Badhus - 7 månader
28 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Badhus - 7 månader
Hej!
Såg att det fanns en tråd om badhus, men det var lite större bebisar/barn.
Tycker ni att det är för tidigt att gå till badhuset med en 7 månaders?
Ska besöka badhuset i Åkeshov för första gången med lilla Klara.
Vad ska man tänka på att ha med sig och finns det några trick som gör vistelsen smidig?
Jag har inhandlat badbyxor från dolphin som går att dra åt i byxbenen och magen. Verkar sitta mycket bra på henne.
Klara gillar att bada hemma i badkaret. Vi badar tillsammans 3 gånger i veckan och det är jätteskoj. Dock tycker hon det är läskigt när hon ska upp ur badet... tills hon blir ordentligt inlindad i badhandduken. Då blir det mysigt igen.
hur länge kan man bada första gången? 20 min? Det ska vara ca 29-30 grader i vattnet i barnbassängen som jag förstått det. Planerar att gå dit måndag morgon eller fredag morgon då det ska vara som lugnast.
Tacksam för tips!
Såg att det fanns en tråd om badhus, men det var lite större bebisar/barn.
Tycker ni att det är för tidigt att gå till badhuset med en 7 månaders?
Ska besöka badhuset i Åkeshov för första gången med lilla Klara.
Vad ska man tänka på att ha med sig och finns det några trick som gör vistelsen smidig?
Jag har inhandlat badbyxor från dolphin som går att dra åt i byxbenen och magen. Verkar sitta mycket bra på henne.
Klara gillar att bada hemma i badkaret. Vi badar tillsammans 3 gånger i veckan och det är jätteskoj. Dock tycker hon det är läskigt när hon ska upp ur badet... tills hon blir ordentligt inlindad i badhandduken. Då blir det mysigt igen.
hur länge kan man bada första gången? 20 min? Det ska vara ca 29-30 grader i vattnet i barnbassängen som jag förstått det. Planerar att gå dit måndag morgon eller fredag morgon då det ska vara som lugnast.
Tacksam för tips!
-

Miss Anna - Gillar vimedbarn.se

Re: Badhus - 7 månader
jag vill gärna med läsa svar hehe då jag också tänkt bege mig till badhuset snart. charlie är 6 månader. tänkte kolla runt om de finns något babysim i göteborg någonstanns..
- hellokitty
- Alltid online

Nu var jag väldigt sent i väg tillbadhuset med Leon, men absolut kan du ta med henne dit nu, det är inte förtidigt!
Har de en rehab/varmbassäng där så är det toppen att bada i, det brukar var 34 grader ungefär
Det brukar finnas stolar att sätta barnet i i duschen, annars så har jag hållt i Leon o duschat med honom. Vet nån som haft med sig ett skötunderlägg att lägga bebis på i omklädningsrum o dusch, finns oftast inge bra ställe annars.
Badblöjor finns att köpa, de är bra!
20 minuter är väl lagom fösta gången, hon ska ju inte hinna bli trött så att det blir besvärligt o grinigt när ni ska duscha o klä på er, det blir jobbigt
Annars är det väl inget särskillt man ska tänka på...
Ha det så skoj!
Har de en rehab/varmbassäng där så är det toppen att bada i, det brukar var 34 grader ungefär
Det brukar finnas stolar att sätta barnet i i duschen, annars så har jag hållt i Leon o duschat med honom. Vet nån som haft med sig ett skötunderlägg att lägga bebis på i omklädningsrum o dusch, finns oftast inge bra ställe annars.
Badblöjor finns att köpa, de är bra!
20 minuter är väl lagom fösta gången, hon ska ju inte hinna bli trött så att det blir besvärligt o grinigt när ni ska duscha o klä på er, det blir jobbigt
Annars är det väl inget särskillt man ska tänka på...
Ha det så skoj!
- Ki27
- Alltid online

Glöm inte ha med vatten o nått ätbart till barnet, eller va de nu får, brukar bli lite hungrigt o trött efteråt 
- Ki27
- Alltid online

Jag vet inte vilken ålders som rekomenderas för badhus. Bebisar behöver varmare vatten än i badhus och inte lika mycket klor. Men vid 7 månader klarar de nog en kortis i kallare vatten. Duscha av henne ordentligt efteråt.

-

Redhotwera - Alltid online

Låter lite kallt tycker jag. Ska väl vara uppåt 34 grader för bebisar? Jag var och badade med Ella ( 15 månader ) i vällingby simhall, de har en liten äventyrsdel för barn. Där var det 32 grader i vattnet. Vi badade nog i ca 25 - 30 minuter sen frös hon.
-

mallan29 - Alltid online

Tack för alla bra kommentarer!
Bra tips att ha med lite mellis också, även om man inte tänkt vara borta länge!
Bra tips att ha med lite mellis också, även om man inte tänkt vara borta länge!
-

hellokitty: i göteborg fanns det förut drop-in babysim i västra frölunda o i lerum. sen finns det ju massa kurser förstås. o på valhalla finns det ett familjebad (kolla nätet för öppettider) där man har en jättevarm o härlig rehabbassäng som är öppen vissa tider för föräldrar med barn 0-7 år. bra för det blir inte så stökigt!
var på babysim med jakob när han var bara 3 månader tror jag, han gillade att bada men var nog för liten för babysimmet egentligen! men men, mamma tyckte det var rätt kul ju.
jag tycker att badbyxblöjorna (alltså såna som du verkar ha köpt som man använder många gånger) är tusen gånger bättre än badblöjorna man slänger men en del verkar ju gilla dem, jag tyckte att efter en lång stund i vattnet började de gå sönder o de blev tunga o slibbiga. gick inte att ta en paus o bada mer igen sen precis!
var på babysim med jakob när han var bara 3 månader tror jag, han gillade att bada men var nog för liten för babysimmet egentligen! men men, mamma tyckte det var rätt kul ju.
jag tycker att badbyxblöjorna (alltså såna som du verkar ha köpt som man använder många gånger) är tusen gånger bättre än badblöjorna man slänger men en del verkar ju gilla dem, jag tyckte att efter en lång stund i vattnet började de gå sönder o de blev tunga o slibbiga. gick inte att ta en paus o bada mer igen sen precis!
-

Kali - Alltid online

Jag har inte sett badbyxblöjor, men de vanliga badblöjorna brukar jag ha under ett par badbyxor, det funkar jättebra även om vi är i en timme 
- Ki27
- Alltid online

Ja, egentligen tror jag att rekommendationen är att inte bada barn under 2 år i lägre temp än 32 grader, men då kan man ju nästan aldrig bada med så små barn (annat än hemma och specialanläggningar).
Tror att jag ska våga mig på att testa ett snabb-bad med lilltjejen i veckan. Tar med morgonrock och mycket handdukar så hon blir ordentligt varm direkt då vi kommer upp ur plurret.
Tror att jag ska våga mig på att testa ett snabb-bad med lilltjejen i veckan. Tar med morgonrock och mycket handdukar så hon blir ordentligt varm direkt då vi kommer upp ur plurret.
-

Testa på du! Om hon skriker och fryser är det ju bara att ta upp henne. Sen värme och dusch.

-

Redhotwera - Alltid online

Jag badade med Sebbe i höstas innan han fyllde ett i badhus där det var normalvarmt - vet inte vad det är för grader men vi var nog i en halvtimme och han tog ingen skada av det. Han fick även bada i somras då var han väl åtta månader - utomhus, han verkligen älskade det.
- Trötta mamman
- Alltid online

Klart ni ska pröva
Kommer helt säkert bli jätte mysigt, om som någon annan skrev, du märker på henne om hon fryser.
-

mallan29 - Alltid online

Vi gick babysim med Victor när han var runt 2 mån....ALLDELES för tidigt...pengarna i sjön även om det för oss var supermysigt. Men han hade inte ut nåt av det. Tror 6 mån är en bra ålder att börja i. Vår bassäng var 34 grader så det var så skönt att slippa frysa.
Bra idé med många handdukar. Man kanske vill gå i handduken till poolen och då kommer den vara blöt och kall efter duschen när man sen kliver upp. Morgonrock är också suveränt. Det brukar finnas stolar i duschen att kunna sätta dom i medan man själv duschar. Det är lite läskigt att hålla i ett blött intvålat barn.
Efter några gånger får man bättre rutin på det och då går allt lättare. Jag brukar gå in i bastun och torka oss efter duschen. Då samlar man på sig lite mer värme så man klarar det kalla omklädningsrummet sen...
Bra idé med många handdukar. Man kanske vill gå i handduken till poolen och då kommer den vara blöt och kall efter duschen när man sen kliver upp. Morgonrock är också suveränt. Det brukar finnas stolar i duschen att kunna sätta dom i medan man själv duschar. Det är lite läskigt att hålla i ett blött intvålat barn.
Efter några gånger får man bättre rutin på det och då går allt lättare. Jag brukar gå in i bastun och torka oss efter duschen. Då samlar man på sig lite mer värme så man klarar det kalla omklädningsrummet sen...
-

sprallos - Alltid online

28 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas