Barn till missbrukare missas av socialen...
10 inlägg • Sida 1 av 1
Barn till missbrukare missas av socialen...
Som rubriken lyder är vad jag och min syster har gått igenom under våran uppväxt. Min syster har bearbetat detta genom att skriva en diktbok och att skriva i sin blogg lite då och då. Så i lördags ringde SvD till henne och ville intervjua henne för en artikeln som handlade om detta. Så i måndags var artikeln ute
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2631273.svd
Så det jag vill säga är ju egentligen att det är så hemskt att det fortfarande händer. Man tycker ju att utveckling på soc också borde ha gått framåt. Läser man papprena från soc från den tiden (över 20år sen) så märker man hur lite dom brydde sig då. Dom hade allting framför sig men valde att blunda och göra det enkelt för sig själva.
Hon var oxå med i en artikel i DN i början på 2007 där hon äntligen vågade berätta sin historia. http://dn.se/insidan/fortfarande-saknar ... t-1.437570
När ska soc egentligen ta tag i dessa familjer som verkligen behöver hjälp? Flera gången undrar jag vad som hade blivit av mig och min syster om vi hade bott kvar. Vågar knappt tänka tanken.
En stor
till er som orkade läsa ända hit... 
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2631273.svd
Så det jag vill säga är ju egentligen att det är så hemskt att det fortfarande händer. Man tycker ju att utveckling på soc också borde ha gått framåt. Läser man papprena från soc från den tiden (över 20år sen) så märker man hur lite dom brydde sig då. Dom hade allting framför sig men valde att blunda och göra det enkelt för sig själva.
Hon var oxå med i en artikel i DN i början på 2007 där hon äntligen vågade berätta sin historia. http://dn.se/insidan/fortfarande-saknar ... t-1.437570
När ska soc egentligen ta tag i dessa familjer som verkligen behöver hjälp? Flera gången undrar jag vad som hade blivit av mig och min syster om vi hade bott kvar. Vågar knappt tänka tanken.
En stor
till er som orkade läsa ända hit... -

MinisMamma - Alltid online

Re: Barn till missbrukare missas av socialen...
Usch vad hemskt! Kan inte föreställa mej hur ni haft det

Tänker på alla stackars barn.
Tänker på alla stackars barn.
- Ki27
- Alltid online

detta gör mig så upprörd varje gång jag läser om barn som far illa och ignoreras av samhället!!
men en av mina bästa vänner är socialsekreterare. och han har så fullt up att han var inte vad han ska ta sig till ibland, de flesta menar nog väl men man hinner liksom inte göra så mycket man vill, och chefen stressar på en om RESULTAT, RESULTAT och RESULTAT, det handlar inte om hur bra barnen blir hjälpta utan hur MÅNGA barn som blir hjälpa. kvantitet framför kvalitet ger bra statistik.
boven i dramat är ju regeringen som inte ger tillräckligt med pengar. sverige är ganska dåliga på att ta hand om äldre och barn.
men en av mina bästa vänner är socialsekreterare. och han har så fullt up att han var inte vad han ska ta sig till ibland, de flesta menar nog väl men man hinner liksom inte göra så mycket man vill, och chefen stressar på en om RESULTAT, RESULTAT och RESULTAT, det handlar inte om hur bra barnen blir hjälpta utan hur MÅNGA barn som blir hjälpa. kvantitet framför kvalitet ger bra statistik.
boven i dramat är ju regeringen som inte ger tillräckligt med pengar. sverige är ganska dåliga på att ta hand om äldre och barn.
[url=http://lilypie.com]
[img]http://lb2f.lilypie.com/7x
[img]http://lb2f.lilypie.com/7x-

utan_namn - Alltid online

De e så hemskt... Vet hur lama soc e då jag har en kusin med missbrukande föräldrar o de tog ett par år innan soc äntligen tog tag i de fast dom mycket väl visste vad som pågick hemma hos dom.
-

anettejohansson - Alltid online

Fina artiklar, det verkar som om din syster har kunnat gå vidare trots allt. Och kram till dig som har haft det så jobbigt när du var liten.
Det är jättesvårt med barn som far illa, mår de bättre hos sina missbrukande föräldrar eller ska man placera om i fosterfamiljer? Och det är fruktansvärt hur många barn som lever i missbruk idag och att inget görs. Jag tror att många socialsekreterare känner sig väldigt maktlösa och att dagligen få se barn som mår dåligt och att de har svårt att orka hjälpa alla.
Men jag tycker även att skolan har ett stort ansvar här. De ser ju barnen varje dag och ser att de inte har tvättat sig, är hungriga, är slagna och ledsna. På dagens lärarutbildning så är det inte mycket som handlar om att ta hand om utsatta barn, vilket jag tycker är för jävligt.
Det är jättesvårt med barn som far illa, mår de bättre hos sina missbrukande föräldrar eller ska man placera om i fosterfamiljer? Och det är fruktansvärt hur många barn som lever i missbruk idag och att inget görs. Jag tror att många socialsekreterare känner sig väldigt maktlösa och att dagligen få se barn som mår dåligt och att de har svårt att orka hjälpa alla.
Men jag tycker även att skolan har ett stort ansvar här. De ser ju barnen varje dag och ser att de inte har tvättat sig, är hungriga, är slagna och ledsna. På dagens lärarutbildning så är det inte mycket som handlar om att ta hand om utsatta barn, vilket jag tycker är för jävligt.
-

vildasol - Alltid online

Jag arbetar som socialsekreterare med vuxna missbrukare (över 20 år) och vi har den rutiner att ALLA som kommer i kontakt med oss och som har barn anmäls till barn- och ungdomsenheten för oro för barn, och det tycker jag är en jättebra rutin.
Jag vet att det är ett jättestort problem att barn till missbrukare inte upptäcks och får hjälp. Ett stort problem, som jag upplever det, är att folk inte vågar anmäla till soc! BVC och MVC är jättedåliga på att anmäla oro för barn, och hur ska socialen kunna arbeta med barn som far illa om de inte får reda på att de far illa? Alla som arbetar med barn; MVC, BVC, förskolor och skolor borde anmäla till soc för desto fler rapporter socialtjänsten får in desto mer underlag har de till sin utredning.
Det man också bör veta är att socialtjänsten är en kommunalt styrd verksamhet och således politiskt styrd, och det är politikerna som bestämmer vilka områden som socialtjänsten ska fokusera på och bestämmer hur mycket pengar socialtjänsten har till sitt förfogande. I hårda ekonomiska tider, som det är nu, så får missbrukarvården mindre och mindre pengar, vilket innebär att vi inte kan erbjuda vård till alla som behöver och det känns fruktansvärt tungt för oss som träffar dessa utsatta människor varje dag.
Minismamma: mitt inlägg är ett rent generellt inlägg om hur jag upplever socialtjänsten. Jag tycker det är hemskt att ni har haft en sådan jobbig uppväxt och det är hemskt att de vuxna människorna runt omkring er inte har ställt upp för er.
Jag vet att det är ett jättestort problem att barn till missbrukare inte upptäcks och får hjälp. Ett stort problem, som jag upplever det, är att folk inte vågar anmäla till soc! BVC och MVC är jättedåliga på att anmäla oro för barn, och hur ska socialen kunna arbeta med barn som far illa om de inte får reda på att de far illa? Alla som arbetar med barn; MVC, BVC, förskolor och skolor borde anmäla till soc för desto fler rapporter socialtjänsten får in desto mer underlag har de till sin utredning.
Det man också bör veta är att socialtjänsten är en kommunalt styrd verksamhet och således politiskt styrd, och det är politikerna som bestämmer vilka områden som socialtjänsten ska fokusera på och bestämmer hur mycket pengar socialtjänsten har till sitt förfogande. I hårda ekonomiska tider, som det är nu, så får missbrukarvården mindre och mindre pengar, vilket innebär att vi inte kan erbjuda vård till alla som behöver och det känns fruktansvärt tungt för oss som träffar dessa utsatta människor varje dag.
Minismamma: mitt inlägg är ett rent generellt inlägg om hur jag upplever socialtjänsten. Jag tycker det är hemskt att ni har haft en sådan jobbig uppväxt och det är hemskt att de vuxna människorna runt omkring er inte har ställt upp för er.
- shoegal
- Alltid online

shoegal skrev:Jag arbetar som socialsekreterare med vuxna missbrukare (över 20 år) och vi har den rutiner att ALLA som kommer i kontakt med oss och som har barn anmäls till barn- och ungdomsenheten för oro för barn, och det tycker jag är en jättebra rutin.
Jag tycker det är bra att du skriver detta så man får en insyn på det hållet oxå annars så är det väldigt lätt att man bara ser det från en sida och jag kan tänka mig att det mesta är då från den negativa sidan *L*
-

zettan - Alltid online

Jättekram till alla som vuxit upp/växer upp med missbruk omkring er!!!!!!
- Lejonella
- Alltid online

Tyvärr så är det ju inte bara barn till missbrukare som ignoreras av socialen men visst är det så att socialsekreterna har för mycket att göra men det är ingen ursäkt. Jag har jobbat som lärare dels med elever i behov av särskilt stöd då vi hade tät kontakt med soc. samt på vanlig högstadie skola då man aldrig vågar anmäla pga av att ingen vågar stå bakom anmälan. Det bör vara skolledningen men även dom är för fega, sen vill man inte stämpla familjen om man skulle ha fel. Jag hatar den tanken, börja anmäla och tänk på barnen och inte skolans anseende (skolan har desutom anmälningsplikt men ändå så är många skolor flata och inte anmäler)
Många kramar till dig och din syster som levt under så jobbiga förhållanden.
Många kramar till dig och din syster som levt under så jobbiga förhållanden.
- Taweret
- Alltid online

Jag tycker det är riktigt bra att sånt här kommer upp till debatt. Men det är en svår debatt. För inte så länge sedan var det ju inlägg om att soc gör fel då de omhändertar barn. Inget av dessa val är lätta, sen är det synd när så många barn i sverige får lida och som inte blir sedda. Tänker ofta på er.
-

ToToRo - Alltid online

10 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Alkohol & missbruk