Banner Forum Image

Barnbidrag.?

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

Barnbidrag.?

Inläggav karisma__ » sön aug 09, 2009 14:27

Hur gör ni med barnbidraget.? Sparar ni heela.? En del.? Eller kanske ingenting alls.?
Om ni sparar, sparar ni på vanligt sparkonto eller i fonder eller ngt annat.?
Hur gör ni med pengar som era barn får, sätter ni in dem på konto eller i fonder.? Eller annvänder ni dem till saker barnet behöver.?
Är lite nyfiken på hur andra föräldrar gör och tänker kring detta med barnbidrag och övriga pengar som barnet fått..
BildBild

Mamma och Pappa älskar er.!

BildBild

http://emmaevelinah.blogg.se
Användarvisningsbild
karisma__
Alltid online
Alltid online

Re: Barnbidrag.?

Inläggav grynet_å_jag » sön aug 09, 2009 14:52

Vi sparar 300 kr/mån av barnbidraget till Nils. De sätts i fonder som ett långsiktigt sparande. Förhoppningvis ska det hunnit bli en ordentlig slant som kan vara hjälp vid köp av lägenhet, istället för studielån eller nåt sånt. Om Nils får pengar i present så har vi hittills satt dom i fonderna också. Om han behöver något speciellt som vi måste köpa så önskar vi oss kanske pengar till just den saken av tex farmor/farfar eller mormor/morfar.
Förhoppningvis kan vi fortsätta spara så här till Nils och även till ev. framtida barn. Men man får väl se hur ekonomin ser ut! :)

Karisma, hur gör ni?
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » sön aug 09, 2009 15:02

Vi sparar hälften av barnbidraget till Dennis. Dessa pengar sätter vi på ett sparkonto.
Utöver det får han dessutom 200 kr varje månad som placeras i fonder.

Alla pengar som Dennis får i present sätter vi också in på sparkontot.

Sen i samband med att vi placerar våra egna pengar (2 gånger om året minst) Så tömmer vi Dennis sparkonto och placerar pengarna på annat sätt...
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav magda » sön aug 09, 2009 15:02

Thea har ett sparande på 1000 :-/mån. Vi har inte valt någon fond eller dylikt utan har bara satt in dom på ett vanligt sparkonto. Men vi ska ta itu med detta nån gång. Tanken är att vi ska ha ett konsumtionskonto och ett sparkonto som inte får röras. Vi har satt in pengar som hon fått, men vissa pengar har varit önskemål att vi ska köpa nåt så då har vi gjort det.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Petra86 » sön aug 09, 2009 16:46

Vi har satt in 100 kr i månaden på vanligt sparkonto till Emilia, som man inte kan ut pengar på hur som helst. utan då måste båda föräldrarna vara med, fast så är det kanske på alla! :) Som vi har det nu kanske vi hade kunnat spara mer men vi tänker lite på framtida barn, får vi flera barn, så kanske vi inte har rå att lägga undan så mkt till varje. Och vi tycker att det ska vara lite rättvist, inte så att tex första barnet får 800 i mån i några å sen får vi fler barn som bara får kanske 200. Vi vill känna att vi med säkerhet kan spara lika för alla. Så vi kör på lite lågt ännu, tills vi vet hur många barn här blir! =) Då kanske vi ändrar oss. =)
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaHbg » sön aug 09, 2009 16:51

Melvins barnbidrag går direkt in på ett sparkonto som han kan disponera när han blir 18år (om inte vi, båda föräldrarna, ändrar på detta). Alla pengar han får och som vi sparar i hans sparbössa sätter vi oxå in på samma konto. Har tänkt ha dem där utan att placera på något annat sätt som det ser ut idag iaf.
Bild
Bild
HelenaHbg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » sön aug 09, 2009 16:54

Vi har ingen möjlighet att spara något förtillfället till Oskar och heller inte till näst kommande bebis. Än så länge har han inte fått några pengar så det har inte varit några problem. Eller han har fått lite men då har vi köpt någon leksak till honom då det varit önskemål.

När jag börjar jobba när nästa är barn är ca året så kommer vi börja spara till båda samtidigt då vi har två inkomster.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav lolenona_84 » sön aug 09, 2009 17:26

vi sparar undan 100:- på vanligt konto varje månad. De får inte röras utan ska sparas till han fyller 18 år eller tar studenten eller när han fyller 20 år. Det får tiden utvisa när det blir. Det blir minst 21 600:- plus ränta och det känns som en bra hjälp.
Vi har ingen ekonomi som klarar mer än så och nästa barn är på väg och då blir det lika för den. Sen när/om vi har råd så sparar vi gärna lite mer.
Sen har vi även ett räkningskonto där det alltid sätts in lika mycket pengar varje månad som är till ALLA våra utgifter.
Där har vi 300:- i månaden till "barnunderhåll". Det går till bland annat nya kläder och än så länge verkar det vara lagom men kankse måste höjas allt eftersom men budgeten ses över varje år och uppdateras.
Behöver han cykel, skrivbord, eller några andra dyrare saker så önskar vi det i present eller julklapp till honom.
Hans farmor vill gärna köpa mycket så det är bara bra att göra så så hon inte har råd med det ;)
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön aug 09, 2009 17:29

vi sparar hela Leias barnbidrag och hela Tibellas barnbidrag...sätter in på sparkonto i mitt och M:s namn. Sen kommer dom få användning av dom senare....vi tar aldrig pengar därifrån. Jag e glad att vi har råd med det.
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » sön aug 09, 2009 17:43

Vi sparar 1000 kr i månaden på ett sparkonto i Joels namn. Vi har tänkt att ändra till fondsparande men ska prata med banken först. Sen kommer vi att ändra så att allt står i vårt namn så det inte blir några problem om vi inte vill att han kommer åt sina pengar på sin 18-årsdag (om han t.ex. inte kan handskas med pengar) för det kommer ju vara en rätt rejäl summa den dagen.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön aug 09, 2009 18:00

Nelia skrev:Vi sparar 1000 kr i månaden på ett sparkonto i Joels namn. Vi har tänkt att ändra till fondsparande men ska prata med banken först. Sen kommer vi att ändra så att allt står i vårt namn så det inte blir några problem om vi inte vill att han kommer åt sina pengar på sin 18-årsdag (om han t.ex. inte kan handskas med pengar) för det kommer ju vara en rätt rejäl summa den dagen.

vi hade oxå i barnens namn först...ändrade vi med..kom på att det e nog bäst så 8)
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ellie » sön aug 09, 2009 18:01

Varje månad dras det 100 kronor från mitt konto och 100 kronor från min mans konto som går in i ett fondsparande för Vidar. Pengar som han får av släktingar när han fyller och och dyl. sätts också in där. Vi har valt att gå ut lite lågt för att det ska bli lika för alla barn vi skaffar eftersom vi känner att vi gärna vill ha många fler!
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ellie
Alltid online
Alltid online

Inläggav karisma__ » sön aug 09, 2009 18:18

Guud va roligt att såå många svarade, alltid kul att höra hur andra gör och resonerar lixom.
Vi sätter undan 1050:- till Miio på ett 2 fondkonton (1hög- och 1låg-risk) dessa pengar rör vi inte.! Sedan sätter vi in alla pengar han får i present och såå från släkt och vänner på ett vanligt spakonto.
Vi har inte rört dem än men tanken är väl kanske att man kan ta dom ifall det skulle vara såå att det är ngt dyrare som behöver införskaffas. Men vi hoppas juh inte behöva det men blir det tex såå att Alex och Miio vill ha varsin moppe såå får man kanske ta de pengarna som de fått i present, om vi inte kan hosta upp allt på en gång lixom.
Jag är glad att vi kan sätta undan de pengarna till dem för att det känns bra att kunna ge dom en bra start. Men hade inte C tjänat såå bra som han gör hade man kanske inte kunnat göra såå här.
Att sätta pengarna i våra namn kanske är en bra ide jag. Man vet juh själv att man kanske inte var jätte ansvarig med pengar när man just fyllt 18. ;)
BildBild

Mamma och Pappa älskar er.!

BildBild

http://emmaevelinah.blogg.se
Användarvisningsbild
karisma__
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön aug 09, 2009 18:23

Vi har ingen möjlighet att spara hela barnbidraget. Vi använder det till mat, blöjor och kläder.

Jag vet att det har varit en tråd om detta tidigare där vågorna gick högt....

Om vi får möjlighet så kommer vi stoppa undan en slant senare.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön aug 09, 2009 19:23

mini-mamman: Lägg av! Du får inte ha dåligt samvete för att du inte sparar hela barnbidraget!
Om man nu har möjlighet till att göra det så anser jag att det skulle vara inkomstanpassat.
Så att de föräldrar som inte har råd att spara kunde få lite mer.
Det är min åsikt.

Stort kram.

Ps. Vi skulle säkert kunna spara hela barnbidraget men anser att det är ett bidrag för att kunna ge Gustav vad han behöver nu. Om han vill ta körkort eller åka på festivaler så får han sommarjobba. Precis som jag gjorde..... Hård mamma? Kanske. Men så har vi bestämt oss för att göra.
Och ja, det finns pengar sparade, men dom kommer nog gå åt till cyklar, vinterkläder, skidor och resor kanske.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Allmänna trådar om barn