Banner Forum Image

Avsluta ammningen!!

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Avsluta ammningen!!

Inläggav stoltmamma » mån okt 19, 2009 19:03

Hej skulle vilja ha råd. Jag vill avsluta amma min son han e nu 11 mån. jag ammar han kanske 2 gånger på dagen o sen på kvällen innan han ska sova o på natten när han vaknar. Hur ska jag sluta??o även hur ska jag göra när brösten e fulla??så att jag inte får mjölkstockning
stoltmamma
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Re: Avsluta ammningen!!

Inläggav a_y_g » mån okt 19, 2009 23:04

Vi är i liknande situation, fast min tös är lite yngre. Jag skulle/ska ta bort ett mål i taget så blir det inte så tvärt både för henne o för brösten. Det kommer ta tid men jag tror att det är det bästa sättet för oss.
BildBild
a_y_g
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » ons okt 21, 2009 12:01

Elis slutade amma av sig själv vid ca 11 månaders ålder. Börja med och minska till en gång om dagen och kör så ett tag och sluta sedan (alt se om han slutar själv). Ang brösten så lade jag mig i ett varm bad och mjölkade ur precis så att spänningen släppte, inte mer för då stimulerar man mjölkproduktionen, och efter några dagar släppte spänningen.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor okt 22, 2009 12:14

Jag hade koll på hur ofta jag ammade, så att det blev samma varje dag. sen tog jag bort ett mål i taget. Långsam nedtrappning, så att produktionen hinner anpassa sig hela tiden.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tor okt 22, 2009 13:59

Jag ammade ett par gånger på nätterna det sista tills han var 10 månader, då åt han ju bra på dagarna, o fick välling på kvällen.

På natten gjorde jag så att när han vaknade gav jag honom vatten ist eller nappen bara, han somnade om efter ett tag, tredje natten gav jag med mej för då var brösten så spända, men han fick vatten den andra gången när han vakade.

Det tog ungefär en vecka innan han inte tyckte det var värt att vakna för vatten, så då sov han tillslut hela natten utan att vakna! (fösta gången på 10 månader!)

Brösten har det inte varit något problem med alls, det minskade produktionen automatiskt och slutade.

Börja med att byta ut amningen mot mat på dagarna o testa att ge vatten ist på natten :)
Lycka till!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning