Barnets perspektiv
3 inlägg • Sida 1 av 1
Barnets perspektiv
Är ni duktiga på att respektera barnens perspektiv?
Häromdan behövde jag ett plåster. De enda vi hade hemma var rosa Disneyplåster, så jag tog ett sånt. Men jennifer vet ju att det är hennes plåster. Hon blev jätteförbannad när hon såg att jag hade på mej ett sådant plåster.
Men om jag hade bett om lov först hade jag kanske fått ett utan problem? Men å andra sidan, om jag hade frågat, och hon hade sagt nej, så hade det vart ännu taskigare att ta ett plåster trots att hon sagt nej... för jag BEHÖVDE ju ett plåster...
Men det kändes iaf illa att jag inte frågat henne, det var ju hennes plåster.
Häromdan behövde jag ett plåster. De enda vi hade hemma var rosa Disneyplåster, så jag tog ett sånt. Men jennifer vet ju att det är hennes plåster. Hon blev jätteförbannad när hon såg att jag hade på mej ett sådant plåster.
Men om jag hade bett om lov först hade jag kanske fått ett utan problem? Men å andra sidan, om jag hade frågat, och hon hade sagt nej, så hade det vart ännu taskigare att ta ett plåster trots att hon sagt nej... för jag BEHÖVDE ju ett plåster...
Men det kändes iaf illa att jag inte frågat henne, det var ju hennes plåster.
-

acko - Alltid online

Kan förstå henne men samtidigt är hon som lilleman fortfarande i ego åldern då allt kretasar runt dem och livet går ut på att lära sig. Och en sak de behöver lära sig är att dela med sig av saker de har som tex ett plåster till sin mamma som behövde ett.
-

Xena66 - Alltid online

Just i 2-årsåldern har ju de flesta barn svårt att dela med sig - det är mycket "MITT, MITT, MITT" och då är det svårt att respektera deras vilja, om du med det menar att de ska få bestämma. Så jag tyckte inte du gjorde fel, man måste lära sina barn att man får dela med sig. När hon blir äldre och kommer över "ego-åldern" (typ runt 3) kan du absolut låta henne vara med och bestämma om små saker, typ vad hon ska ha för kläder på sig eller vilken saft ni ska köpa i affären. Barn växer av att få vara med och bestämma, men de ska inte få bestämma "allt".
-

HelenaS - Alltid online

3 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling