Astma och Reflux barn
13 inlägg • Sida 1 av 1
Astma och Reflux barn
Här är alla välkomna att skriva om sina barns Astma och reflux besvär.
enda sedan Felisia var nyfödd har Felisia andats ansträngt mer eller mindre, på bb sa man att det var så för att hon var nyfödd och skulle försvinna inom 7 dagar. va har väntat och väntat och det har inte försvunnit. hemma har vi haft teorier att det är för att hon är kräkbarn eller för att hon har tex varit snuvig.
vid 2 tillfällen har jag pratat med våran bvc sköterska om min misstanke att det kunde vara astma men har blivit avfärdad båda gångerna, sist sa hon att ja om du nu är orolig så ta kontakt med vårdcentralen eller NÅTT.
Igår blevfick jag nog då F efter en förkylning fortfarande har väldigt jobbigt och piprosslar och väser dygnet runt. 1177 gav mig nr till barnmottagningen/akuten som i sin tur sa att det skulle definitivt kollas upp.
Läkaren konstaterade ganska snabbt att det var någon form av astma som kunde bero på att hon kräks. nu ska vi prova 1 v med att ge henne flytande gaviscol efter varje måltid för att se om det blir bättre.
läkaren reagerade på att vi hade pälsdjur hemma (katt), katten har varit utekatt sedan mars och kommer väl börja vara mer och mer inne nu till hösten. vet någon om man kan teta så små om dom är alergiska mot pälsdjur?
enda sedan Felisia var nyfödd har Felisia andats ansträngt mer eller mindre, på bb sa man att det var så för att hon var nyfödd och skulle försvinna inom 7 dagar. va har väntat och väntat och det har inte försvunnit. hemma har vi haft teorier att det är för att hon är kräkbarn eller för att hon har tex varit snuvig.
vid 2 tillfällen har jag pratat med våran bvc sköterska om min misstanke att det kunde vara astma men har blivit avfärdad båda gångerna, sist sa hon att ja om du nu är orolig så ta kontakt med vårdcentralen eller NÅTT.
Igår blevfick jag nog då F efter en förkylning fortfarande har väldigt jobbigt och piprosslar och väser dygnet runt. 1177 gav mig nr till barnmottagningen/akuten som i sin tur sa att det skulle definitivt kollas upp.
Läkaren konstaterade ganska snabbt att det var någon form av astma som kunde bero på att hon kräks. nu ska vi prova 1 v med att ge henne flytande gaviscol efter varje måltid för att se om det blir bättre.
läkaren reagerade på att vi hade pälsdjur hemma (katt), katten har varit utekatt sedan mars och kommer väl börja vara mer och mer inne nu till hösten. vet någon om man kan teta så små om dom är alergiska mot pälsdjur?
Senast redigerad av gellis mån aug 30, 2010 08:29, redigerad totalt 1 gång.
-

gellis - Alltid online

Re: Lilltjejen har Astma
vad tråkigt, hoppas att det inte blir problem med katten men jag vet att katter kan vara väldigt allergiframkallande. Jag hade en egen katt när jag var liten som vi fick ta bort pga av att min lillebror fick svår astma. Håller tummarna för att ni slipper det
- lolenona_84
- Alltid online

Vad tråkigt att det tycks vara astma, men tur att akuten lyssnade på er i alla fall. Du kanske kan ringa Vårdguiden o fråga om allergiutredning? Håller tummarna för att ni kan behålla katten!
- Snigel
- Alltid online

Våran tjej har oxå astma,vi fick reda på att hon hade det när hon var 3 mån,hon har daglig medicin,när hon var ca 5 mån fick vi en maskin utskriven så att hon kan få samma medicinering som på sjukhuset och den använder vi fortfarande när hon är sjuk... Det är inte billigt när hon ska ha en daglig medicin som underhåll och sen 3 olika flytande mediciner som hon får andas in med den eldrivna maskinen och sen 2 mediciner som man puffar och sen andas in i en mask,tur att de finns högkostnadsskydd
Vi har också katt,jag var orolig att hennes astma berodde på den,då gjorde våran astmasköterska ett pricktest som visade att hon inte var allergisk,när hon gjorde testet så sa hon att man inte alltid får ett säkert svar när man gör pricktest på små barn,så man kan behöva göra om det (när dom är runt 1år tror jag hon sa)...
Hoppas att det inte är katten som är problemet!
Vi har också katt,jag var orolig att hennes astma berodde på den,då gjorde våran astmasköterska ett pricktest som visade att hon inte var allergisk,när hon gjorde testet så sa hon att man inte alltid får ett säkert svar när man gör pricktest på små barn,så man kan behöva göra om det (när dom är runt 1år tror jag hon sa)...
Hoppas att det inte är katten som är problemet!
- milla
- Alltid online

milla: vad hade er lilltjej för symptomer? jag har själv astma och kände igen andningsljuden och blev därför misstänksam.
-

gellis - Alltid online

Gus har också astma, dom har testat honom för allergier tre ggr.
Den första när han var 8 månader.
Men det är kanske skillnad på vanlig astma och infektionsastma som min unge har, det vet inte jag.
Ring till din barnmottagning och kolla med dom tycker jag. Vi har fått fantastisk hjälp där!
Lycka till
Den första när han var 8 månader.
Men det är kanske skillnad på vanlig astma och infektionsastma som min unge har, det vet inte jag.
Ring till din barnmottagning och kolla med dom tycker jag. Vi har fått fantastisk hjälp där!
Lycka till
- Fru S.
- Alltid online

Hon har ju egentligen förkylningsastma,hon blir jätte rosslig och får jobbigt att andas när hon blir förkyld,sen hänger det kvar ett par veckor efter,så när hon varit sjuk har vi fått ge henne maskinen morgon och kväll ett par veckor efter,första året hade hon 18-20 förkylningar så det kändes inte som man gjorde annat,nu har det dock blivit lite bättre,nu är hon inte sjuk lika ofta
Jag reagerade också på att hon hade pipande ljud när hon andades,nu kommer jag inte ihåg om dom sa att det berodde på astman eller inte,kan ju varit så att det var nåt som hängde kvar efter en förkylning... En gång när hon var förkyld så fick hon extremt jobbigt med andningen,jag blev såklart rädd och åkte till sjukhuset,där fick vi vara kvar och andas in adrenalin var 3e timme i 2 dygn,det var inte kul
Förhoppningsvis är detta något som växer bort,det har redan blivit mycket bättre
Har eran tjejs astma med infektioner att göra eller har hon besvär daligen? Vi har en medicin nu som heter singular,det är ett pulver som vi rör ner i lite yoghurt och ger henne varje dag,den är jätte enkel att ge och vi märker stor skillnad nu när hon har den.. 
Förhoppningsvis är detta något som växer bort,det har redan blivit mycket bättre
- milla
- Alltid online

hon har mer eller mindre haft rosslig pipig andning sedan födseln men vi har trott att det kunde bero på att hon kräks. sen nu efter hon har varit förkyld har det blivit värre, det behöver inte ens vara tyst i rummet för att höra hur hon andas. hon fick andas in koksalt och adrenalin på sjukhuset igår och lät lite bättre efter det igår kväll men i morse var det jobbiga adningen tillbaka.
läkaren sa att det kunde vara antingen astma för att hon kräks vilket inte var ovanligt, förkylningsastma, eller allergi astma. eller en kombination av allt, därör kunde hon inte garantera att det skulle försvinna med tiden eller inte.
läkaren sa att det kunde vara antingen astma för att hon kräks vilket inte var ovanligt, förkylningsastma, eller allergi astma. eller en kombination av allt, därör kunde hon inte garantera att det skulle försvinna med tiden eller inte.
-

gellis - Alltid online

Näe det är det som är jobbigt ,det finns ju inga garantie för att det försvinner... Har precis kommit hem fr sjuhuset med Elin som har fått kortisontabletter och inhalerat vetolin,hon hade jätte jobbigt att andas stackarn
Men nu är det bättre... Egentligen har jag samma mediciner hemma men vissa gånger när det är riktigt jobbigt så är det bättre att dom på sjukhuset får avgöra om man ska öka dosen och ge kortisontabletter än att jag ska göra det...
Det brukar ju dock bli bättre ju större dom blir,luftrören blir ju lixom större när barnen blir större
Hoppas att det blir bättre eller försvinner helt när er tjej blir större!
Det brukar ju dock bli bättre ju större dom blir,luftrören blir ju lixom större när barnen blir större
- milla
- Alltid online

Tack tjejer för att ni delar med er av era erfarenheter. jag tror jag döper om tråden till Astma och flux barn
. då kan vi alla uppdatera och dela med oss om våra dagliga erfarenheter
.
milla: usch det är inte roligt att åka till sjukan med dom så, vi var oxå inne en sväng igår men vi fick bara adrenalin.
Läkaren sa att F var en flux tjej och att det är väldigt vanligt att dom kunde få astma pga det, så nu hoppas jag på att det är sån astma.
Jag måste säga det att jag är ruggit besviken på bvc TANTEN vi har, hon har sagt att ingen av tjejerna är reflux barn och därför så ger man inte något mot kräkningarna. Läkaren sa att kräks man mer än 5ggr/ dag regelbundet så räknas man som reflux barn och kan därför få hjälp, stora tjejen kräktes upp emot 5ggr/ h.
och när jag sen komenterar hennes ansträngda adning gång på gång så afärdas jag eftersom det är inget att göra åt. undrar hur hon själv skulle känna om hon andades så själv några dagar.
milla: usch det är inte roligt att åka till sjukan med dom så, vi var oxå inne en sväng igår men vi fick bara adrenalin.
Läkaren sa att F var en flux tjej och att det är väldigt vanligt att dom kunde få astma pga det, så nu hoppas jag på att det är sån astma.
Jag måste säga det att jag är ruggit besviken på bvc TANTEN vi har, hon har sagt att ingen av tjejerna är reflux barn och därför så ger man inte något mot kräkningarna. Läkaren sa att kräks man mer än 5ggr/ dag regelbundet så räknas man som reflux barn och kan därför få hjälp, stora tjejen kräktes upp emot 5ggr/ h.
och när jag sen komenterar hennes ansträngda adning gång på gång så afärdas jag eftersom det är inget att göra åt. undrar hur hon själv skulle känna om hon andades så själv några dagar.
-

gellis - Alltid online

Re: Astma och Reflux barn
Fy,förstår att du blir arg,hon borde ju veta! Irriterande när man försöker kolla upp saker och får fel info!
Nu har vi nån vecka framför oss då hon måste få inhalera i sin maskin ca 5 gånger per dag
Inget jag ser fram emot,hon gallskriker o försöker slita sig ur så man måste verkligen hålla fast henne o de e varken lätt eller kul,det tar ju sån tid oxå att inhalera dom flytande medicinerna i den där maskinen... Önskar att den vanligen "puffgrejen" hade fungerat,men med den blir det ingen skillnad alls 
Bra med en tråd där vi kan dela med oss lite!
Jag hade hoppats att Elins astma skulle vara bättre nu när hon blivit lite större,känns inte så positivt när hon blir så dålig att vi måste åka till sjukhuset när hon fått medicin i sin maskin 6 gånger den dagen,tycker det borde hjälpt,blääää
Nu har vi nån vecka framför oss då hon måste få inhalera i sin maskin ca 5 gånger per dag
Bra med en tråd där vi kan dela med oss lite!
Jag hade hoppats att Elins astma skulle vara bättre nu när hon blivit lite större,känns inte så positivt när hon blir så dålig att vi måste åka till sjukhuset när hon fått medicin i sin maskin 6 gånger den dagen,tycker det borde hjälpt,blääää
- milla
- Alltid online

men vad f-n! nu blev jag också irriterad, både för dig men också för egen räkning! kräkas minst fem gånger per dag regelbundet, ja det har båda mina barn gjort! med alma börjar det bli bättre nu, när hon är snart 7 månader gammal och jag har slutat äta mjölkprodukter men hon kräks fortfarande flera gånger varje dag. och jakob har ju förkylningsastma! tänk att det kan ha ett samband alltså. suck, när man också pratar om det och frågar och undrar så får man ändå inte hjälp!
hoppas lillan blir bättre nu med gavisconen!
hoppas lillan blir bättre nu med gavisconen!
-

Kali - Alltid online

Kali ta upp det med läkaren nästa gång för enligt den vi träffade så brukar det ha ett samband. hon sa att med reflux barn är det inte ovanligt att det uppstår en astma pga av att syran som tränger upp irreterar sen blir det oftast värre besvär i samband med förkylning.
det känns som att kräkningarna blir färre med gavisconen iafl anorlunda konsistens det blir mer som geleklupar som väller ut.
hon tog upp ett andra alternativ som är vanligt och det var sånt där förtjockningsmedel.
Fru S: jag frågade just om allergi test på små igår när jag var där och då sa dom att dom kan testa men för att få ett så korrekt resultat som möjligt så måste man exponeras i en säsong för det man ev är allergiskmot för att ha en chans att ska attikroppar vad nu det menas med det?
det känns som att kräkningarna blir färre med gavisconen iafl anorlunda konsistens det blir mer som geleklupar som väller ut.
hon tog upp ett andra alternativ som är vanligt och det var sånt där förtjockningsmedel.
Fru S: jag frågade just om allergi test på små igår när jag var där och då sa dom att dom kan testa men för att få ett så korrekt resultat som möjligt så måste man exponeras i en säsong för det man ev är allergiskmot för att ha en chans att ska attikroppar vad nu det menas med det?
-

gellis - Alltid online

13 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling

[/url