Banner Forum Image

barn med krupp

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

barn med krupp

Inläggav ToToRo » mån maj 31, 2010 19:19

Nu börjar vi ana att Liam har krupp. Han har sedan två dagar haft en hemsk hes och väsande hosta, försvårad ansträngd andning. Vi ringde sjukvårdsupplysningen och hon sa att det var ingen fara och att han är förmodligen på bättringsvägen redan då jag inte kunde svara på om han hade feber. Ska ringa vårdcentralen imån ändå tänkte jag för att höra vad de säger. Det gör så ont i mitt lilla hjärta att se honom dålig och nu på kvällen skulle jag kunnat steka ägg på honom.

Men men det va inte det jag ville fråga utan om ni har några bra tips att göra när hostanfallen sätter in. Jag vet att man ska ha kallt, gärna öppet fönster samt att vara lugn. Har försökt få honom att dricka kall saft men det vill han inte ha. Har ni några andra tips? Min svärmor pratade om en hostmedicin som vidgar luftrören. Är det ngt ni testat?
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Re: barn med krupp

Inläggav Nelia » mån maj 31, 2010 20:33

Joel får Ventolin när han har krupp. Det är en luftrörsvidgande medicin som fungerar utmärkt! Men man måste få det utskrivet. Annars är det som du skriver, upprätt, kallt och lugnt.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » mån maj 31, 2010 23:14

tackar. han ligger på kuddar men han glider ju ner kontant. Men han vaknar knappt upp underhostanfallet, de fortfarande ganska korta men det märks att han har ont för han jämrar vid varje hostning.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie » tis jun 01, 2010 22:34

Är du säker på att det verkligen är krupp???
Dennis kruppanfall har bara varat över kvällen och sen har han blivit av med det framåt morgonen nästkommande dag.....
Det som är väldigt utmärkande är ju som sagt den skällande hostan... Den är inte hes och väsande utan mer som ett hundskall! Lite svårt att förklara, men har du hört den så förstår du vad jag menar...

Annars skulle det ju kunna vara förkylningsastma också. Sätter ju sig också på andningen och kan i vissa fall även ge heshet och svår hosta. Den hänger oftast kvar ganska länge också om den är obehandlad.

Skillnaden på dessa ser man lättast på NÄR andningen är ansträngd.
Är det lätt att andas in och svårt att andas ut = förkylningsastma
Är det svårare att andas in och lättare på utandningen = krupp.
(Med svårare menar jag att det väser och kanske till och med piper i luftrören)

Har han svårt med andningen tycker jag faktiskt att ni skall söka sjukvård redan ikväll. Det kan bli riktigt oroligt om han skulle svullna till ännu mer i halsen...
Dessutom kan läkaren lättare se exakt VAD det är om det inte "har börjat gå över".
Så får ni ju kunskap och kan få mediciner att ha hemma i husapoteket till nästa gång...

Hoppas att han blir frisk snart oavsett vad som händer...
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav Frixie » tis jun 01, 2010 22:35

Oj... Sorry!
Såg först nu att det var igår du skrev...

Hoppas lilleman är bättre nu då!
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Återgå till Barns hälsa & utveckling