Bebisen skriker heeeeela kvällarna (o ibland nätterna)
32 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Bebisen skriker heeeeela kvällarna (o ibland nätterna)
La ut en tråd på familjeliv men jag känner mej lite desperat så jag lägger in en här me ....
Min lilla Ella är bara 4 veckor.. dom första två veckorna var lugna... hon sov mer eller mindre hela dygnet med uppvak för mat... men dom sista två veckorna har hon varje kväll varit jätte gnällig... hon skriker och skriker och är inte nöjd med något.... bära omkring funkar en stund sådär bra... hon gnäller men skriker inte iaf... vi köpte en babysitter.. den funkar ganska bra ett tag om man gungar kraftigt men sen är de skrik igen.... hon verkar vilja ha nappen men sen när man sätter den i munnen kan hon inte få tag trots att de funkar utmärkt på dagen.... jag ammar inte så jag kan ju inte direkt lägga henne vid tuttarna som tröst....
Har ni några tips på vad man kan göra för att få henne nöjd??? och ni andra som har haft det såhär... hur många månder/veckor höll era bebisar på innan dom blev lugnare... eller ska hon skrika såhär varje kväll i flera år nu.... pust pust isåfall....
Ska tillägga... när vi är någonstans på kvällen så brukar hon somna i bilbarnstolen eller vagnen på väg dit. sen sover hon hela kvällen när vi är hoss kompisar eller släkt.. då skriker hon på natten istället...vad ska man göra....?? Inget verkar ju fel med henne som borde göra henne missnöjd..
Min lilla Ella är bara 4 veckor.. dom första två veckorna var lugna... hon sov mer eller mindre hela dygnet med uppvak för mat... men dom sista två veckorna har hon varje kväll varit jätte gnällig... hon skriker och skriker och är inte nöjd med något.... bära omkring funkar en stund sådär bra... hon gnäller men skriker inte iaf... vi köpte en babysitter.. den funkar ganska bra ett tag om man gungar kraftigt men sen är de skrik igen.... hon verkar vilja ha nappen men sen när man sätter den i munnen kan hon inte få tag trots att de funkar utmärkt på dagen.... jag ammar inte så jag kan ju inte direkt lägga henne vid tuttarna som tröst....
Har ni några tips på vad man kan göra för att få henne nöjd??? och ni andra som har haft det såhär... hur många månder/veckor höll era bebisar på innan dom blev lugnare... eller ska hon skrika såhär varje kväll i flera år nu.... pust pust isåfall....
Ska tillägga... när vi är någonstans på kvällen så brukar hon somna i bilbarnstolen eller vagnen på väg dit. sen sover hon hela kvällen när vi är hoss kompisar eller släkt.. då skriker hon på natten istället...vad ska man göra....?? Inget verkar ju fel med henne som borde göra henne missnöjd..
- ejin
- Alltid online

Re: Bebisen skriker heeeeela kvällarna (o ibland nätterna)
Hon kanske har kolik? Eller vill hon inte ta tutten för att hon vill att de ska komma mat kanske o så blir hon arg?
Om det är magen så kan man prova magdroppar tror de e semper som har kanske lindrar lite i så fall! Magdroppar köper du på apoteket.
O de bästa om du e osäker e ju att ringa mvc!!!
Om det är magen så kan man prova magdroppar tror de e semper som har kanske lindrar lite i så fall! Magdroppar köper du på apoteket.
O de bästa om du e osäker e ju att ringa mvc!!!
-

anettejohansson - Alltid online

hon får lixom inget tag på nappen... hon vill suga även om hon precis har ätit... om man inte passar sej så kan hon äta massor... vilket resulterar i kaskadspyor ... har lärt mej det den hårda vägen...jag ska till bvc i mon... ska se vad dom säger... de känns bara sååå påfrestande just nu då jag inte har sovit mer än ett par timmar sen i fredags... ska pröva magdropparna i mon då...
- ejin
- Alltid online

Låter ju inte så kul... Kan det vara magont? I så fall kan jag tipsa om receptfria Minifom och Semperdroppar (fast du bör ju förstås prata med bvc även om detta är "ofarliga" mediciner).
Liam hade ont innan vi började med dom två och nu är det hel-lugnt!
Hoppas ni hittar något bra trick hur som helst för det är inte roligt när dom små liven är missnöjda
Liam hade ont innan vi började med dom två och nu är det hel-lugnt!
Hoppas ni hittar något bra trick hur som helst för det är inte roligt när dom små liven är missnöjda
- Snigel
- Alltid online

*hehe* såg just att jag inte var först...
Kan tillägga att Semperdropparna hjälper till med bakteriekulturen som man ska ha i magen, och Minifom i sin tur minskar gaserna som de får ont av. Två olika effekter på dessa mediciner alltså.
Räkna också med att det kan ta ett par dagar innan du märker resultat.
Kan tillägga att Semperdropparna hjälper till med bakteriekulturen som man ska ha i magen, och Minifom i sin tur minskar gaserna som de får ont av. Två olika effekter på dessa mediciner alltså.
- Snigel
- Alltid online

Jag har ju bara ammat så jag vet inte hur det är med flaskbarn..men så små bebisar behöver mkt närhet, mat då de vill, tröst och sömn och torrt i blöjan! Låter enkelt men man får helt enkelt vara så smidig man kan och försöka göra alla dessa saker utan att det tar för lång tid..(risk för övertrötthet till slut..jag vet, har precis nattat Ida i över 1 timme!) dem vet inte alltid riktigt själva vad dem behöver. Men en sak är viktig!! Ge henne mat även om hon kräks för det gör hon för att magmunnen inte håller tätt! Det är inte säkert att hon blir mätt för att hon kräks..sen ser det mer ut än vad det är..så ge henne mer mat och sedan verkar hon vilja vara nära mycket. Dem har ju olika behov alla små så man får prova sig fram. Men ingen bebis vill vara för mkt ensam eller ensam alls för den delen. Fråga också på bvc om du inte känner att det funkar! Lycka till!! 
- Johanna H
- Alltid online

Snigel skrev:*hehe* såg just att jag inte var först...
När vi skulle köpa till Engla så fick vi en brochyr att läsa först där dom jämfört dom här o kollat med föräldrar. O överlag så grät bebisen mindre efter att ha fått semperdroppar!
-

anettejohansson - Alltid online

Ja semperdroppar skulle jag också rekomendera.
Vi testade minifom då Anton hade ont i magen, men dom hjälpte inte alls. så då köpte vi semperdroppar och dom hjälpte.
Vi testade minifom då Anton hade ont i magen, men dom hjälpte inte alls. så då köpte vi semperdroppar och dom hjälpte.
-

Chobb88 - Alltid online

Har du provat olika sorters nappar?
Vi hade samma problem ett tag, fast de va kombinerat mjölkallergi o fel sorts napp, så prova att testa andra nappar kanske, Elicia tog bara MAM Ulti från 4 mån när hon va några veckor o gör fortfarande!
O semperdropparna e o rekomendera om de e magknip som e problemet!
Vi hade samma problem ett tag, fast de va kombinerat mjölkallergi o fel sorts napp, så prova att testa andra nappar kanske, Elicia tog bara MAM Ulti från 4 mån när hon va några veckor o gör fortfarande!
O semperdropparna e o rekomendera om de e magknip som e problemet!
-

Lillfisen - Alltid online

Låter precis som Leiha, fast jag hade så dygnet runt
. Usch känner verkligen med dig, man blir så förtvivlad och ledsen. Jag tror de är kolik på din snutta med. Jag skulle råda dig till att testa minifom eller sempers magdroppar som andra gett dig råd om, sen nästa bvc-besök, ta upp detta med bvc-sköterskan. Min bvc-sköterska gav mig mycket råd och tips för dom dagarna som det kändes som inget hjälpte.
Leiha hade kolik i drygt 4½-5 månader
Leiha hade kolik i drygt 4½-5 månader
-

MinLyckaLeiha - Alltid online

Jag känner igen mig; Elis kolik började så... Det som funkade bäst för oss var Sempers magdroppar (men var beredd på att bebben oftast blir sämre först i några dagar innan det vänder, men stå ut!) i kombination med minifom samt magmassage. Det sistnämda kan BVC visa hur man gör.
Elis skrek tills han var ca 11, 12 veckor. Hans magknip började när han var 2,5 vecka. Det kommer kännas som en evighet just nu, men det GÅR ÖVER! För mig kändes det som en jobbig transportsträcka och det kändes som om det aldrig skulle gå över, men det gjorde det. STORA styrkekramar till er!
Elis skrek tills han var ca 11, 12 veckor. Hans magknip började när han var 2,5 vecka. Det kommer kännas som en evighet just nu, men det GÅR ÖVER! För mig kändes det som en jobbig transportsträcka och det kändes som om det aldrig skulle gå över, men det gjorde det. STORA styrkekramar till er!
- shoegal
- Alltid online

vi kombinerade semperdropparna och miniform. funkade super på melvin. han får ersättning..
föresten! måste verkligen tipsa om denna bok: http://www.bokus.com/b/9789146210573.ht ... rch_result
bebisar har sin första utvecklingsperiod runt 5 veckor. det kan vara en förklaring också:) den boken har hjälpt mig många sömnlösa nätter
föresten! måste verkligen tipsa om denna bok: http://www.bokus.com/b/9789146210573.ht ... rch_result
bebisar har sin första utvecklingsperiod runt 5 veckor. det kan vara en förklaring också:) den boken har hjälpt mig många sömnlösa nätter
[url=http://lilypie.com]
[img]http://lb2f.lilypie.com/7x
[img]http://lb2f.lilypie.com/7x-

utan_namn - Alltid online

Vi hade det precis så i början,provade minifom men tyckte inte att det hjälpte,provade semper magdroppar o tyckte inte att dom heller fungerade,bvc rekommenderade oss att öka dosen av minifom till 15-20 droppar istället för 10 o då hjälpte det.... Våran kille fick ont i magen när hanvar ett par veckor o jag trodde aldrig att det skulle ta slut
Men när han var 2 månader började han sova 12 timmar i sträck varje natt utan att vakna o det gör han fortfarande,han är 15 månader nu....
vi märkte oxå att att sov bra när man var ute o gick o han låg i vagnen,så vi tog en timmes promenad med honom varje kväll o sen fick han sova i liggdelen tills han vaknade o ville ha mat,efter promenad sov han ofta några timmar i sträck iallafall
De e verkligen skit jobbigt när man e mitt uppe i det,men det går över o det kan vända mycket snabbare än man tror
Håll ut!
vi märkte oxå att att sov bra när man var ute o gick o han låg i vagnen,så vi tog en timmes promenad med honom varje kväll o sen fick han sova i liggdelen tills han vaknade o ville ha mat,efter promenad sov han ofta några timmar i sträck iallafall
- milla
- Alltid online

Tänkte på det där om magmunnen som Johanna H skrev om.
Kräks hon efter maten så behöver det inte vara överflöd utan det kan va magmunnen. Så vill hon ha mer mat så är hon förmodligen ff hungrig.
Så var det på Leon, jag började rapa honom flitigt för att han blev gärna gnällig så jag trodde han fick ont i magen av att han åt förmycket. Han kräktes ju givetvis när jag la honom på axeln......
Men det var inget överflöd utan det var magmunnen som inte höll tätt, så när jag kom till bvc och Leon inte hade gått upp tillräckligt i vikt just de veckorna.... så kom jag på att det måste ju va så, fast tanten först menade att min mat tagit slut så vi skulle börja ge ersättning...
Så nu rapar jag honom aldrig... och får vara ytters försiktig med honom efter maten så att han inte får upp den igen! Och han är nöjd!
Han får en sked Minifom varje kväll.
Kräks hon efter maten så behöver det inte vara överflöd utan det kan va magmunnen. Så vill hon ha mer mat så är hon förmodligen ff hungrig.
Så var det på Leon, jag började rapa honom flitigt för att han blev gärna gnällig så jag trodde han fick ont i magen av att han åt förmycket. Han kräktes ju givetvis när jag la honom på axeln......
Men det var inget överflöd utan det var magmunnen som inte höll tätt, så när jag kom till bvc och Leon inte hade gått upp tillräckligt i vikt just de veckorna.... så kom jag på att det måste ju va så, fast tanten först menade att min mat tagit slut så vi skulle börja ge ersättning...
Så nu rapar jag honom aldrig... och får vara ytters försiktig med honom efter maten så att han inte får upp den igen! Och han är nöjd!
Han får en sked Minifom varje kväll.
- Ki27
- Alltid online

nu har jag varit hos bvc.... hon sa att vissa bebisar är helt enkelt missnöjda ett par timmar varje dag... o då främst kvällen.....och det är inte så mkt att göra åt.... de brukar bli bättre vid runt två månader.... men men.. jag ska pröva era tips med magdroppar iaf.... minifom har jag redan prövat... tyckte att hon kräktes mer av dom men de kan vatt inbilling så jag ska ge de ett försök till...
- ejin
- Alltid online

32 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Återgå till Barns hälsa & utveckling

[/url