Banner Forum Image

Behöver hjälp med maten?!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Behöver hjälp med maten?!

Inläggav Jenima » mån mar 10, 2008 16:26

Max äter just nu både gröt välling frukt och varm lagad mat.

Men jag tycker det är svårt att kordinera ihop en dags alla måltider....just nu är det så haftligt och jag trivs inte alls med det. typ gröt till frukost och kvällsmat, lunch vid 11 (spagetti och köttfärssås) sen har jag ingen bra rutin på em..... blir lite mellanmål här och där kanske lite fruktgröt ur burk eller välling... HJÄLP!

Hur ser era dagar ut?? eller gjorde med era 8 månaders?? hur ofta skall dom ha varm mat? hur ofta skall dom ha mellanmål? och vad? är gröt bäst till kvällsmat eller skall det vara välling???
Jenima

Inläggav Johanna H » mån mar 10, 2008 17:18

Ja.. dem ska ju börja äta varm mat i den åldern och då 2 gånger per dag..lunch och middag..sen är det ju frukost och kvällsmål och mellan dessa 4 "riktiga mål" ska det vara 2 mellanmål och vad det kan va är ja själv lite osäker på.. banan..risifrutti....lycka till....
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån mar 10, 2008 17:46

JAg tycker det låter bra med gröt till frukost och kvällsmål (inte nån sötad historia dock...) sen 2 "vanliga" mål till lunch och middag. Frukt till mellanmål måste ju vara bra.
sprallos

Inläggav Jenima » mån mar 10, 2008 17:50

men det blir så tätt tycker jag?
så här ser en dag ut ung.

05.00 Vaknar.
06.00 Gröt
07.00 Sover
09.00 Mellanmål :Välling/Fruktpure'
11.00 Sover
12.00 Lunch :Varm lagad mat
14.00 Mellanmål :Frukt/kall gröt
15.00 sover
17.00 Gröt
18.45 Välling
19.00 Sover för natten

Han äter ju nästan varje timme?? skall det vara så??
Jenima

Inläggav Johanna H » mån mar 10, 2008 18:08

Ja han får ju mat 6 gånger/dygn och det är nog rätt. Vid 17 när han får gröt så kommer det kanske bytas ut mot varm mat sen? samma som du äter t ex och då känns det kanske inte så kompakt.. med välling på gröten menar jag... jag tycker det ser bra ut! Vi vuxna ska ju äta 5 g/dag så det är ju inte konstigt att det blir många mål för en så liten..han växer ju och så blir han hungrig efter sömn.. :)
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav Carola » mån mar 10, 2008 18:17

kommer ihåg att jag varvade lite... Mellan gröt å ammning eller små bitar av smörgås.... Han började inte äta välling förrän samma vecka han blev 9 månader..
men du kan ju ge honom smörgås oxå ju.. variera å prova dig fram.. naturell youghurt med bär i... det där ser du ju hur van han är på att tugga... Prova dig fram.. jag fick det rådet att det skall inte gå längre än 3 h mellan varje måltid... för att blodsockret inte ska sjunka så mkt så de blir så ledsna å kinkiga...
Hoppas att du blir lite klokare...
Kram Carola
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Carola
Alltid online
Alltid online

Inläggav MissGanja » ons mar 12, 2008 00:08

Nim äter såhär:

8.30 -Gröt och ibland + macka
11.30-Lagad mat + fruktpuré
14.30 -mellanmål: ibland gröt+färsk frukt, ibland smörgås(ar) + kokt ägg t.ex. + frukt
18.00 -Lagad mat + fruktpuré
20.30 -Gröt

Vaknar han vid 7 t.ex. får han vänta på frukost som vi äter tillsammans, men det bryr han sig inte om. Likaså emellan målen. Märker jag att han blir hungrig 1 timme inann lunch t.ex. så får han vänta och vi hittar på något roligt sålänge. Han är med i köket när vi lagar mat och då fattar han att "aha, det är på g!" Tycker det är viktigt att han lär sig att vi äter på vissa tider så det inte blir en ful vana att han tror att han akn äta hela tiden. För får han ett mellanmål 1 timme innan lunch t.ex. så kommer han ju inte vara hungrig när vi ska äta mat men förmodligen bli hungrig igen efter lunchen och då blir det en ond cirkel som bara slutar i gnäll och gråt.

Hmm.. äter inte Max någon middag föresten? Han kanske inte blir helt mätt på bara 1 lagat mål? Tänkte bara på att dietisten på min BVC berättat att de bör äta två lagade mål/dag.
BildBild
MissGanja
Alltid online
Alltid online

Inläggav oOTINDRAOo » ons mar 12, 2008 01:40

Jag har börjat med 8 månaders mat för TUva på inrådan av Bvc, himla hög ämnesomsättning hon har å klarar sig inte på ersättning längre.
Nåväl, Så här ser TUvas dag ut:

frukost: Välling
Mellis: Välling
Lunch: Lagad mat + fruktpuré
Mellis: Välling
Kvällsmat: Gröt + fruktpuré
Innan läggdags: Välling
BildBild
Användarvisningsbild
oOTINDRAOo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » ons mar 12, 2008 15:53

Ja det är inte lätt det där, han lägger sig ju så himla tidigt så det är färför jag ger han gröt vid 17 som kvällsmat, det tar ju en stund för honom att få i sug det. . men jag kan ju byta ut det målet mot varm middag för att bara ge välling till kvällsmat vid 19.

Ska nog prata med Bvc som har koll på hans kurvor o sånt.. hon har säkert nått bra tips :) tack alla för era råd :)
Jenima

Inläggav Jenima » ons mar 12, 2008 16:57

Nu har jag pratat med vår Bvc sköterska!

Så här svarade hon.

4 mål mat om dagen varav 1 skall vara lagad varm mat (stor burk) + 1/3 av en stor burk med efterrätt. När dom är runt året skall dom börja med 2 lagade mål om dagen, tidigare behövs inte.

Så att ge honom välling/gröt 3 ggr/dag + Lunch på fm är det ända som behövs. sen skall man självklart utgå efter sitt eget barn och behöver barnet mellis så skall han såklart få det.

Så lättad :)
Jenima

Återgå till Barns hälsa & utveckling