Banner Forum Image

att få bebis o somna

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

att få bebis o somna

Inläggav ullis78 » tor nov 18, 2010 10:44

Våran lille man här hemma vägrar somna liggandes. Minns inte när det började krångla men runt 5 månader kanske. Alltså han bara skriker i skriker o att buffa honom i rumpan eller göra något annat hjälper ingenting, han blir vansinnig! Det enda han blir lugn av är att ta upp honom i i famnen, alltså i upprätt läge, eller bästa av allt, i selen!

Det är helt ok att göra detta på dagen o även inför natten är väl ok det med. Fast det hade vart mer bekvämt att bara kunna lägga honom i sängen o amma honom till söms där!

Problemet är när han vaknar på natten. Speciellt nu när han är hostig så störs sömnen lätt o han kan vakna. Inatt vaknade han vid tolv o sedan gapa han o skrek i omgångar i 1 1/2 timme innan han somna om. Så fort jag tog upp han så tystnade han o börja skrika igen efter en stund när vi lagt oss ner! Visst det hade gått fortare om jag gått upp o satt honom i selen men jag orka inte det, inte mitt i natten!

Tycker det borde räcka att jag ligger tätt intill o ge honom tutten, men icke! :shock:

Jag fattar inte vad detta handlar om, hade aldrig det problemet med Amanda!

Nån annan som har/haft en bebis som ska bli buren på till sömns o när gick det över isåfall. Är trött på att stå o gunga honom framför teven mitt i natten :qad
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Re: att få bebis o somna

Inläggav Mikk » mån nov 29, 2010 20:39

Mitt tips är 5:minuters metoden! Det bästa jag nånsin provat!! :) Jag började med 5:minutersmetoden när Tindra var ca 6 mån....sen dess har hon sovit i egen säng å till och med i eget rum...rena drömmen =)
BildBild

Bild
Mikk
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav moia » mån nov 29, 2010 23:17

Stackare! Har ingen lösning men lite sympati iaf. Claudia sover 2-3 timmar i sträck om natten fortfarande. Hon somnar visserligen nästan alltid när jag ammar henne liggandes i sängen och då kan hon sova sina tre timmar igen. Kan inte flytta över henne i sin säng för då vaknar hon. Jag vill så gärna att hon ska sova i sin egen säng. Vill att hon ska sova hela natten. Man blir lite knäckt av att aldrig få sova oavbruten sömn, och att sova stelt på ett hörn av sängen. Fast det är väl ännu värre för dig som måste upp och vagga. Så, sympati men ingen lösning bjuder jag på. Hoppas Milton skärper sig snart så morsan får sova! Och Claudisen också. Gäääääsp!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis nov 30, 2010 00:02

jag tror inte heller på metoder. men kolla att lilleman inte har ont i öronen. om han varit mycket förkyld (?) det gör nämligen ofta mer ont att ligga ner än att vara upprätt. min lillskrutt somnar sällan liggandes på kvällen men somnar (tack gode gud!) om liggandes på natten. nu har jag inte sovit med henne alls på flera nätter (slutat amma efter mycket velande) och det har faktiskt gått bättre när jag inte varit där alls utan hon sover bara med pappa. jag längtar dock efter min mjuka säng så hoppas vi snart kan sova där allihopa igen :)

skulle vilja skriva nåt smart om när det går över men jag vet ju tyvärr inte.... jag vet att med jakob så tröttnade vi när han var närmare året och tog en vecka när vi nattade honom i sängen (fast satt med honom och var hela tiden där) och första nattningarna tog ett par timmar men i slutet av veckan så gick det på helt ok tider som kanske 20-30 minuter. men när man gör bedömningen att de är så stora att de klarar att man testar nåt man själv tror på kanske?

lycka till iaf, hoppas det går över!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maritza » tor dec 02, 2010 10:23

Jag känner några som har barn med reflux.. att dom får typ sura uppstötningar i liggande läge, kan det vara nåt sånt?

Nu när Jenny slutat med nappen så är vår nya sovmetod att lägga ner henne, och sätta igång en sovar-skiva (libero skickade hem en jättebra!) och hon sover inom 10 min!
Visst hon ligger och låter lite under den tiden, hon grinar inte.. men är lite smått missnöjd.... men jag vägrar vagga henne varje gång hon ska sova, min rygg pallar inte!
Maritza
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Återgå till Barns hälsa & utveckling