakat på gröt idag efter 10-målet.
hur gör jag nu när man succesivt byter ut målen?
tänkta att det kanske kunde vara lämpligt att byta ut 18-målet mot gröt?
och kanske 14-målet mot mat?
men hur vet man hur mkt man ska ge? gröt finns ju det "en portion" men hur mkt är en portion mat?
och hur länge dricker dom endast ersättning vissa mål?
hjälp mej. gärna såpass att ni kan skriva hur ni gjort
just nu får hon 5 mål ersättning per dag. 06, 10,14,18 och 20.15.
hon får smakisar (rotfruktspuree+katrinplommonpure) vid typ 13-tiden...
nu ska vi åxå börja med gröt och hon har smakat på gröt idag efter 10-målet.
hur gör jag nu när man succesivt byter ut målen?
tänkta att det kanske kunde vara lämpligt att byta ut 18-målet mot gröt?
och kanske 14-målet mot mat?
men hur vet man hur mkt man ska ge? gröt finns ju det "en portion" men hur mkt är en portion mat?
och hur länge dricker dom endast ersättning vissa mål?
hjälp mej. gärna såpass att ni kan skriva hur ni gjort
-

soffilina - Börjar hänga här en del

-

Re: behöver konkreta råd ang utbyte av mål!
Jag kan bara säga hur jag gjorde med Victor och hur jag gör med Ebba, sen är ju allt så individuellt.
Jag gillar att sova och vill gärna slippa vakna på nätterna...*harkel* så för mig var kvällsmålen viktigast med Victor. Det var det målet som först blev "fast"...det runt 17:30-18:00. Sen ammade jag precis innan han skulle sova.
Annars började jag ge "huvudmålen" med fast mat....alltså frukost, lunch, middag.
Jag minns inte ålder på Victor, men det var nog någonstans kring 5-6 mån då åt han.
Tidig morgon: Amma
Normal morgontid: Gröt med fruktpuré i.
Mellanmål runt 9-10: Amma
Lunch: Matburk (från början rotfrukter, sen med kött i)
Mellanmål runt 14-15: Amma
Middag/kväll: Gröt med fruktpuré i
Jag tänker köra på samma linje med Ebba...och eftersom BVC sagt "go 4 it" så kör vi på rätt fort nu. Hon "äter" gröt på morgonen och mat runt 16-17 än så länge. Sen stöttar jag med ersättning dom amningarna då hon inte är nöjd.
Jag gillar att sova och vill gärna slippa vakna på nätterna...*harkel* så för mig var kvällsmålen viktigast med Victor. Det var det målet som först blev "fast"...det runt 17:30-18:00. Sen ammade jag precis innan han skulle sova.
Annars började jag ge "huvudmålen" med fast mat....alltså frukost, lunch, middag.
Jag minns inte ålder på Victor, men det var nog någonstans kring 5-6 mån då åt han.
Tidig morgon: Amma
Normal morgontid: Gröt med fruktpuré i.
Mellanmål runt 9-10: Amma
Lunch: Matburk (från början rotfrukter, sen med kött i)
Mellanmål runt 14-15: Amma
Middag/kväll: Gröt med fruktpuré i
Jag tänker köra på samma linje med Ebba...och eftersom BVC sagt "go 4 it" så kör vi på rätt fort nu. Hon "äter" gröt på morgonen och mat runt 16-17 än så länge. Sen stöttar jag med ersättning dom amningarna då hon inte är nöjd.
- sprallos
Vi började ge Nils majsgröt på kvällen kanske vid sju-tiden som första utbytesmål. Då var han fyra månader. Vi gjorde inte en hel portion i början utan ökade på vart efter vi märkte hur mycket han ville ha. Han fick alltid lite katrinplommonpuré till gröten. Sen fortsatte vi med att ge mat (oftast burkmat) till lunch vid fem månaders ålder ungefär. Samma där vi gav några teskedar först och ökade på utifrån hans efterfrågan! 
Den här gången vet jag inte hur vi gör, beror på hur amningen funkar och om Theo är nöjd & glad!
Den här gången vet jag inte hur vi gör, beror på hur amningen funkar och om Theo är nöjd & glad!
-

grynet_å_jag - Alltid online

Nån som vet om man kan göra egen katrinplommonpure? Bara mixa och spä med vatten eller ersättning till lagom konsistens?
Känns onödigt att köpa på burk om man kan göra egen på enkelt vis.
Känns onödigt att köpa på burk om man kan göra egen på enkelt vis.
-

Gotland - Alltid online

Tror man kokar katrinplommonen först, svalnar av och sen mixar....ska fasiken testa själv!! Tack Gotland!
- sprallos
Japp koka dom och mixa och späd med kokspadet, gjorde det när Thea var liten. Ett hett tips, kolla så att du har kärnfria plommon. 
Jag ska skriva mer om hur vi gör med maten men sitter just nu med iphonen. Återkommer!
Jag ska skriva mer om hur vi gör med maten men sitter just nu med iphonen. Återkommer!
-

magda - Alltid online

Ersättning är just ersättning för amning så jag utgår från att man bör ge det på samma sätt som amning, dvs enbart ersättning till sex månader o sen sakta o försiktigt komplettera med mat.
En smakportion är just en smakportion, en tsk ungefär. Ganska snabbt kan man utöka till tre tsk. Det lilla barnets mage är känslig, likaså tarmen så det finns en anledning till att rek finns.
Nyckelordet här tänker jag mig komplettera. Allltså att ersättning är det primära o det andra blir sekundärt.
Särskilt försiktig hade jag själv varit med vete o mjölkprodukter. Jag hade heller aldrig bytt ersättning mot välling eller gröt än på länge.
På tilläggs paketet finns med all säkerhet information kring hur länge man bör ge tillägg. Detta är egentligen inte mitt område alls men jag tänker ändå att det bör vara något så när samma som med amning. Att man ger tillägg innebär ju inte att barnet lättare smälter annan föda.
Varför så bråttom?
En smakportion är just en smakportion, en tsk ungefär. Ganska snabbt kan man utöka till tre tsk. Det lilla barnets mage är känslig, likaså tarmen så det finns en anledning till att rek finns.
Nyckelordet här tänker jag mig komplettera. Allltså att ersättning är det primära o det andra blir sekundärt.
Särskilt försiktig hade jag själv varit med vete o mjölkprodukter. Jag hade heller aldrig bytt ersättning mot välling eller gröt än på länge.
På tilläggs paketet finns med all säkerhet information kring hur länge man bör ge tillägg. Detta är egentligen inte mitt område alls men jag tänker ändå att det bör vara något så när samma som med amning. Att man ger tillägg innebär ju inte att barnet lättare smälter annan föda.
Varför så bråttom?
- che
- Alltid online

Vi har kommit såpass långt med Vera att vi utökar portionerna, men har inte lagt till kött eller fisk. Det är svårt att säga vad som är en portion, man får prova sig fram.
Jag gör som så att jag ammar efter varje mål. Vi morgon ammar vid 6-7 sen idag fick hon gröt vid halv nio därefter ammade jag vid halvtio. Idag är vi lite sena annars kunde man gett henne lite fruktpurée på fm. Lunch en liten portion med potatis och palternackspuré sen amma. Och ikväll gröt eller annan puré, med följande amning.
Sen kommer jag succesivt utöka portionerna efter hur jag ser att hon vill ha. Vera är väldigt matglad, och jag hade lätt kunnat ge henne mer. Men väljer att ta det lite lugnt. Hon kommer själv att dra ned på amningen efter matmålen. Jag gjorde så här med Thea och det funkade jättebra. När man ser att barnet äter mår bra, öka på lite mer. Jag kommer att introducera välling om några veckor när jag ser att maten sitter lite bättre.
Har du fått lilla häftet om barnmat råd och recept på bvc? Jag tyckte att där stod en del bra.
Jag tror att det viktiga är att ta det i lugn takt och att man känner sig säker i det man gör. Vissa väljer att byta ut ett mål i taget, andra fasar ut det som jag. Det finns inga rätt eller fel, så länge barnet mår bra.
Hoppas du fick ut nåt vettigt ur mitt svammel. Lycka till!
Jag gör som så att jag ammar efter varje mål. Vi morgon ammar vid 6-7 sen idag fick hon gröt vid halv nio därefter ammade jag vid halvtio. Idag är vi lite sena annars kunde man gett henne lite fruktpurée på fm. Lunch en liten portion med potatis och palternackspuré sen amma. Och ikväll gröt eller annan puré, med följande amning.
Sen kommer jag succesivt utöka portionerna efter hur jag ser att hon vill ha. Vera är väldigt matglad, och jag hade lätt kunnat ge henne mer. Men väljer att ta det lite lugnt. Hon kommer själv att dra ned på amningen efter matmålen. Jag gjorde så här med Thea och det funkade jättebra. När man ser att barnet äter mår bra, öka på lite mer. Jag kommer att introducera välling om några veckor när jag ser att maten sitter lite bättre.
Har du fått lilla häftet om barnmat råd och recept på bvc? Jag tyckte att där stod en del bra.
Jag tror att det viktiga är att ta det i lugn takt och att man känner sig säker i det man gör. Vissa väljer att byta ut ett mål i taget, andra fasar ut det som jag. Det finns inga rätt eller fel, så länge barnet mår bra.
-

magda - Alltid online

Vi har kommit såpass långt med Vera att vi utökar portionerna, men har inte lagt till kött eller fisk. Det är svårt att säga vad som är en portion, man får prova sig fram.
-

magda - Alltid online

Che: Jag kan bara svara för oss och det är pga min amning inte verkar vara lika bra som den var med Victor. Hon har inte gått upp som hon ska sen förlossning, men nu när hon börjat smaka så ser man stor skillnad, jag stöttar även amningen med lite ersättning om hon inte är nöjd efter hon ammat.
BVC har sagt åt mig att köra på och då litar jag på deras kunskap. Så länge hon växer, mår bra och bajsar bra så är det ju bra i min värld. Hade kroppen protesterat hade vi sett det nu.
Nya rön finns även ang gluten. Man SKA ge liiite liiite redan nu, typ en liten bit smörgås. Dom har sett att glutenintoleransen ökat markant sen man blev mer restriktiv, så nu kör dom åt andra hållet.
BVC har sagt åt mig att köra på och då litar jag på deras kunskap. Så länge hon växer, mår bra och bajsar bra så är det ju bra i min värld. Hade kroppen protesterat hade vi sett det nu.
Nya rön finns även ang gluten. Man SKA ge liiite liiite redan nu, typ en liten bit smörgås. Dom har sett att glutenintoleransen ökat markant sen man blev mer restriktiv, så nu kör dom åt andra hållet.
- sprallos
Vi började med att byta ut lunchen till först grönsakspureer (sedan även med kött i) och fruktpure till efterrätt. Den gav vi vid 12 (fick rekomendationen att ge henne "riktig" mat på tider då vi också äter). Sedan böt vi ut middagen till gröt. Sedan tog vi succsesivt och byte ut mellanmållen från amning till gröt el frukt. och sist böt vi ut morgon och kvällsamningen till välling. Hon ammade sista gången på sin niomånaders dag.
Vår bvcsköterska sa att en halvburk (liten) mat och en halvburk(liten) fruktpure Var ungefär lagom.
Så gjorde vi, men alla sätt är bra utom dom dåliga!
Vår bvcsköterska sa att en halvburk (liten) mat och en halvburk(liten) fruktpure Var ungefär lagom.
Så gjorde vi, men alla sätt är bra utom dom dåliga!
-

marimo - Har vimedbarn.se som startsida

Ska testa att mosa plommonen i vitlökspressen, då lär det ju inte komma med kärnor.
-

Gotland - Alltid online

sprallos skrev:Che: Jag kan bara svara för oss och det är pga min amning inte verkar vara lika bra som den var med Victor. Hon har inte gått upp som hon ska sen förlossning, men nu när hon börjat smaka så ser man stor skillnad, jag stöttar även amningen med lite ersättning om hon inte är nöjd efter hon ammat.
Hur menar du med att man ska ge liiite liite redan nu? Pratar du om att matintroduktionen numera är rek från 4- månaders ålder?
Vad jag menade med att jag särskilt skulle vara försiktig med vete o mjölk, handlar om att vi ger väldigt mkt av de produkterna just här. O jag tror inte det är bra att ha så mkt av det i kosten. Precis som jag tänker med socker. Jag vill inte ge mitt barn socker för jag tror inte att det är gynnsamt.
När det gäller bvc tänker jag att de inte alltid har full koll. När man tittar på barnets tillväxt tittar man inte bara på vikten. Växer barnet? Bvc har desutom viktkurvor som är baserade på flaskuppfödda barn, o det ammade barnets kurva ser inte ut som det tilläggsmatade barnet. WHO har kurvor som är baserade på ammade barn runt om i världen o de ger en mer rättvis bild. På den kurvan bvc har har man alltså gjort tillägg som normen.
Tillägg ska inte rek lättvindigt då man vet att det är, på befolkningsnivå, fördelaktigt både för mamman o barnet med amningen. Jag tänker att man i första hand ska titta på andra saker. Det finns många anledningar till att ett barn inte går upp i vikt, allergi, felaktigt tag, schemastyrd amning, sjukdom, bara för att nämna några. Jag menar att det ska utredas först.
Sen kan det finnas många orsaker till att man vill ge tillägg ändå som tex att man är väldigt trött o vill komma ifrån nätterna något. Då tycker jag att man ska bli upplyst om att mammar som ammar blir hjälpta av prolaktinet o att det inte alls, enligt studier, innebär att man sover mer. Tvärtom har man sett att mammar som ammar sover längre eller lika länge.
Kanske tror mamman att hennes mjölk inte räcker till för att man inte känner till mönstret hos en bebis. Man kanske tror att bebisar bör amma mer sällan o att barnet inte blir mätt för att det är oroligt på kvällen. Eller att barnet vill amma så ofta på natten så det till o med stör sin egen sömn. Då tycker jag att vårdkedjan har ett viktigt uppdrag i att lugna mamman, bekräfta henne o berätta att det är ett normalt beteende både att vilja amma oftare på kvällen men också att bebisar överlag vill amma ofta- även när de inte är hungriga.
Det finns så mkt jag kan skriva här som jag tycker man utreder o informerar om först innan man börjar prata tillägg o tidig matintroduktion. Så att mamman kan ta ett informerat beslut baserat på kunskap o inte tro att hennes mjölk är otillräckligt. Varje mamma som vill amma bör få stödet att göra så.
Det var ju lite ot o jag framstår nog lite moraliserande- sorry. Jag tycker bara det är så jäkla tråkigt att man som mamma inte får det stödet så man kan fullfölja sin amning om man vill. Helt annat gäller ju naturligtvis för de som av andra skäl väljer tillägg, som medicinska orsaker eller att man inte känner sig bekväm med amningen helt enkelt eller att det inte passar mamman att amma exklusivt.
- che
- Alltid online

oj här har ni svarat när jag hade get tupp hoppet
tack!
bråttom å bråttom.. jag gör som min bvc rekomenderat mej, eller sagt att jag kan göra. hon har nu ätit puree-mat i 4mån och 1 vecka. vi är uppe i totalt 7tsk. men i det är även katrinplommonpure inräknat som är 3 tsk. har sedan några dagar börjat ge lite puree med kött i , de som är från 5-6mån. hon älskar det! men purees ersätter inget mål utan jag ger det typ 30 min efter hon ätit sin ersättning vid 14-tiden...
ett mål är helt utbytt mot gröt och det fungerar jättebra. då får man väl lit apå att allt är som det ska?
så hon äter nu 4 mål ersättning, ett mål gröt å sen puree utöver.
verkar det okej?
bråttom å bråttom.. jag gör som min bvc rekomenderat mej, eller sagt att jag kan göra. hon har nu ätit puree-mat i 4mån och 1 vecka. vi är uppe i totalt 7tsk. men i det är även katrinplommonpure inräknat som är 3 tsk. har sedan några dagar börjat ge lite puree med kött i , de som är från 5-6mån. hon älskar det! men purees ersätter inget mål utan jag ger det typ 30 min efter hon ätit sin ersättning vid 14-tiden...
ett mål är helt utbytt mot gröt och det fungerar jättebra. då får man väl lit apå att allt är som det ska?
så hon äter nu 4 mål ersättning, ett mål gröt å sen puree utöver.
verkar det okej?
-

17 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Matvanor & barnmat