Banner Forum Image

Astrid Lindgrens värld

Diskutera barnaktiviteteter och lyckas med ditt barnkalas

Astrid Lindgrens värld

Inläggav Nelia » lör jul 03, 2010 22:46

Vi funderar lite på att åka till Astrid Lindgrens värld med Joel. Han älskar ju Pippi, Emil m.fl.

Min fråga är nu om vi ska åka redan i höst eller vänta ett år? Skulle han få ut mer av resan om ett år?

Tips mottages gärna också från er som varit där. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Re: Astrid Lindgrens värld

Inläggav sprallos » sön jul 04, 2010 06:31

Jag har varit där....trot eller ej..:-) Det var dock innan vi hade Victor och vi passerade bara Vimmerby på vår roadtrip. Jag tror definitivt ni skulle kunna göra det i höst, men såklart har han ut ÄNNU mer om ett år. Då kan han till och med minnas det för framtiden...:-) man brukar ha de luddigaste minnena från 3 års åldern ungefär...och åker ni nästa år är han ju nästan 4...:-)
Användarvisningsbild
sprallos
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön jul 04, 2010 08:20

jag hade åkt nästa år =D...för dte ska vi ;P
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » sön aug 08, 2010 22:11

Oj vad sent jag hittade denna tråd! Vi har också haft liknande funderingar, fast Kolmården. Tror att Elis skulle ha uppskattat det nu, men vi valde ändå att vänta för jag tror han får ännu mer ut av det nästa år. I år har vi istället varit på Aquaria vattenmusem här i Stockholm samt på Naturhistoriska när vi var i Göteborg (det var superuppskattat av Elis).
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis aug 10, 2010 19:52

Vi var på Kolmården någon månad innan Claudia föddes. Ville göra något för Vincent innan han fick syskon. =) Det var riktigt trevligt! Jag vaggade runt i en myras tempo, men vi hade riktig tur med både väder och folkmängd. Var där första helgen de hade öppet så det var inte så fullt än. Rekommenderas! Vincent uppskattade det väldigt mycket, även om jag är säker på att han skulle uppskatta det allt mer för varje år framöver. Roligast enligt honom var nog Bamses värld och att han fick krama Bamse och Lille Skutt, hihi.

Astrid Lindgrens värld har jag förstått är mer skådespel, eller har jag fel? Typ uppbyggda hus och folk som föreställer alla karaktärer. För mig låter det som att det snarare passar kanske en 6-7-åring (utan att egentligen veta vad barn gillar i den åldern).

Vi var på Naturhistoriska i Stockholm när Vincent var bara knappa året. Det var faktiskt rätt schysst! Han kröp runt bland uppstoppade djur och klättrade bland neandertalare och dinosarier. Dessutom var vi på Nationalmuséum och det fungerade också rätt bra. Vi turades om att bära runt honom bland tavlorna. Vi var fyra stycken (min bror och hans tjej var med) vilket var skönt för en ettåring är rätt tung. Vissa tavlor var han väldigt fascinerad av. Just det, vi var på Aquaria också på den Stockholms-resan. Också kul!

Nästa ställe jag vill till är Universeum i Göteborg. Jag har aldrig varit dit själv heller. =)
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » ons aug 11, 2010 09:59

universeum e rätt tråkigt ;) .... hehe... eller det va det då jag å M gick iallafall...jag tvinga honom dit (Innan vi fick barn) hehe så va det lixom inget kul alls....men aja ..kanske kul för barn :D
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » ons aug 11, 2010 15:05

haha, jag tycker universeum är roligt! så jag köpte årskort i julas när de hade extrapris på dem! men det är gratis för barn under 3 år så vänta inte för länge ;-)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » ons aug 11, 2010 18:07

Min stora son fyller åtta i år och har i över ett års tid tyckt att han är för gammal för Astrid Lindgrens värld. Han uppskattade det nog mest när han var 3-4 år. Det finns mycket att göra där, små hus att utforska, träffa alla sagofigurer, gå på teater, leka i Mattisborgen och så vidare. Universeum har stora sonen gillat sedan han var liten bebis. Men alla barn är ju olika.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » ons aug 11, 2010 18:35

Nu står vi mitt upp i flytt osv ändå, så vi skjuter nog på det till nästa år. Då är han 3,5 år och jag tror han kommer storälska det! Han hade nog haft jättekul i år med, han älskar ju nästan allt som har med Astrid att göra, ja särskilt Pippi då. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » ons aug 11, 2010 19:00

jag tror han hade uppskattat det i år men kommer absolut göra det nästa är med och då ha ännu roligare där och som sagt minnas det. jag har väl alltid varit lite barnslig haha men ja va där när ja va 9 sista gången o tyckte de va skit kul :D men första gången va ja där typ när ja va 5 men jag tycker det är en sån grej som passar en ganska bred ålder och de finns olika saker för olika åldrar. jag längtar tills vi kan åka på sådan saker för ja vet att ja själv kommer tycka det är skit kul :D
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » ons aug 11, 2010 19:26

Jag har släpat runt man och barn på olika konstevent i sommar.... Kulturtant som jag är.

Jag kan varmt rekommendera Pilane på Tjörn. Ett gravfält där det är vackra skulpturer uppsatta och där fåren betar.
Louisiana i Humlebäck i Danmark var också mycket uppskattat, Gus och hans bästis sprang omkring i parken bland alla skulpturer och när det var dags att sova middag fick vi föräldrar kolla på konst!

Det var verkligen kul för hela familjen.
Nu är ju Gus van att gå på museum. Han har varit på Hasselblads centret 9 ggr redan under sitt liv så han är van....
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » ons aug 11, 2010 21:30

Att dela det man själv gillar och att märka att barnen uppskattar det är helt underbart. Vi går gärna på festivaler och konserter och har haft med stora sonen sedan han var bebis - nu är det han som tjatar om att vi ska åka och lyssna på musik. Superkul :)
Bild

Bild

Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barnaktiviteter & Barnkalas