Banner Forum Image

Ang smör i maten och en fråga om vatten!

Diskutera barns matvanor och barnmat

Ang smör i maten och en fråga om vatten!

Inläggav Bibbi » tis okt 26, 2010 12:07

Har ju hört att man ska ha i lite smör i maten för barnen behöver fett.
Men det sägs ju att det ska vara osaltat. Men det verkar ju inte finnas något osaltat flytande smör i butik??? enbart osaltat smör i en förpackning. Vet ni om man kan använda vanligt smör eller rapsolja även fast det innehåller lite salt?

Å ang att ge vatten. Måste man koka det innan å låta svalna eller går det bra å ge kallt direkt från kranen?
För det är väl bra att börja introducera lite vatten till dom små måltiderna? (han är 5 månader å äter både lite smkisar å gröt, samt får ibland erstättning och ammas utöver det)

Å så kom jag på en fråga till : Om man nu ska göra egen mat å frysa in. Ska man ha i fett(smör) innan man fryser in eller när man tinar(värmer) det sen? (är inte så proffsig i köket nämligen ;)

Mkt frågor man har ibland som man aldrig trodde man skulle undra över hehe ;)

Tacksam för svar :)
Bibbi
Nykomling
Nykomling

Re: Ang smör i maten och en fråga om vatten!

Inläggav Fru S. » tis okt 26, 2010 12:44

Jag använde rapsolja i maten när Gustav var liten. Bytte till Smör eller Bregott när han var runt 9-10 månader.
Du behöver inte koka vattnet om du inte bor i hus på landet med egen brunn. Då ska du kolla med din hemkommun om hur man kan rena vattnet.

Om han ammas eller får ersättning så kan d ge det vid måltiden annars så behöver han inte extra vatten.

När jag gjorde smakisar så hade jag i fettet när jag värmde maten.
Vet inte om det finns nåt "rätt" eller "fel" där.

Lycka till.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tis okt 26, 2010 20:50

Du kan ge vatten till maten, det behöver inte kokas.

Du kan tillsätta fettet efteråt, då fett har kortare hållbarhet i frys än mat. Men å andra sidag kanske du inte spar maten i flera månader i frysen och då spelar det nog ingen större roll.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Bibbi » ons okt 27, 2010 08:32

Ok, va bra, tack för era svar :) då köper jag nog den där rapsoljan ändå :) å tar kallt vatten å ger lite till målen, så han kanske vänjer sig iaf.då de inte slinker ner så mkt, e mest kul att gurgla det i munnen :) gör/gjorde era likadant när dom fick vatten i början?
Bibbi
Nykomling
Nykomling

Inläggav PiperH » ons okt 27, 2010 14:24

Hej

Vi har bara bregott (normalsaltat) och vanligt smör hemma och det har Emil fått i maten sedan första smakportionen. :lol: Vår BVC-sköterska vet att vi bara äter dessa sorter och hon sa att det var HELT ok att ha i maten även från första början.

Vi har heller aldrig kokat vattnet till Emil - han gillar det riktigt kallt dessutom! :)

Lycka till!

//Jessica
Ha en fin dag!
Kram

http://holmskans.blogg.se/

BildBild
Användarvisningsbild
PiperH
Nykomling
Nykomling

Återgå till Matvanor & barnmat