Banner Forum Image

Återuppta mjölkproduktion

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Återuppta mjölkproduktion

Inläggav Catharina » sön jan 16, 2011 22:20

Hej!

Som jag har nämnt tidigare i forumet så flaskmatar jag min 3månaders son med ersättning. Och ibland så ångrar jag att jag gav upp ammningen så lätt.
Och nu har läst på internet att det går få till en mjölkproduktion igen antingen genom att barnet suger på brösten ofta eller genom att intensivpumpa. Tydligen kan kvinnor som inte ens fått barn få igång en mjölkproduktion, te.x adoptivföräldrar.
Men är det verkligen möjligt? Någon därute som har återupptagit ammningen igen?
Jag skulle gärna vilja försöka men det är omöjligt att få min son att suga på brösten så funderar på att pumpa. Men då kommer jag väl andå vara tvungen att flaskmata honom med den mjölken?!

Usch jag kanske bara är dum som ska försöka mig på det här...
Catharina
Nykomling
Nykomling

Re: Återuppta mjölkproduktion

Inläggav che » sön jan 16, 2011 22:56

Ja det går absolut!

Vänd dig till en amningsmottagning o beväpna dig med tålamod. Det tar tid.

Ett första steg är att börja vara massa hud mot hud,sov nakna ihop, låt han ligga på bröstet/magen, bär med barn överkropp, kanske överaskar han dig o hittar vårtan själv? Om du ger på flaska kan du stimulera rootingreflexen genom att pilla med toppen på flaskan på kinden o att han liksom aktivt får söka pipen så som man gör när man ammar, att barnet själv får ta tag liksom.

Ska bli spännande att följa dig. Men som sagt, bered dig på att det kan ta tid, flaskan slår ut alla sugreflexer men de finns kvar om man ger det tid som sagt.

Samtidigt kan du ju pumpa igång mjölken, gärna med bebisen hud mot hud om möjligt. Din produktion kommer bäst igång på natten så pumpa gärna då. Hellre ofta o kort än länge o sällan!

Lycka till!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Catharina » mån jan 17, 2011 13:36

Nu har jag tagit bort napen och fått honom till att suga på brösten flera gånger, men bara med amningsnapp eftersom jag har så små vårtor. Men det är ändå ett stort steg så de känns bra! :D Ska inhandla en pump också så fort jag får pengar. Räcker det med en handpump?
Catharina
Nykomling
Nykomling

Inläggav che » mån jan 17, 2011 20:53

Jag har haft både handpump o elektrisk. Mammor föredrar olika så prova dig fram. Det viktigaste är att du blir stimulerad. Du kan också handmjölka.
che
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning