Behöver hjälp, FK-fråga!
14 inlägg • Sida 1 av 1
Behöver hjälp, FK-fråga!
Ok.. då var det dags för mannen att ta ut lite föräldrapenning. Men en fråga då.. han har ansökt om penning 20:e april - 20:e mars. Betyder det att han inte får jobba alls i mars? Ska man vara utan lön en hel månad då? (eftersom han isf inte får lön i april om han inte får jobba i mars). Hur funkar det???
-

Ralphie - Alltid online

Re: Behöver hjälp, FK-fråga!
jag vet inte om det är så här men jag tror att det är såhär: Har han sökt för heltid alla de dagarna kan han inte jobba men säg att han sökt halva dagar då kan han också jobba halva dagar, alltså 4 timmar om dagen.
Eller jobba kan han ju alltid göra men då måste ni meddela det så att fp tas bort för den tiden han jobbat. Man får inte ta ut fp samtidigt som man jobbar.
Eller jobba kan han ju alltid göra men då måste ni meddela det så att fp tas bort för den tiden han jobbat. Man får inte ta ut fp samtidigt som man jobbar.
- lolenona_84
- Alltid online

Det beror ju på hur många dagar han ansökt om. Har han ansökt om 3 dagar i veckan, kan han ju jobba på dom resterande 4 dagarna.
- laisa86
- Alltid online

Ok. Men det betyder alltså att han bara kan få en lön för ett fåtal dagar i april? Det är ju sjukt dåligt. Hur har de tänkt att man ska överleva?
-

Ralphie - Alltid online

Dom räknar nog med att man har en liten buffert. Ett litet sparkonto. Själv blir jag utan lön den här månaden då jag precis börjat jobba.
Men då vi bor i villa så måste man ha en buffert för oförutsedda utgifter. Så vi får hoppas att pannan inte brakar ihop den här månaden
Men då vi bor i villa så måste man ha en buffert för oförutsedda utgifter. Så vi får hoppas att pannan inte brakar ihop den här månaden
-

Gotland - Alltid online

Fast alltså han kan ju inte jobba och få lön samtidigt som han tar ut föräldradagar, det är ju självklart. Så då måste man ju välja, man får ju helt enkelt väga vad man tycker är viktigast - pengar eller tid med sitt barn. Jag tror nog att man klarar sig på föräldrapenningen bra, männen brukar ju ändå inte vara hemma allt för länge. Men om det blir ont om pengar, då får han ju ta ut 7 dagar i veckan. Man får priotera.
Och sen som Gotland skriver, man måste ju ha en buffert för oförutsägabara händelser. Det är ju ett måste, vare sig man bor i hus eller i lgh.
Och sen som Gotland skriver, man måste ju ha en buffert för oförutsägabara händelser. Det är ju ett måste, vare sig man bor i hus eller i lgh.
- laisa86
- Alltid online

Han får ju jobba de dagar han inte tar ut föräldrapenning. Men om det blir ett glapp på lönen när han slutar vara föräldraledig så borde det väl betyda att det blir "dubbelt" när han börjar vara föräldraledig? Alltså att han får både lön och fp samma månad. Eftersom han får lön för vad han jobbade månaden innan men fp för den månad som är. Sätt i såfall undan och spara till "glappet". Och var noga med att fylla i i tid till försäkringskassan om vilka dagar som ska tas ut!
Oj det lät rörigt det här!
Hoppas ni försstår vad jag menar.
Oj det lät rörigt det här!
-

marimo - Har vimedbarn.se som startsida

Ralphie: det låter som om du frågar om han inte får jobba alls i april och mars, men han får ju jobba fram till 20 mars och efter den 20april, på det viset får ni ju era "vanliga lönepengar" vill ni få ut så mycket som möjligt tar han ut 7 dgr i veckan, hela dagar, har han full sgi så blir väl ersättningen 80% av lönen under perioden....
Sedan som ovan skrivit, så kan han ju ta ut tre dagars fp och jobba fyra dagar, fast då är han ju inte föräldraledig så mycket med sitt barn, om det var det som var huvudsaken.
Sedan som ovan skrivit, så kan han ju ta ut tre dagars fp och jobba fyra dagar, fast då är han ju inte föräldraledig så mycket med sitt barn, om det var det som var huvudsaken.
- tinali
- Alltid online

Tack alla för era svar! Det är väl mer självklart än man tänkt sig. Men de säger så mkt konstiga saker när man pratar med dem. Det har varit så krångligt! De ger olika besked varje gng man pratar med dem. Och med mannens inkomst räknar de FRAMÅT men med min räknade de BAKÅT, trots att vi båda är timanställda. Så konstigt. Det är ju omöjligt att beräkna hur mkt man kommer tjäna när man är timanställd.
Det handlar inte riktigt om att prioritera. Han tar ut föräldrapengar just för att han inte har någon annan inkomst vintertid. Jag är hemma med vår son på dagarna och jobbar kvällar, för att jag vill umgås så mkt som möjligt med mitt barn. Även om man vill prioritera sitt barn så måste man ju ha råd att betala räkningarna.
Detta med en buffert, visst är det ett måste, men inte alltid en möjlighet.
Du kanske borde tänka efter innan du uttalar dig, det kan låta så fel när du inte har all information.
laisa86 skrev:Fast alltså han kan ju inte jobba och få lön samtidigt som han tar ut föräldradagar, det är ju självklart. Så då måste man ju välja, man får ju helt enkelt väga vad man tycker är viktigast - pengar eller tid med sitt barn. Jag tror nog att man klarar sig på föräldrapenningen bra, männen brukar ju ändå inte vara hemma allt för länge. Men om det blir ont om pengar, då får han ju ta ut 7 dagar i veckan. Man får priotera.
Det handlar inte riktigt om att prioritera. Han tar ut föräldrapengar just för att han inte har någon annan inkomst vintertid. Jag är hemma med vår son på dagarna och jobbar kvällar, för att jag vill umgås så mkt som möjligt med mitt barn. Även om man vill prioritera sitt barn så måste man ju ha råd att betala räkningarna.
Du kanske borde tänka efter innan du uttalar dig, det kan låta så fel när du inte har all information.
-

Ralphie - Alltid online

Jag jobbade en del under tiden jag var föräldraledig, då försökte jag lägga de extra timmar jag jobbade på de dagar som jag inte tog ut f-penning. Eller så ringde jag försäkringskassan och ändrade efterhand om det dök upp ett jobb. Då kunde jag jobba på kvällen, när min sambo kom hem från jobbet. Jag vet att f-kassan kan vara sega på att betala ut pengar, men jag har lärt mig av alla gånger jag Vabbat att det lönar sig att ringa till dem efter några dagar och "tjata" lite. På så sätt har jag fått min "tillfälliga" f-penning lagom till lön så jag har sluppit vara utan pengar!
Lycka till!
Lycka till!

Vår lilla prinsessa föddes den 2:a december 2008 klockan 17:20 på
Danderyds sjukhus i Stockholm. Hon vägde 2565 gram och mätte 46 cm.
<3 Välkommen till oss hjärtat! <3

Make a pregnancy ticker-

jessica83 - Galen i vimedbarn.se

Ralphie skrev:Det handlar inte riktigt om att prioritera. Han tar ut föräldrapengar just för att han inte har någon annan inkomst vintertid. Jag är hemma med vår son på dagarna och jobbar kvällar, för att jag vill umgås så mkt som möjligt med mitt barn. Även om man vill prioritera sitt barn så måste man ju ha råd att betala räkningarna.
Alltså jag ser inget fel i dom svar som jag skrivit till dig och sen inget av det jag skrivit har varit i behov av all information. Visst måste man betala räkningarna, men man kan klara sig med att bara ta ut föräldradagar och ena jobbar - eller om båda inte jobbar. Visst får slita och verkligen vända på kronorna, men jag står fortfarande med det jag skrev tidigare - man får priotera pengarna eller tid med barnet. Det är bara ngn månad som man har det lite knapert med pengar och har man en buffert så klarar man det ändå bra. Man får bortpriotera andra bekväma saker, men det är ju inte heller ngt ovanligt. Ngn månad kanske man måste ta ut full föräldrapenning.
Jag och min sambo är ett exempel, både jag och han har varit hemma sen januari månad och vi har klarat oss. Jag vill inte säga att det varit enkelt, men vänder man på varenda krona så klarar man sig. Under december månad var jag tvungen att ta ut full föräldrapenning för att vi skulle få nog med pengar till januarimånad.
Jag hoppar inte på dig, om det är så du känner. Jag bara skriver rakt ut sanningen och hur det är. Och jag tycker faktiskt att det gäller att priotera - pengarna eller tid med barnet. Men visst, det är ju bara min åsikt, inget alla måste leva efter.
- laisa86
- Alltid online

Felet var väl att du bedömde att vi inte prioriterar vårt barn, varför skulle du annars nämna det alls om du inte tycket det? Så att du inte hoppar på mig håller jag inte med om, för vilken mamma tycker om att höra att man inte prioriterar sitt barn? Jag trodde man behövde vara lite sympatisk som sjuksköterska. Det låter ju inte som det, om man inte ens bryr sig om att ha lite mer bakgrundinformation innan man dömer ut någon.
Och jo, man behöver viss information innan man gör den bedömningen. Att vända på varje krona, jo det vet jag vad det innebär. Min mamma blev änka och uppfostrade och sex st barn ensam utan att jobba, så jag har verkligen lärt mig hemifrån hur man hushåller med pengar.
Min man, som pga. sin adhd har försatt sig i en dum situation (innan vi träffades) och dragit på sig en massa skulder. Kronofogden har varit hemma hos oss på utmätning, men hittade inget av värde. Vi har inga "bekvämligheter" som du säger, och alla våra pengar går till skulderna, efter att räkningarna är betalda.
DÅ är det svårt att ha en buffert.
Min son är 2 år och 5 månader. Jag jobbar mindre än 50% och då på kvällar och helger. Han går inte på dagis utan jag är hemma med honom på dagarna. Min man jobbar heltid för att kunna försörja oss.
Fint av dig att du nämner dig själv och din sambo som bra exempel. Vad är det för behov du har av att hävda dig själv? Eftersom jag inte annat än ställde en fråga om föräldrapenning. JAg vet att jag prioriterar mitt barn över allt, så kom inte med något annat.
Och jo, man behöver viss information innan man gör den bedömningen. Att vända på varje krona, jo det vet jag vad det innebär. Min mamma blev änka och uppfostrade och sex st barn ensam utan att jobba, så jag har verkligen lärt mig hemifrån hur man hushåller med pengar.
Min man, som pga. sin adhd har försatt sig i en dum situation (innan vi träffades) och dragit på sig en massa skulder. Kronofogden har varit hemma hos oss på utmätning, men hittade inget av värde. Vi har inga "bekvämligheter" som du säger, och alla våra pengar går till skulderna, efter att räkningarna är betalda.
DÅ är det svårt att ha en buffert.
Min son är 2 år och 5 månader. Jag jobbar mindre än 50% och då på kvällar och helger. Han går inte på dagis utan jag är hemma med honom på dagarna. Min man jobbar heltid för att kunna försörja oss.
Fint av dig att du nämner dig själv och din sambo som bra exempel. Vad är det för behov du har av att hävda dig själv? Eftersom jag inte annat än ställde en fråga om föräldrapenning. JAg vet att jag prioriterar mitt barn över allt, så kom inte med något annat.
-

Ralphie - Alltid online

Nämen nu får du backa två steg och läs igenom det jag skrivit. Jag har aldrig anklagat vare sig dig eller killen din för ngt. Det enda jag sa och det är det som är min åsikt och det gäller för alla i hela världen enligt mig, inte bara dig - det gäller att priotera, barnet eller pengarna.
Dom månader som kilen är hemma med barnet, så får man lite mindre pengar. Men sen när han börjar jobba igen, så kommer man ju upp i samma inkomst. Sen kan man ju då hinna förbereda sig inför barnledigheten, tex lägga undan en tusenlapp varje månad till då man är barnledig och får en lägre inkomst.
Jag har alltid den uppfattningen att man ska säga sin egen åsikt och man ska inte bli påhoppad för den. Sen om jag är sjuksköterska eller inte har absolut ingenting att göra med mina åsikter. Sluta hetsa upp dig och läs igenom det jag svarat, utan att ta åt dig. Man kan inte hoppa på folk bara för att man inte gillar det ngn svarar.
Dom månader som kilen är hemma med barnet, så får man lite mindre pengar. Men sen när han börjar jobba igen, så kommer man ju upp i samma inkomst. Sen kan man ju då hinna förbereda sig inför barnledigheten, tex lägga undan en tusenlapp varje månad till då man är barnledig och får en lägre inkomst.
Jag har alltid den uppfattningen att man ska säga sin egen åsikt och man ska inte bli påhoppad för den. Sen om jag är sjuksköterska eller inte har absolut ingenting att göra med mina åsikter. Sluta hetsa upp dig och läs igenom det jag svarat, utan att ta åt dig. Man kan inte hoppa på folk bara för att man inte gillar det ngn svarar.
- laisa86
- Alltid online

Jag inte förstår meningen med att ens nämna prioriteringsfrågan i det här fallet, som om att någon skulle ha en annan åsikt? Och ditt sätt att uttrycka dig är ju inte det smidigaste. Du skriver om "måsten" som om att alla hade en ekonomisk situation precis som eran.
Vi lämnar det här, det leder ändå ingen vart, vi har ju samma åsikt om prioritering, bara att du får det att låta som om att vi inte hade det.
Vi lämnar det här, det leder ändå ingen vart, vi har ju samma åsikt om prioritering, bara att du får det att låta som om att vi inte hade det.
-

Ralphie - Alltid online

14 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack