Banner Forum Image

Att amma större barn

Diskutera barns matvanor och barnmat

Att amma större barn

Inläggav ullis78 » ons jan 04, 2012 23:22

Skulle vara intressant att få höra eran syn på hur länge det är OK att amma sitt barn!

Milton är 20 månader och ammas fortfarande tidig morgon o kväll! Jobbar jag inte blir det mitt på dagen oxå. Varje gång är i samband med att han ska sova. Tiden har rusat iväg och jag har inte stannat upp o sett hur stor han blivit. Jag har inte sett någon anledning att sluta när vi båda trivs med det. Ser det bara som något väldigt praktiskt, mysigt o nyttigt.

Helt plötsligt har våran lilla bubbla brustit när folk har reagerat. Våran BVC "tant" undrade när jag tänkte sluta o jämförde mig nästan med dom som ammar sina 7 åringar. 2 kollegor till mig reagerade oxå ganska mycket, speciellt den ena. Hon tyckte att det var "too much" och fick det nästan till att låta som att det var något jätte konstigt o äckligt. Samtidigt var hon snabb på att påtala att alla gör ju som dom vill! Den andra frågande mer om det inte var konstigt att ha ett så stort barn i famnen och frågade "Men pratar han inte än"?

Jag har faktiskt blivit väldigt förvånad över vissa reaktioner, som egentligen började lite smått redan i somras! Dom flesta har väl mest skojat om det att "nu är det väll dax att sluta Milton, du är ju ingen BEBIS längre!

Våran stund vi har kring ammningen har helt plötsligt börjat kännas som något konstigt och något vi borde slutat med för 1 år sedan redan!

Varför får man inte amma sitt barn efter året, hur länge är det ok att hålla på!?
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Re: Att amma större barn

Inläggav Fru S. » tor jan 05, 2012 11:44

För det första: Långtidsamning är bra!

För det andra: Folk ska väl ge blanka faaaan i hur ni väljer att göra!!!

Jag hoppas hoppas att Ellen vill fortsätta amma lääääänge. Det är en härlig stund, det är bra för anknytningen och ni mår tydligen bra av det båda två.

Barn kan inte amma längre än tills dom får sina permanenta tänder, så du kan lugna de i din omgivning med det.

Här har du en mycket bra sida att läsa på: http://www.amningshjalpen.se

Där finns mycket nyttigt att läsa om amning.

Så länge som du Och Milton mår bra av att amma så ska ni såklart göra det!

Bamsekram!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tor jan 05, 2012 22:10

Vilken bra tråd!

Ja det är svårt det där med att andra ska tycka till om andras amning. Jag personligen skulle nog känna att barnen var för stora för min egen del.
Slutade amma vid 10 månaders ålder på båda. Med första var det pga starka värktabletter och läkaren som skrev ut dem sa att jag inte kunde amma med dem. Då var det ju bara nattamning/kväll. Och Tuva bara blev det så.

Valet är upp till varje enskild människa såklart.

Hur känner du när dina vänner säger så? Gör det dig ledsen?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav che » tor jan 05, 2012 22:39

Rekomenderat både ur perspektivet mammans hälsa och barnets är att amma minst två år eller längre.

För mig är amning något trivsamt o mitt barn uppskattar det mkt. Det är en relation som kommer upphöra när någon av oss inte vill längre.

Är det verkligen naturligare att dricka välling?
Hur kommer det sig att vi accepterar napp hur som helst men känner oss provocerade av ammande kvinnor?

Brösten är till för att nära barn. Att de blivit så sexualiserade är problematiskt och ställer till det för ursprungsyftet.

Du får gå med i amningsgrupper- de finns! Där ammar man fritt utan pekpinnar o fördömanden.

O du, det finns många skäl att amma men vilka är egentligen fördelarna med att sluta?
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » tor jan 05, 2012 23:50

FruS: Tusen tack för länken du skickade till mig! Ska även gå ut på ammningshjälpen när jag får en stund över! Massa kramar!

Stina: Nja jag vet inte hur jag känner riktigt. Det känns framförallt obehagligt med folk som kommer med kommentarer som jag inte bett om och ja...även sårad. Känns som att dom smutskastar våran relation, som att det skulle vara något onaturligt och konstigt vi gör! Nu har det inte hänt så många ggr tack o lov, sen är det ju det inget man kommer in på så ofta direkt. Många tar nog förgivet att vi slutat för längesen!

Che: Precis det jag tänker!!! Vad är fördelarna med att sluta??? Jag kan inte komma på en enda! Skulle väll vara att man slipper folks åsikter, men det är inte en tillräckligt bra anledning!

Det är nyttigt, tröstande, lugnande, praktiskt o mättande osv. Speciellt nu när det har varit mycket sjukt och det har matvägrats...perfekt sjukmat!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » lör jan 07, 2012 12:46

Så länge det känns bra för både mamma och barn är det klart att amningen ska fortsätta tycker jag!

Jag ammade aldrig Oliver och trodde inte att det skulle funka med Lova heller men det gjorde det och jag hade aldrig trott att jag skulle gilla det så mycket som jag gör, det är ju verkligen helt fantastiskt att amma!
Det finns inga som helst planer på att sluta än och jag ammar ca 4 ggr per dag. Jag har inte fått höra något om det, än iaf, hon har ju alldeles nyss fyllt ett år. Nästa vecka ska vi till BVC och tandhygienisten men jag tror då inte vårat BVC kommer säga något om det så vi får se om tandhygienisten säger något, jag vet att det finns såna som tror att det är dåligt för tänderna att amma men det är det då verkligen inte. Nog för att Lovas första tand sprack fram IDAG men ändå :wink:

Nej vi ska då fortsätta så länge vi båda trivs med det och mjölken finns kvar :)
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » lör jan 07, 2012 20:46

När jag bad om bvcjornalerna så hade min sköterska angivit att jag inte ammade på ettårskontrollen...hmmm. Va fan fick hon det ifrån? Ok om de utgår från att jag har slutat men inte skriver man väl in det i en jornal utn att verifiera det? För övrigt ammar vi än. O trivs.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » sön jan 08, 2012 22:55

che skrev:Rekomenderat både ur perspektivet mammans hälsa och barnets är att amma minst två år eller längre.

För mig är amning något trivsamt o mitt barn uppskattar det mkt. Det är en relation som kommer upphöra när någon av oss inte vill längre.

Är det verkligen naturligare att dricka välling?
Hur kommer det sig att vi accepterar napp hur som helst men känner oss provocerade av ammande kvinnor?

Brösten är till för att nära barn. Att de blivit så sexualiserade är problematiskt och ställer till det för ursprungsyftet.

Du får gå med i amningsgrupper- de finns! Där ammar man fritt utan pekpinnar o fördömanden.

O du, det finns många skäl att amma men vilka är egentligen fördelarna med att sluta?

Vi har ju ingen gilla knapp i forumet - måste bara säga att jag verkligen gillar ditt svar! :)
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav sprallos » mån jan 09, 2012 07:43

Hur länge man ammar är väl för fasen upp till var och en så länge det fungerar och inte ställer till problem.

Personligen känns det som att 1 år är min gräns, men det är ju jag. Jag har jobbat massa år på förskola och där har jag också stött på problem med långtidsammare. Dom har helt enkelt vägrat att äta mat. Så rent praktiskt och för barnets bästa så fick vi ta snacket med mamman att dra ner på amningen så att maten fick en större plats. Den tjejen jag tänker mest på, kunde inte äta nåt som hade bitar i sig och ska man vara på dagis mellan 06:15-17:00 på dagarna måste man äta nåt. Hon började magra osv också...Men har man ett barn som ammar + äter mat så ser jag inga hinder med det så länge man mår bra av det.

Jag tycket att man ska få amma så länge man vill och även sluta när man vill utan att få pekpinnar i nyllet.
sprallos

Inläggav Smultron » fre jan 13, 2012 13:30

Jag tror att de flesta bara är ovana att se någon som ammar ett större barn, jag skulle nog också reagera men inte tycka si eller så för det är individuellt hur man vill göra.
Förr var det nog vanligare att man ammade längre också! Men jag ser inga negativa saker med att amma länge det är väl bra både för mamma och barn?
Användarvisningsbild
Smultron
Nykomling
Nykomling

Inläggav Tummeliten » lör maj 12, 2012 16:27

Jag ammar min flicka som är över 2 år nu.
Vi prisar amningen och alla dess fördelar. Bara det att ha en sjuk unge som får närhet, mat och vätska genom enkel amning när febern rasar är ovärderligt!

Vi har turen att vara omgivna av människor som fattar hur bra amningen är. Ytterst sällan får vi kommentarer, fast att vi har fri amning och passar på i gallerier och restuaranger.

Vårt mål är att låta barnet vänja av sig själv med bröstet när hon känner att det är dags. Det normala är då mellan 2-4 år. Men tar det längre tid så gör det ingenting.
Tummeliten
Alltid online
Alltid online

Återgå till Matvanor & barnmat