Att göra en tårta, steg för steg
36 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Att göra en tårta, steg för steg
Ok laisa86, här kommer som utlovats, bilder på hur jag gör en tårta. JAg tänkte att när jag ändå gör detta gör jag det från början. Det kanske är några fler som blir hjälpta.
Eftersom jag bara kan lägga upp 3 bilder per inlägg kommer det bli en del inlägg, ha överseende
Detta är hur JAG gör.
Lägg ut bitar av smörpapp som kanterna på tårtan sen ligger på. Det är ju för att skydda underlaget. Man kan även lyfta hela tårtan när den är färdig till brickan.
Jag stadgar tårtan när jag fyller den med folie. Här har jag en billig dålig typ, så jag har fått linda ett varv plast också runt. Tips: köp inte den billigaste folien!
Jag fyller en spritspåse med smörkrämen. Tyllen är en bred och platt. Tårtan står på en snurrbricka vilket underlättar mycket.
Spritsa nedifrån och upp, se till att krämen liksom trycks fast och inte hänger läst i strängar. På detta sätt drar man inte med spatel på tårtan och riskerar att dra upp en massa smulor. Det är också lättare att få det jämnt, plus att det går fortare och lättare. Man kan dessutom ha en lätt och lite smuligare kaka än de stadiga som kan bli lite tunga och mastiga.
Eftersom jag bara kan lägga upp 3 bilder per inlägg kommer det bli en del inlägg, ha överseende
Detta är hur JAG gör.
Lägg ut bitar av smörpapp som kanterna på tårtan sen ligger på. Det är ju för att skydda underlaget. Man kan även lyfta hela tårtan när den är färdig till brickan.
Jag stadgar tårtan när jag fyller den med folie. Här har jag en billig dålig typ, så jag har fått linda ett varv plast också runt. Tips: köp inte den billigaste folien!
Jag fyller en spritspåse med smörkrämen. Tyllen är en bred och platt. Tårtan står på en snurrbricka vilket underlättar mycket.
Spritsa nedifrån och upp, se till att krämen liksom trycks fast och inte hänger läst i strängar. På detta sätt drar man inte med spatel på tårtan och riskerar att dra upp en massa smulor. Det är också lättare att få det jämnt, plus att det går fortare och lättare. Man kan dessutom ha en lätt och lite smuligare kaka än de stadiga som kan bli lite tunga och mastiga.
Senast redigerad av Redhotwera tor okt 07, 2010 11:38, redigerad totalt 2 gånger.

-

Redhotwera - Alltid online

Re: Att göra en tårta, steg för steg
Fortsätt uppepå tårtan
När tårtan är täckt går jag försiktigt på med bakverktyget som jag glömt bort namnet på
Smörkrämen är ju nu mjuk. Börjar den lossa från tårtan så gör inget mer då.
och uppepå tårtan
När tårtan är täckt går jag försiktigt på med bakverktyget som jag glömt bort namnet på
och uppepå tårtan

-

Jag är nöjd så länge. Den ska inte se perfekt ut efter första omgången, så försök inte satsa på det. Risken är bara att man får krämen att lossa från tårtan.
Låt den stå i kyl, som den är och stelna till under ett par timmar eller så.
Ta ut den och fortsätt
Fyll hål

-

Dra nedifrån och upp
då blir det kanter upptill
Ta bort dessa genom att dra inåt med verktyget
då blir det kanter upptill
Ta bort dessa genom att dra inåt med verktyget

-

Är tårtan skev upptill, så fyll på med kräm och jämna till tårtan
Jag var nöjd här. Det går att fortsätta. Stelna tårtan och lägg smörpapper på och stryk med smother så kan man få ner kanterna. Men detta duger då jga ska ha lock på.
Dessa verktyg använder jag
Jag var nöjd här. Det går att fortsätta. Stelna tårtan och lägg smörpapper på och stryk med smother så kan man få ner kanterna. Men detta duger då jga ska ha lock på.
Dessa verktyg använder jag

-

Ta ur kylen. När sen smörpappret ska bort som jag lagt under tårtan, måste man hålla emot för att inte dra med smörkrämen.
Fram med kavelmattan och lägg på en klick margarin (vilket märke som helst, jag brukar använda Willys).
Smeta ut. Det går lättare om man tagit ut margarinet ur kylen lite innan. Hela mattan och händerna ska bli kladdiga
Fram med kavelmattan och lägg på en klick margarin (vilket märke som helst, jag brukar använda Willys).
Smeta ut. Det går lättare om man tagit ut margarinet ur kylen lite innan. Hela mattan och händerna ska bli kladdiga

-

Lägg på knådad och uppvärmd pasta.
Kavla ut. Pastan ska inte vara för tunn, då är det jättesvårt att få den veckfri på tårtan. Ett ojämnt underlag, alltså smörkämen, förstör också. Ca 3 mm tjock. Visar det sig att pastan måste kavlas tunnt för att räcka, börja om och ta mer pasta. Till denna tårta på 20 centimeter i dia hade jag ca 450 gram pasta. Bra tips här är att väga pastan innan man börjar kavla och att ALLTID ha tillräckligt med pasta hemma. Ha vit hemma, den går att färga.
Mät
Kavla ut. Pastan ska inte vara för tunn, då är det jättesvårt att få den veckfri på tårtan. Ett ojämnt underlag, alltså smörkämen, förstör också. Ca 3 mm tjock. Visar det sig att pastan måste kavlas tunnt för att räcka, börja om och ta mer pasta. Till denna tårta på 20 centimeter i dia hade jag ca 450 gram pasta. Bra tips här är att väga pastan innan man börjar kavla och att ALLTID ha tillräckligt med pasta hemma. Ha vit hemma, den går att färga.
Mät
Senast redigerad av Redhotwera tor okt 07, 2010 11:32, redigerad totalt 1 gång.

-

Mät den utkavlade pastan och tänk på att det behövs mer än exakt det måttet som tårtan har. CA 5 centimeter extra runt hela. Ha inte mindre än det. Är det för lite finns det inget att jobba men när man sen ska jämna till sidorna. Då blir det veck. Är det för mycket, så skär bort lite innan pastan läggs på tårtan. Det blir bara bökigare att jobba med den om den är för mycket. Men ha hellre för mycket än för lite
Lyft mattan
Vänd den och se till att vikningen är i mitten. Placera pastan så att mitten hamnar i mitten på tårtan.
Lyft mattan
Vänd den och se till att vikningen är i mitten. Placera pastan så att mitten hamnar i mitten på tårtan.
Senast redigerad av Redhotwera tor okt 07, 2010 11:35, redigerad totalt 1 gång.

-

Rulla ner pastan på ena sidan, hjälp till med handen. Det kan bli luftbubblor om man inte liksom rullar ner den. Fortsätt att hålla upp den andra halvan
Gör likadant med andra halvan
Nu ligger mattan på
Gör likadant med andra halvan
Nu ligger mattan på

-

Dags att dra bort mattan. Ta tag i ena hörnet och lossa pastan där. Håll i mattan med ena handen och pastan med andra, dra inte i pastan.
Fortsätt att dra av mattan. Håll emot på pastan så att den inte lyfter från tårtan.
och sista biten..
Fortsätt att dra av mattan. Håll emot på pastan så att den inte lyfter från tårtan.
och sista biten..

-

Nu ligger locket på, dags att börja jobba med sidorna. Tårtan ligger fortfarande på snurrbrickan. Börja högst upp och tryck fast pastan. Lite i taget och gå runt, runt. Snurra ofta. Gör man för mycket på ett ställe blir det för stora veck bredvid som inte går att räta ut
Vid veck;
Håll ut, dra inte, åt sidorna
Vid veck;
Håll ut, dra inte, åt sidorna

-

Tryck sedan fast
Jobba nedåt, skynda lånsamt, tills det är klart
För att få till nederkanten, håll upp pastan och tryck till länst ner
Jobba nedåt, skynda lånsamt, tills det är klart
För att få till nederkanten, håll upp pastan och tryck till länst ner

-

Tryck till med nåt så kanten markeras
Använder man margarin går det inte att gå med smothern uppepå och runt om tårtan, för den klibbar bara fast. Gå istellet med handlovarna. Det går att "pudra till" den med florsocker så att man sen kan gå med smothern. Jag har inte gjort det eller behövt det.
Jag brukar skära av i 2 omgångar
Det är lättare då att göra finarbetet utan att ha tung pasta släpandes
Detta är jag inte så bra på. Har svårt att få till det bra. Skär oftast liite för mycket. Skär med vass kniv eller annat bra. Hr köpt pizzaskärare, som jag sett några använda men glömmer att använda den!
Använder man margarin går det inte att gå med smothern uppepå och runt om tårtan, för den klibbar bara fast. Gå istellet med handlovarna. Det går att "pudra till" den med florsocker så att man sen kan gå med smothern. Jag har inte gjort det eller behövt det.
Jag brukar skära av i 2 omgångar
Det är lättare då att göra finarbetet utan att ha tung pasta släpandes
Detta är jag inte så bra på. Har svårt att få till det bra. Skär oftast liite för mycket. Skär med vass kniv eller annat bra. Hr köpt pizzaskärare, som jag sett några använda men glömmer att använda den!

-

Bättre bild:
Jämna till kanten
KLART!
Jag fick inga sprickor eller hål så jag kan inte visa hur dessa lagas. Tips är att använda handloven och gnugga på skadan. Värme och margarin kan då minska skadan eller få den att försvinna. Man kan även gå med redskap. Får se om nästa tårta spricker, då ska jag visa det
Funkar inte om tårtan är torr, som vid användning av florsocker.
Uppepå min tårta är det lite ränder och det är för att min kavelmatta ser ut så.
Jämna till kanten
KLART!
Jag fick inga sprickor eller hål så jag kan inte visa hur dessa lagas. Tips är att använda handloven och gnugga på skadan. Värme och margarin kan då minska skadan eller få den att försvinna. Man kan även gå med redskap. Får se om nästa tårta spricker, då ska jag visa det
Uppepå min tårta är det lite ränder och det är för att min kavelmatta ser ut så.

-

Ok, färdig!
Jag hoppas att jag kan hjälpa nån med detta.
Om det fattas nåt eller om nån har nån undring, så fråga!
Jag hoppas att jag kan hjälpa nån med detta.
Om det fattas nåt eller om nån har nån undring, så fråga!

-

36 inlägg • Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Återgå till Bak- och tårttråden