Banner Forum Image

Babyskydd vs Bilbarnstol

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Babyskydd vs Bilbarnstol

Inläggav Linda* » mån aug 10, 2009 10:12

Hej alla!

Vår tjej är ju ganska lång 70 cm/5 mån och vi är på "sista" hålen för bältet i babyskyddet om ni förstår hur jag menar. När bytte ni andra till en större stol? Kan tillägga att hon inte är så tung, ca 7,8 kg. Är lite kluven om hon fortfarande är för liten. Har det tex också med lutning på stolen att göra?
Bild

Bild
Linda*
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Babyskydd vs Bilbarnstol

Inläggav Taweret » mån aug 10, 2009 10:17

Vi bytte nog runt 6-7 mån har jag för mig men vår kille är tung och tjock så han hade svårt att få plats i sin stol med vinterkläder.
Jag tycker att ni kan börja titta på en ny stol till henne om ni inte redan har en. Hon kan säkert använda babyskyddet ett tag till då, för det är väl halvahuvudet som får sticka upp över kanten men det kanske är olika på olika stolar. Kolla vad det står om ert babyskydd.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav lolenona_84 » mån aug 10, 2009 10:30

vi bytte när Gabriel var 4-5 månader. Han hade alltid varit nöjd i babyskyddet tills då. Då började han skrika varje gång och vi såg ju att han inte satt bra längre då han är ganska stor.
Så fort han hamnade i den nya stolen var han nöjd och har varit det sen dess igen.
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » mån aug 10, 2009 10:31

De flesta babyskydden är godkända till 9 månader eller visst antal kilo (skiftar väl gissar jag), och så länge huvudet inte går över kanten så är det ingen fara. Men NTF råder att man byter redan runt 6 månader för då sitter bebis säkrare i bilbarnstol. Vi fick veta det när Joel var runt 8 månader genom en informationsträff med NTF på Öppna Förskolan och dagen efter började vi titta efter bilbarnstol.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Thess » mån aug 10, 2009 10:55

Hej! Vi bytte ut vårt babyskydd nu när Jennifer var 1 år. Men hon har ju alltid varit en liten tjej. Hon vägde 7950gram nu vid 1 års kontrollen och vårat dilemma är ju att de flesta bilbarnstolar är från ca 9 kg. Så hon får tyvärr åka i den även fast hon inte väger 9 kg ännu. Fast vi åker inte så mycket bil, vi brukar ta vagnen till affären och sånt men om vi ska åka och hälsa på släkten så får hon åka bil, det är ca 1-3 mil så det är inga långa sträckor. Men helt bra känns det ju inte. Har nån någon aning om vad som kan hända om dom väger för lite för stolen????
Behövde visst skriva av mig lite :-)
Bild
Thess
Alltid online
Alltid online

Inläggav Donnys_matte » mån aug 10, 2009 11:34

Vi bytte till en bilbarnstol förra veckan (Max är drygt 6 månader), men så väger Max redan 9 kg. Den stora fördelen med den nya stolen är att han slipper ha det trångt och bli svettig.
Kan nog vara bra att kolla med återförsäljaren vad som gäller när barnet väger under 9 kg, för även om ni inte byter stol än så kan det ju vara bra att ha koll på vad som finns!
Max-plutten född 29 januari 2009, 51 cm och 4075 g

BildBild
Användarvisningsbild
Donnys_matte
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda* » mån aug 10, 2009 19:31

Tack för svaren! Jag tror kanske att vi väntar lite med ny stol, det känns fortfarande som att det finns plats över både för huvudet och på bredden :)
Ska ut en runda på babyproffsen också och prata lite och testa olika modeller.
Svårt det där...Finns ju hur mycket som helst att välja mellan!
Bild

Bild
Linda*

Inläggav Redhotwera » tis aug 11, 2009 19:16

Minns inte hur gammal Edwin var. Men det var flera månader tidigare än 9 månader. Han är en stor kille så han fick liksom inte plats på bredden!
Får han plats och huvet inte sticker upp så ha kvar det ett tag till. Att fötterna sticker ut gör ingenting.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis aug 11, 2009 19:50

Min Leon är i princip samma storlek som Maja (70/7220) fast 11 månader, o han sitter kalasbra i sin nya BeSafe-stol.
Den går o luta i 5 olika lägen, men den är ju lite mer upprätt än ett skydd, men vi bytte vid 9 månader.
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda* » tis aug 11, 2009 20:50

Sasoki - Vad roligt att det kan skilja så mkt :)) Är BeSafe märket?
Bild

Bild
Linda*

Inläggav Taweret » tis aug 11, 2009 21:40

Linda jag svarar i Sasokis ställe och ja besafe är märket skickar med en länk till deras hemsida så kan du kolla lite.
Jag kan slänga med länkar till akta graco och britax med så kan du kolla och läsa lite om deras stolar :D Vi har en akta graco cosmic komfort och är jätte nöjda med den.

http://hts.no.spock.kontrollpanelen.se/ ... izikid.php
http://www.akta.se/o.o.i.s/103
http://www.britax.se/bilbarnstolar08.htm

Hoppas att länkarna fungerar och att ni får tag på en stol ni gillar :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis aug 11, 2009 23:12

Tack Taweret!

Ja, det är märket... Är supernöjd hittills, men den ska ju passa upp till 4 år, så det hoppas jag den gör! :) Enkel att sätta i bilen med.
Den har fått sån där bäst i test har jag för mej.. ;)

Ja det är inte klokt va det kan variera i storlekar på de små liven! :)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Vildängel_78 » ons aug 12, 2009 08:51

Thess: Tror att det är det faktum att barnen kan sitta stadigt och hålla upp sitt huvud själv mer än själva vikten faktiskt..Vi bytte till en Maxi Cosi Mobi då Nova var drygt 7-8 månader och då vägde hon inte 9 kg..men hon hade ju suttit stadigt sen länge :-)
Bild
Vildängel_78

Inläggav Thess » tor aug 13, 2009 10:17

Ok tack vildängel_87! Det känns skönt att höra att vikten spelar mindre roll :-)
Bild
Thess
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda* » tor aug 13, 2009 15:24

Taweret - Tack för länkarna! Super!

Sasoki - Hur får man egentligen veta vilka som fått bäst i test? Jag har försökt hitta men alla tester kostar pengar att läsa?? Några tips?
Bild

Bild
Linda*

Nästa

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar