Ang smör i maten och en fråga om vatten!
5 inlägg • Sida 1 av 1
Ang smör i maten och en fråga om vatten!
Har ju hört att man ska ha i lite smör i maten för barnen behöver fett.
Men det sägs ju att det ska vara osaltat. Men det verkar ju inte finnas något osaltat flytande smör i butik??? enbart osaltat smör i en förpackning. Vet ni om man kan använda vanligt smör eller rapsolja även fast det innehåller lite salt?
Å ang att ge vatten. Måste man koka det innan å låta svalna eller går det bra å ge kallt direkt från kranen?
För det är väl bra att börja introducera lite vatten till dom små måltiderna? (han är 5 månader å äter både lite smkisar å gröt, samt får ibland erstättning och ammas utöver det)
Å så kom jag på en fråga till : Om man nu ska göra egen mat å frysa in. Ska man ha i fett(smör) innan man fryser in eller när man tinar(värmer) det sen? (är inte så proffsig i köket nämligen
Mkt frågor man har ibland som man aldrig trodde man skulle undra över hehe
Tacksam för svar
Men det sägs ju att det ska vara osaltat. Men det verkar ju inte finnas något osaltat flytande smör i butik??? enbart osaltat smör i en förpackning. Vet ni om man kan använda vanligt smör eller rapsolja även fast det innehåller lite salt?
Å ang att ge vatten. Måste man koka det innan å låta svalna eller går det bra å ge kallt direkt från kranen?
För det är väl bra att börja introducera lite vatten till dom små måltiderna? (han är 5 månader å äter både lite smkisar å gröt, samt får ibland erstättning och ammas utöver det)
Å så kom jag på en fråga till : Om man nu ska göra egen mat å frysa in. Ska man ha i fett(smör) innan man fryser in eller när man tinar(värmer) det sen? (är inte så proffsig i köket nämligen
Mkt frågor man har ibland som man aldrig trodde man skulle undra över hehe
Tacksam för svar
- Bibbi
- Nykomling

Re: Ang smör i maten och en fråga om vatten!
Jag använde rapsolja i maten när Gustav var liten. Bytte till Smör eller Bregott när han var runt 9-10 månader.
Du behöver inte koka vattnet om du inte bor i hus på landet med egen brunn. Då ska du kolla med din hemkommun om hur man kan rena vattnet.
Om han ammas eller får ersättning så kan d ge det vid måltiden annars så behöver han inte extra vatten.
När jag gjorde smakisar så hade jag i fettet när jag värmde maten.
Vet inte om det finns nåt "rätt" eller "fel" där.
Lycka till.
Du behöver inte koka vattnet om du inte bor i hus på landet med egen brunn. Då ska du kolla med din hemkommun om hur man kan rena vattnet.
Om han ammas eller får ersättning så kan d ge det vid måltiden annars så behöver han inte extra vatten.
När jag gjorde smakisar så hade jag i fettet när jag värmde maten.
Vet inte om det finns nåt "rätt" eller "fel" där.
Lycka till.
- Fru S.
- Alltid online

Du kan ge vatten till maten, det behöver inte kokas.
Du kan tillsätta fettet efteråt, då fett har kortare hållbarhet i frys än mat. Men å andra sidag kanske du inte spar maten i flera månader i frysen och då spelar det nog ingen större roll.
Du kan tillsätta fettet efteråt, då fett har kortare hållbarhet i frys än mat. Men å andra sidag kanske du inte spar maten i flera månader i frysen och då spelar det nog ingen större roll.

-

Redhotwera - Alltid online

Ok, va bra, tack för era svar
då köper jag nog den där rapsoljan ändå
å tar kallt vatten å ger lite till målen, så han kanske vänjer sig iaf.då de inte slinker ner så mkt, e mest kul att gurgla det i munnen
gör/gjorde era likadant när dom fick vatten i början?
- Bibbi
- Nykomling

Hej
Vi har bara bregott (normalsaltat) och vanligt smör hemma och det har Emil fått i maten sedan första smakportionen.
Vår BVC-sköterska vet att vi bara äter dessa sorter och hon sa att det var HELT ok att ha i maten även från första början.
Vi har heller aldrig kokat vattnet till Emil - han gillar det riktigt kallt dessutom!
Lycka till!
//Jessica
Vi har bara bregott (normalsaltat) och vanligt smör hemma och det har Emil fått i maten sedan första smakportionen.
Vi har heller aldrig kokat vattnet till Emil - han gillar det riktigt kallt dessutom!
Lycka till!
//Jessica
-

PiperH - Nykomling

5 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Matvanor & barnmat