Banner Forum Image

bakvänt!

Här träffas föräldrar som har barn mellan 1 och 5 år.

bakvänt!

Inläggav cammi » mån mar 31, 2008 08:23

denna tråd finns säkert här någonstans på forumet, men jag är för lat för leta upp o se så jag startar en ny.
Jag vill gärna att våran lilla Amelia ska börja sova i sin spjälsäng, och jag har börjat föra in rutiner så hon börjar misstänka att man ska sova. När man lägger ner henne i spjälsängen för sova så gallskriker hon, som om hon ska bli lämnad och det går inte trösta henne. Jobbigt när nu tårarna hennes börjar komma sakta men säkert, då gör det ännu odare se hon ledsen. Iaf så gick det inte få henne somna där, jag kunde vagga henne så hon somnade men så fort ja la ner henne så vaknade hon och vi fick börja om igen.

tillslut kom jag på den smarta bakvända idén, men om den skulle funka visste jag inte. Hon somnade strax innan 23 i våran säng, sen halv 4 i morse så gav jag henne mat så som jag brukar och efter maten så la jag henne i spjälsängen och hör o häpna det funkade.. för då är hon så trött så hon inte bryr sig hihi..
fast jag låg o snelgade på henne länge länge innan ja somnade in med ro igen.

Hur söver ni era barn? Har ni speciella knep? Om ni har hur man får dom sova från början i sängen så vore jag tacksam.. fr väl fortsätta med min taktik o man kanske tillslut kan öka hennes sovdos i spjälsängen!! Vad tror ni?
Bild

Bild
cammi
Alltid online
Alltid online

Re: bakvänt!

Inläggav veronica82 » mån mar 31, 2008 08:50

jag har ingen bra ide men jag skulle också vilja höra andras erfarenhet..Felicia är likadan lägger man henne i sin säng skirker hon men jag har inte testat det du gör jag får göra det och se om det funkar..
Bild

Bild
Användarvisningsbild
veronica82
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » mån mar 31, 2008 10:58

Hmm... det där är nog olika från barn till barn.. Vår Kalle har alltid sovit i sin egen säng, redan från första dagen. Vi har också fasta rutiner kring nattningen. Först lite kvällsmat, sen på med pyjamas och så borstar vi tänderna. Sen går vi ner och lägger honom i sängen, stoppar om honom, klappar honom på kinden och säger godnatt, och går ut ur rummet.
Den här metoden har fungerat för oss. Visst har det hänt att han har skrikit vissa kvällar, men då har vi använt "5-minutersmetoden". Vi nattar som vanligt, och om han börjar skrika väntar vi i 5 minuter, går sen in i rummet (och då står han oftast upp i sängen). Då lägger vi ner honom i sängen, stoppar om och säger godnatt, och går ut igen. Och så fortsätter man så. Det viktiga är att man är konsekvent, inte tar upp dem ur sängen, inte pratar en massa, utan bara "godnatt vännen". Man visar att man finns i närheten, men också att "nu är det dags att sova"..

Det gäller att man är till 100% bestämd själv. Att man känner sig motiverad och att man håller sig konsekvent. Om man själv inte är helt säker på metoden känner barnet av det och då blir det ännu svårare.

Ju längre barnet får sova i föräldrarnas säng desto svårare är det att vänja dem av med det, tror jag, så det är bra att börja så tidigt ni kan.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » mån mar 31, 2008 11:01

Jag gjorde faktiskt precis så... jag la Max i sin säng mitt i natten efter ett mål mat... då vaknade han i sin säng och efter ett par ggr så förstod han at det inte var så farligt..

Sen på kvällarna(och dagarna) när han hade börjat få rutin på sin läggtid (vid 2 mån ung) så började jag med att sänka ljud och ljus i huset bytte om till PJ och sedan ammde jag honom... nynnade samtidigt som jag vaggade honom i famnen påväg in i sovrummet.. la ner honom forfarande nynnandes och höll ett finger i hans hand, klappade honom på huvudet och så efter ett tag så somnade han. :) Ibland fick man istta vid sängen och nynna och klappa väldigt länge men det gjorde man gärna för att få sin säng för sig själv igen :)
Jenima

Inläggav Jenima » mån mar 31, 2008 11:05

HelenaS: vi kör oxå 5-minuters metoden med Max nu :) fungerar jättebra om man som du säger är konsekvent! men den kan man inte börja med fören barnet slutat äta på natten. Men i dag och från det att han slutade med nattamålet så fungerar det toppen :) Oftast så behöver jag bara gå in en gång för att ge nappen för han vet med sig att jag inte plockar upp honom.
Jenima

Inläggav HelenaS » mån mar 31, 2008 11:16

Jenima skrev:HelenaS: vi kör oxå 5-minuters metoden med Max nu :) fungerar jättebra om man som du säger är konsekvent! men den kan man inte börja med fören barnet slutat äta på natten. Men i dag och från det att han slutade med nattamålet så fungerar det toppen :) Oftast så behöver jag bara gå in en gång för att ge nappen för han vet med sig att jag inte plockar upp honom.

Man kan absolut börja med 5-minutermetoden även om barnet äter på natten. Det är ju själva nattningsrutinen det handlar om. Att man kan få barnet att somna i sin egen säng.

Vi gjorde så redan från början. Kalle somnade i sin säng och när han vaknade på natten tog jag upp honom i vår säng och ammade honom, och sedan lade jag tillbaka honom i spjälsängen, och då somnade han om ganska snabbt, för då var han jättetrött.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » mån mar 31, 2008 12:07

HelenaS skrev:
Jenima skrev:HelenaS: vi kör oxå 5-minuters metoden med Max nu :) fungerar jättebra om man som du säger är konsekvent! men den kan man inte börja med fören barnet slutat äta på natten. Men i dag och från det att han slutade med nattamålet så fungerar det toppen :) Oftast så behöver jag bara gå in en gång för att ge nappen för han vet med sig att jag inte plockar upp honom.

Man kan absolut börja med 5-minutermetoden även om barnet äter på natten. Det är ju själva nattningsrutinen det handlar om. Att man kan få barnet att somna i sin egen säng.

Vi gjorde så redan från början. Kalle somnade i sin säng och när han vaknade på natten tog jag upp honom i vår säng och ammade honom, och sedan lade jag tillbaka honom i spjälsängen, och då somnade han om ganska snabbt, för då var han jättetrött.

Men då är ju inte det 5-minuters metoden? tar du upp honom försvinner hela poängen med metoden.
Jenima

Inläggav Jenima » mån mar 31, 2008 12:31

Ett tips jag kan ge är att bädda med en filt ovanpå lakanet så att det inte blir så kallt för barnet att ligga där från början. Många barn vaknar till när man lägger ner dom just av den anledningen.
Jenima

Inläggav seacucumber » mån mar 31, 2008 12:38

Emil började sova i sin vagga när han var två veckor för att jag tyckte det va så jobbigt att inte kunna slappna av helt när han låg brevid oss i sängen. Vi bonade upp me ett täckte runt om honom så det blir lite mysigt i hans vagga å inte så kalt. lägger han i sängen efter han har ätit å man märker att han blir trött vid 20-21 tiden. å sen ligger han där å filosoferar och till slut somnar han själv.
Bild
seacucumber
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav HelenaS » mån mar 31, 2008 16:41

Jenima skrev:
HelenaS skrev:

Men då är ju inte det 5-minuters metoden? tar du upp honom försvinner hela poängen med metoden.

Jo, det har du rätt i, men nu pratar jag om när jag nattade honom, alltså la honom i sängen för natten. Då hade han nyligen ätit, var mätt och belåten och skrek inte för att han var hungrig, utan av andra anledningar. Vi använde 5-minutersmetoden för att få honom att somna på kvällen. När han sen vaknade på natten gjorde han det för att han var hungrig, och då var det en annan sak. Då fick han äta, och sen la vi honom i hans egen säng igen. Så - jo - det var 5-minutersmetoden vi använde vid själva nattningen.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » mån mar 31, 2008 21:38

Det är väldigt olika det här också bland barn..vissa metoder fungerar på vissa barn och på andra barn inte..jag tror det är viktigt att se vad du fått för barn..man ska nog akta sig så man inte är föör hård i sitt sätt att natta ett litet spädbarn! det är viktigt att man är säker på att barnet är moget för att vara ensamt i sin gråt..hör man att det handlar om lite trötthetsgnäll så är det nog ok att inte finnas i rummet i 5 min.? men hör man att barnet är jätteledset och rädd så ska man INTE hålla sig borta i några 5 minutrar! en liten bebis tror att det som inte syns det finns inte så det är lite grymt att låta det gråta då... jag har haft en som varit svårsomnad i 6 år..blivit vaggad lääänge, en som somnat själv när hon var 1-2 år och sa natti natti och vinka! jättetuff och nu Ida som jag inte riktigt fått kläm på än hur hon vill ha det! hihi så man måste se lite vad för personlighet sitt barn får och vad det klarar av..tids nog så kommer det att sova i egen säng eller somna ensam..och jag tror att om barn får den tid de behöver att mogna och ge sig ut i världen så blir de starka individer som tror på sig själv och andra! om man blundar för sitt barn gråt (läs enda sätt att kommunicera) så lär man barnet att det det säger är oviktigt och det kan tappa tilltron till människor..nu menar jag inte att man ska känna att man inte kan lämna sin bebis nån minut för att det blir ledset! men jag tror att man ska vara försiktig..att lyssna till sitt barn gör att de flesta situationer har löst sig av sig själv..lycka till!!
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » mån mar 31, 2008 22:24

Hihi bra påhitt... gu va uppfinningsrik man blir som föräldrar ;)

Jag har börjat förtränga våra nattningar. Vi höll på ett par timmar varje natt för o söva lillgubben, men sen så plötsligt så ändra ja lite i rutinen (o säkert att han va redo) o nu lägger jag honom vaken i sängen, säger min ramsa "natti natti, Liam, natti natti" o går ut. oftast somnar han. Några gånger har han blivit lite orolig o bett om nappen när den trillat ut, får den o sen somnar han.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav cammi » tis apr 01, 2008 09:23

5 minuters metoden skulle nog inte funka på amelia, då hon oftast vägrar somna in o ska vara vaken så blir hon ledsen o gallskriker utav bara den. Tänkte igår jag gör samma sak inatt..saken var den att nu sov hon ju från halv 12 till 5 innan hon vaknade för hon ville ha lite mat sne somna om igen, men hon sov till halv åtta i sin säng och nu ligger hon där o sover igen hehe..
alltså 5 minuter metoden lägger man bara ner henne o går ut lr? inte riktigt förstått det:)
Bild

Bild
cammi
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » tis apr 01, 2008 10:47

5-minutersmetoden går ut på att du gör alla vanliga nattningsrutiner som ni har (bad, välling, på med pyjamas, borsta tanden osv). Sedan lägger du barnet i sin säng, stoppar om det, ger godnattpussen och säger "godnatt". Sen går du ut ur rummet. Håll dig gärna i närheten, men inte så att barnet ser dig.

Om barnet börjar skrika väntar du i 5 minuter. Efter 5 minuter (eller 3 om 5 känns för mycket), går du in i rummet, stoppar om det igen, säger "godnatt" och så går du ut igen, väntar 5 minuter (om barnet skriker) och går in igen osv.

Det viktigaste är att du inte tar upp barnet, tänder några lampor eller pratar för mycket. Du ska heller inte stanna i rummet särskilt länge utan bara säga godnatt.

För vissa barn/föräldrar funkar den här metoden jättebra. Mina barn har slutat skrika relativt snart och jag har kanske bara behövt gå tillbaka en eller två gånger. Man måste såklart själv känna av om metoden funkar för er. Vissa har jättesvårt att höra sitt barn skrika, även om det bara är en kort stund, och tycker metoden är grym, medans andra tycker den är jättebra!
Barn är ju så olika, vissa barn skriker av trötthet när de ska sova, andra skriker för att de är rädda eller oroliga. Det gäller att man som förälder försöker känna av varför barnet skriker.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » tis apr 01, 2008 10:50

cammi: Små bebisar går på instinkt och din bebis har legat trygg i din mage i 9 mån. Det vore konstigt om hon tyckte det var ok att ligga ensam i en säng varje gång! det kan väl få ta den tid det tar tills hon känner sig trygg med tillvaron..hon känner ju inte till omgivningen ens.. 5 minuters metoder är till för barn som förstår att mamma finns och kommer tillbaka!! inte till för nyfödda!!
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Snack om små barn