Banner Forum Image

bada bebis

bada bebis

Inläggav 3 dje » lör sep 27, 2008 09:44

Hejsan!
Några frågor om att bada bebisen.
Ska man vänta till naveln trillar av?
Hur gör ni, badbalja eller badar ni tillsammans med bebben?
Gillade bebben att bada?
Vi har inte provat att bada Leo ännu, tänkte vänta till navelstumpen lossnar (den borde göra det idag).
3 dje
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: bada bebis

Inläggav Taweret » lör sep 27, 2008 09:50

Vi har bara badat Oskar en gång och han tyckte väl att det var så där. Vi har badbalja till honom då vi inte har badkar. Jag skulle nog använda balja tills han blir stabilare även om jag hade badkar.
Jag trodde att man inte fick bada dom innan navelstumpen trillat av men här i Norge sa dom att det kunde man visst, så man får bada dom från dag 1 om man vill :D

Vi ska ta andra badet idag, jag vill inte göra det själv ännu utan vi gör det tillsammans då dom blir hala av vatten och badolja.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » lör sep 27, 2008 09:52

Jag badade Hannah på BB, då hade inte naveln trillat av, så det ska inte vara några problem att bada trots att navelstumpen är kvar.

Vi har tyvärr inget badkar så här är det badbalja som gäller, annars hade jag gärna badat med Hannah (när avslaget är slut).

Hannah gillar att bada, hon blir väldigt lugn när vi sänker ner henne i vattnet.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lyckans Lo » lör sep 27, 2008 09:58

Vi fick lära oss att sedan en liten tid tillbaka så är det ändrat det här med navelstumpen och badandet och att nu får man bada trots att det inte ramlat av.
Lo tog sitt första bad när hon var en vecka ungefär och hon gillade det supermycket.
Vi har henne i badbalja och håller henne om ryggen och armen.
Ibland har vi i lite olja men oftast bara vatten!

Det viktiga är att se till att vattnet är behagligt och att sänka ner lillan/lillen med fötterna första och sen rumpa osv. H*n får inte bli rädd, det sitter kvar till nästa gång!

Lycka till! :)
BildBild
Användarvisningsbild
Lyckans Lo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linds » lör sep 27, 2008 10:09

Jag fick lära mig på föräldrautbildningen att det kan vara obehagligt att bada badkar i början eftersom alla ljud och röster ekar i karet och det kan göra bebisen rädd. Det gäller så klart inte alla, men om ni väljer att bada i badkar och han inte gillar det kan det vara värt att testa balja i stället.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Linds
Alltid online
Alltid online

Inläggav 3 dje » lör sep 27, 2008 11:36

Jag tror vi testar att Leo badar med Peter(min man) i badkaret och funkar inte det blir det badbaljan. När tjejerna var små badade jag ofta med dem, det var jättemysigt. Men som sagt nu får man vänta på att avslaget tar slut.
Spännande att se hur han reagerar på badkaret :D
3 dje

Inläggav Karisannelie » lör sep 27, 2008 18:27

Min älskling badade redan dag 1 på BB och sen har vi badat honom 2 gånger i veckan ungefär. han verkar trivas, ligger lugn och tittar sig omkring medan vi badar honom. Vi har en balja som vi använder, och har i ett par droppar olja, mest för han var så torr i början. Navelstumpen var inga problem att bada med sa de på BB till oss så det har vi gjort. Men den ramlade redan efter 5 dar.
BildBild
Karisannelie
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Tyka » lör sep 27, 2008 21:34

Har inte badat Lilla än men det tänkte jag göra i handfatet i början, funkade jättebra med Plupp när han var färsk :)

Spelar ingen roll om navelstumpen är kvar eller inte, bara man torkar torrt ordentligt runt den efteråt.
Det räcker med några droppar olja i vattnet, de ska inte bli som en tvål att hålla i :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » lör sep 27, 2008 22:08

Vi badade andra gången idag och denna gång älskade han att bada :D Så det kommer nog bli tätare bad hädanefter.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » lör sep 27, 2008 23:17

Vi badade Elis för första gången innan navelstumpen trillade av. Vi hade då 37 gradit vatten och han storgrät! Min mamma undrade varför vi inte tog varmare vatten, och svarade "men det står ju att man ska ha kroppstemp" och då sa hon "men vem gillar att bara i fesljummet vatten" så nästa gång tog vi lite varmare vatten och sen den dagen har han älskat att bada :)
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » lör sep 27, 2008 23:54

Shoegal precis så var det för oss också, idag hade vi varmare vatten och jag var först orolig över att det var för varmt men han älskade det verkligen idag när det var något varmare :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav anettejohansson » mån sep 29, 2008 08:25

Engla tyckte inte alls om att bada i rekomenderad temp så vi tog lite varmare o efter de så bara älskar hon att bada !!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Karisannelie » mån sep 29, 2008 09:45

Vi har ingen tempmätare, men vi har nog kört på LITE mer än fingervarmt... och det funkar ju bra. :-)
BildBild
Karisannelie

Inläggav Ki27 » tor okt 02, 2008 09:11

Vi fick bada vår kille på sjukhuset när han var en vecka gammal, med navelstump! Han stortrivdes o sträckte ut sina långa smala ben :D Nu har han badat tre ggr!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lintotten » sön okt 05, 2008 21:49

Vi har badat Hannes ca 2 gånger i veckan. Han älskar det! Jag tar lite mer än fingervarmt för han verkar gilla värme! Hans navelstump föll av idag o då är han 2 veckor o 3 dagar gammal!
Bild
Lintotten

Nästa

Återgå till Septembermammor 2008