Bärsele för större barn
16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Bärsele för större barn
Jag skriver här också 
Är det nån som har tips på bärsele för lite större barn? Gärna en som man kan ta med enkelt, alltså inte alltför stor (vi har en såndär "ryggsäck" men det är en jättestor stålställning - opraktiskt). Julian väger nästan 11 kg och har därmed växt ur babybjörnen, men jag skulle fortfarande behöva ha sele till honom ibland...
Är det nån som har tips på bärsele för lite större barn? Gärna en som man kan ta med enkelt, alltså inte alltför stor (vi har en såndär "ryggsäck" men det är en jättestor stålställning - opraktiskt). Julian väger nästan 11 kg och har därmed växt ur babybjörnen, men jag skulle fortfarande behöva ha sele till honom ibland...
- Aurora
- Alltid online

Re: Bärsele för större barn
Manduca!!!
- Eva
- Alltid online

ergo 
limpen e drygt 7 månader på bilden. han va hyffsat lång men inte så tung
limpen e drygt 7 månader på bilden. han va hyffsat lång men inte så tung
-

ToToRo - Alltid online

Vi har en Ergo, precis en likadan som Totoro (samma färger t o m) och den är kanon! Vi övergick från en lånad Babybjörn till ergon när Vincent var uppemot halvåret och den var mycket skönare att bära i. Bra för både barn och bärare eftersom den avlastar bra. Nu bär vi sällan, men senaste ett par veckor sedan fick en trött Vincent hänga med pappa ner i källaren sittandes i ergon, och det fungerade kanon. Han är två år, 89 cm lång och väger ca 12,5 kg. Tror man kan ha ergon länge, upp tills barnet är åtminstone fyra år eller så. Den går att bära i på magen, ryggen eller höften.
Jag har för mig att Manduca är väldigt lik Ergo, men har ingen erfarenhet av den. =)
Hittade en bild också som jag hade på fejjan, från när vi var och vandrade i Grövelsjön hösten när Vincent var ett halvår. När han sov så fällde jag upp "huvudskyddet" så hade han det riktigt bra där inne.
Jag har för mig att Manduca är väldigt lik Ergo, men har ingen erfarenhet av den. =)
Hittade en bild också som jag hade på fejjan, från när vi var och vandrade i Grövelsjön hösten när Vincent var ett halvår. När han sov så fällde jag upp "huvudskyddet" så hade han det riktigt bra där inne.
-

moia - Alltid online

precis vad ja skulle behöva har en vanlig bb men ja den eju trång. va kostar dom? ja vet inte om de e nån ide iof charlie e ju så stor han väger ju redan 13 kg och e 9 månader så hmm...
- hellokitty
- Alltid online

hellokitty: Du kan ju söka på info om den, tror den håller länge faktiskt. Och så har du ju ett till barn på väg som du säkert kommer vilja bära en del. =) Det finns en babyinsats för att bära även riktigt små bebisar i Ergon, en sådan ska vi nog köpa till nu när nästa kommer tror jag.
-

moia - Alltid online

Kollade manduca, den var lite dyr. runt 1000-lappen och jag tror att man bara kan ha den på magen (?). Finns ju säkert billigare beggade. Ska kolla ergon också, den verkar ju kanon! Det är ju bra om man kan ha den på ryggen, där är man ju lite starkaare!
Tack för tipsen!
Tack för tipsen!
- Aurora
- Alltid online

Manducan kan man också ha på ryggen och den är billigare än Ergon vad jag har sett. Det finns ett annat märke som heter Patapum som är lite billigare och som ska vara bra också, den finns dessutom med högre ryggstöd som ska vara bättre för äldre barn.
Själv har jag en Ergo till våran nu 3 månaders men jag har hittils inte burit på ryggen och tycker att sjal avlastar allra bäst.
Annars finns ju mellantinget mellan sjal och bärsele, Mei Tai, och de kan man få för 400-500 kronor på tradera eller Sjalbarn.se. Har dock inte provat men är väldigt sugen på att skaffa en.
Själv har jag en Ergo till våran nu 3 månaders men jag har hittils inte burit på ryggen och tycker att sjal avlastar allra bäst.
Annars finns ju mellantinget mellan sjal och bärsele, Mei Tai, och de kan man få för 400-500 kronor på tradera eller Sjalbarn.se. Har dock inte provat men är väldigt sugen på att skaffa en.
- Gerda
- Har vimedbarn.se som startsida

Manducan är väldigt lik ergon. Kan bära Marius utan problem i den på ryggen - han fyller två om en månad. Vi hade två manducor med oss förra veckan när vi skulle till Mallroca (som dock blev inställd pga vulkanen).
- Eva
- Alltid online

vi köpte vår ergo för jag fick ont i ryggen av bb, och till leiha köpte vi extra insatsen och den har vart rijtigt praktisk.
gerda: ja har en trikåsjal och den e suverän.. då leiha gärna vill bli buren tycker
jag sjalen funkar bäst hemma och ergon ute.
gerda: ja har en trikåsjal och den e suverän.. då leiha gärna vill bli buren tycker
jag sjalen funkar bäst hemma och ergon ute.
-

ToToRo - Alltid online

Totoro: Var köpte ni babyinsatsen någonstans? Och vad kostade den? Jag har inte börjat leta runt en men är rätt säker på att vi ska skaffa en.
-

moia - Alltid online

vi har också använt bebisinsatsen till ergon och den har funkat mycket bra. Har sett att det finns två olika dock den ena ser ut som en rundan filt med vadderad kant och den andra är mer ihopsydd. Vi har den sistnämnda för den verkar enklast att få till det med.
här: http://www.babyheaven.se/index.php?cPath=21_22_27 kan man i alla fall köpa den insatsen vi har men den var 200 kronor dyrare än den vi köpt i butik här i stockholm..
ToToRo Vi kör också på sjalen hemma och selen ute! Ibland sjalen ute när vi ska ut kortare sträckor eller bara promenera lite. Fast vi har gått över till vävd sjal nu för jag tyckte trikåsjalen blev så svajigt. Superbra är det i alla fall
här: http://www.babyheaven.se/index.php?cPath=21_22_27 kan man i alla fall köpa den insatsen vi har men den var 200 kronor dyrare än den vi köpt i butik här i stockholm..
ToToRo Vi kör också på sjalen hemma och selen ute! Ibland sjalen ute när vi ska ut kortare sträckor eller bara promenera lite. Fast vi har gått över till vävd sjal nu för jag tyckte trikåsjalen blev så svajigt. Superbra är det i alla fall
- Gerda
- Har vimedbarn.se som startsida

sitamoia: runt 200 tror ja. köpte den på nätet, samma ställe vi beställde selen ifrån. lite sur för jag ville ha en grön men de har slutat sälja den nyansen.
gerda. den som är ihopsydd e den nya varianten mer ergonomisk. men vi hade redan köpt den gamla innan jag såg att den nya varianten fanns.
Jag hade en vävd (bärrabarnsjal) till liam men vi km aldrig överens. Men jag har hört flera som tycker trikåsjal e svajig men lieha e ibnte så tung så jag har inte märkt det än. Ida blir det heldag p stan med visning av uppsala kyrkan, chokladprovning och middag. men kan inte riktigt bestämmma mig för vilken jag ska välja. Hon sover så sjukt bra i sjalen nu så det lutar mot den.
gerda. den som är ihopsydd e den nya varianten mer ergonomisk. men vi hade redan köpt den gamla innan jag såg att den nya varianten fanns.
Jag hade en vävd (bärrabarnsjal) till liam men vi km aldrig överens. Men jag har hört flera som tycker trikåsjal e svajig men lieha e ibnte så tung så jag har inte märkt det än. Ida blir det heldag p stan med visning av uppsala kyrkan, chokladprovning och middag. men kan inte riktigt bestämmma mig för vilken jag ska välja. Hon sover så sjukt bra i sjalen nu så det lutar mot den.
-

ToToRo - Alltid online

Precis som flera här redan skrivit, är Ergon och Manducan väldigt lika. Båda går från nyfödd (Manducan har insydd spädbarnsinsats) till c 25 kg och man kan bära på magen, höften och ryggen. Jag har testat båda och jag tror det lönar sig att prova dem, för på min kropp passar Manducan MYCKET bättre. Fick ont i höften av ergon för den tryckte på på något sätt. Med Manducan kan jag bära Casper på ryggen även nu då jag börjar vara höggravid utan att den klämmer alls. Så om du bara har möjlighet, prova båda! Hoppas du hittar en lösning som passar dig. Vet också att många bärsjalar funkar på större barn.
- mymlemamma
- Alltid online

16 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Allmänna trådar om barn