Banner Forum Image

ang. bilder på barn..

Community del för känsliga ämnen.

ang. bilder på barn..

Inläggav grodyngel1 » fre feb 18, 2011 17:13

nu har jag en liten fråga till er..

det är som såhär att jag har hittat bilder på min son, på en internetsida.. som hans faster har lagt ut, utan att fråga om lov först..
det är bilder på när han badar i havet, och är nästan helt naken (bortsett från blöjan)..
JAG lägger inte ut bilder där barnen är så pass "nakna", och då tycker jag inte att någon annan ska göra det heller..

jag och barnens far separerade redan innan tösen föddes, och hans sida av släkten tog hans parti direkt..
och hans syster har redan sedan sonen föddes gjort allt hon kunnat för att jävlas (i brist på annan beskrivning).. har jag sagt att sonen inte får äta tex. godis, så har hon kontrat med "men är han hos faster så får han det"..
jag försökte tala om för henne att jag inte accepterar sådant beteende redan första gången hon försökte bestämma..
och så länge som jag och barnens far bodde ihop, och hade ett förhållande, så har hon (motvilligt, men högljudda protester) fogat sig efter det, förutsatt att barnens far har sagt samma sak som jag (hon har alltså vänt sig till honom för "bekräftan" om att det jag har sagt gäller).. :x

värt att tillägga är att jag har ensam vårdnad om båda barnen, och haft sedan dag 1..

skickade ett meddelande till henne, på den sida där hon lagt ut bilder, och frågade varför hon inte frågat om lov innan, och bad även henne vänligt att ta bort bilderna på sonen..
och fick till svar att hon har frågat.. barnens far (något som han inte nämnt för mig, han har ej heller sagt att hon lagt ut bilder).. och att hon inte tänker ta bort dem..
jag skickade då tillbaka ett meddelande där jag talade om att barnens far inte har någon laglig rätt att godkänna att hon lägger ut bilder på min son, och bad henne ännu en gång att ta bort dem...
fick då till svar att hon anser att han visst kan godkänna det, eftersom det är han som är pappa.. och eftersom hennes bror gett sitt medgivande, så tänkte hon låta bilderna vara kvar...

jag är så ARG!!! :qaq :qaq
jag anser att det är så respektlöst!

vad göra?

(nu blev det jättelångt.. sorry.. :oops: )
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Re: ang. bilder på barn..

Inläggav Fru S. » fre feb 18, 2011 17:35

Tyvärr är det så att hon har rätt. Man får fota vem som helst och lägga upp på nätet.

Jag tycker inte att hon har gjort rätt. Tvärtom. Otroligt respektlöst och rent sagt elakt.

Jag är fotograf och skulle aldrig lägga upp någon bild på någon utan ett godkännande från personen i fråga eller vårdnandshavare.

Du kan tyvärr bara vädja till hennes samvete och förklara att du inte vill ha bilder på barnet på nätet.
Moraliskt har hon ju gjort fel men tyvärr inte lagligt. Så det är jättesvårt att komma åt sådant.

Lycka till, hoppas att hon sansar sig.....
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodyngel1 » fre feb 18, 2011 20:26

tack.. ja, jag får väl hoppas att hon tar sitt "förnuft" tillfånga.. men det är tyvärr föga troligt, med tanke på att hon alltid gjort allt hon kunnat för att motarbeta mig som mamma.. :roll:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » fre feb 18, 2011 20:29

Jag tycker att hon har gjort hel fel och att det är väldigt dåligt gjort av henne att inte fråga och att inte lyssna på dig i efter hand.

Jag googlade lite på och fann detta men det är som sagt svår tytt. Det är om det är en kränkning som man i så fall kan se det som ett brott om jag förstod saken rätt.

http://www.datainspektionen.se/lagar-oc ... -internet/

Jag frågar alltid innan jag lägger ut bilder på någon annan än vår familj. Maken är undantagen, han vill inte vara med egentligen men ibland så lägger jag ut någon bild på honom iaf.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » fre feb 18, 2011 21:46

Tråkigt när sånt här sker. Självklart så ska man fråga innan tycker jag också. Tyvärr så tänker vi inte alla likadant. Går det inte att resonera alls med henne? Du skriver att du har skickat meddelande, men jag föreslår att du ringer henne. Sms och mail kan bli så fel, allt ligger ju i hennes tolkning av det du skriver. om du däremot pratar lugnt och sansat med henne kanske du kan få henne att förstå.
Det kan ju vara värt ett försök. Hoppas det löser sig!
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » fre feb 18, 2011 22:09

Min sambo blev helt tokig en gång när en , visserligen okänd, man stod och fotade vår son (fullt påklädd) med en stor kamera. Han ringde polisen (kanske lite over-kill :)) som kom dit efter ett tag. De sa att han inte fick ta kort efter att föräldern (vårdnadshavaren?) sagt ifrån. Mannen var "vänlig" nog att radera bilderna som han tagit, efter lite påtryckningar från polisen... Tycker att det verkar konstigt att man kan lägga upp bilder hur som helst. På dagis och skolor frågar de alltid om föräldrars tillstånd. Sen vet jag inte hur det när man har ensam vårdnad heller. Jobbig situation förstår jag i alla fall art det är. Finns det ingen du kan kontakta på hemsidan?
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » fre feb 18, 2011 22:40

tråkigt att behöva ha med en sån att göra, men är det inte så att som förälder utan vårdnad av sitt barn har inget att komma med. vi frågade bara för nyfikenhetens skull hos soc vad skillnaden innebar i korta drag om pappan skulle dela vårdnad eller inte, vi fick ett yp exempels som svar att pappan i så fall inte skulle kunna få någon insynsrätt i tex barnets skolgång utan det var upp till vårdnadshavaren i så fall att berätta. så det jag ville säga var att om hon nu ska dra pappa kortet så tror jag inte att det hjälper.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav marimo » fre feb 18, 2011 23:08

Har du påpekat för henne att det just är de bilder när dina barn badar el. är nakna du inte vill ha ut på nätet med tanke på vad det finns för folk som kan "dra nytta" av sådana bilder. Och att det är för barnens skull.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav grodyngel1 » lör feb 19, 2011 17:32

tack för alla svar!

magda: nej.. tyvärr, så går det inte alls.. utan ALLT jag säger ska motarbetas, och är det då en sådan här sak där hon vet att det är en extra "nagel i ögat" att hon kan kringgå mig som mamma, så gör hon just det (och så har det tyvärr varit sedan Joel kom).. :roll:

annapanna: jo, det går att fylla i ett anmälningsformulär om man vill ha bort bilder på sitt barn (vilket jag även gjort), men än så länge har bilderna inte försvunnit..

gellis: den föräldern som har ensam vårdnad har ALL beslutsrätt gällande barnet. den andra föräldern har umgängesrätt.. så nej, han har ingen laga rätt att godkänna sådana frågor.. vilket hans syster (och alla andra på den sidan släkten) skiter totalt i, eftersom de anser att jag "underminerar" honom som pappa (och att jag inte låter honom "hävda" sig, vilket jag fått höra flertalet gånger).. :?

marimo: ja, det har jag.. vi har haft en liknande dust innan, fastern och jag (fast då hade jag fortfarande ett förhållande med barnens far), och även om hon då talade om (utan att skräda orden) hur trångsynt och rigid jag är som mamma (och detta var de "finare" orden hon använde om mig!), så gjorde hon som jag sa, just för att barnens far nickade och höll med.. deras far har aldrig sagt något för att stå upp för reglerna gällande barnen, utan det har enbart varit nickningar... vilket är väldigt behändigt för dem, så här i efterhand, då de kan skylla på att han ALDRIG har sagt att det är de reglerna som gäller för barnen (jag har hört tre personer från den sidan släkten säga det rakt ut).. :x
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Inläggav trudy » tis jun 14, 2011 07:55

Här kommer jag en tid efter alla andra men iaf, jag tycker som så att INGEN annan har rätt att lägga ut bilder på ens barn utan tillåtelse på nätet. Alla vill inte ha sina barn utexponerade och det måste andra acceptera. Ens barn är ens barn och det är vårat jobb att skydda dem. Och allt på nätet är en risk så därför är det bara vi föräldrar som får bestämma vad som får komma ut på nätet eller inte.

Kanske låter överdrivet hårt, men jag gissar på att de flesta kommer ihåg kvinnan som snodde bilder från en annan familj och startade ett falskt konto här för några år sedan. Det kan även hända en själv. Så därför är det inte ok att bara lägga ut vad som helst utan tillåtelse.
trudy
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodyngel1 » tis jun 14, 2011 14:53

Trudy: håller med dig till fullo! Det är precis så jag anser att det borde vara... jag lägger inte ens ut bilder på min övriga familj, eller vänner, utan att fråga om lov, och även tala om var jag tänkt "publicera" dem.. just eftersom det är så pass enkelt att ta bilder och göra vad man vill med dem (jag kommer i håg vilken medlem du pratar om)..

tack och lov, så tog någon av de ansvariga för sidan bort bilderna, kort efter att jag anmält det..

fastern har inte nämnt något till mig om det (hon har över huvud taget inte pratat alls med mig), men jag hörde bakvägen via barnens far (i samband med att han mer eller mindre försökte skälla ut mig, för att jag inte lät honom besluta hur hans sida av familjen ska få, eller inte få, lägga ut bilder på barnen på internet), att det hade blivit liv i lådan där.. :roll:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Återgå till Känsliga ämnen