Banner Forum Image

Amningspaus

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Amningspaus

Inläggav Lillamamman » mån aug 02, 2010 09:04

Hejsan

Jag har en dotter på snart två månader och undrar hur jag ska göra om jag vill pumpa ur och låta pappan försöka mata någon gång. Då kanske jag kan unna mig ett längre pass på gymmet, eller en fika i stan med tjejerna bara för att få en liten paus.

Hur vet man hur mycket hon äter per portion om man pumpar ur, och hur förvarar man mjölken? Ska man värma den innan etc? Hur har ni andra gjort?
Jag är förstagångsmamma så jag har verkligen ingen aning! Uppskattar gärna tips och idéer!
Lillamamman
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Amningspaus

Inläggav ToToRo » mån aug 02, 2010 09:44

Jag pumpade ur en hel del med liam, men upplevde det väldigt stressigt, mest för att jag bara kunde pumpa ur när han åt på andra bröstet. Jag försökte nog få dryga 100 och sen hade jag reserv fryst i frysen. Det jag pumpade ur samma dag kylde jag i kylskåpet som gick och värma sedan. Denna gång har jag bara pumpat ur för att släppa spänningarna då jag haft för mycket mjölk. Men när jag lämnat huset så har gubben fått ge ersättning istället. Tycker det har fungerat bättre för oss.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav laisa86 » mån aug 02, 2010 11:23

Jag är också förstagångsmamma och hade funderingar kring detta, dom på BVC hänvisa mig till: http://www.growingpeople.se den sidan är skriven av läkare och sköterskor och är därför 100% tillförlitlig säger dom på BVC.

När jag pumpar ut mjölk, så sätter jag den i istärningspåsar. Jag läste någonstans på internet att man kunde göra det, så jag frågade på BVC och det var helt ok. Jag skriver datum på påsen och så skriver jag hur mkt som finns sammanlagt i den, så då tror jag att det blir ganska enkelt när man ska tina det :) man får inte värma mjölken i mircon, för då förstörs viktiga ämnen. Man ska sätta fryst mjölk i kylsskåpet eller under rinnande kallt vatten för att tina. Jag har ännu inte testat tina, vi har bara gett i flaska en gång och då var det färsk utpumpad mjölk.

"Utpumpad bröstmjölk kan sparas i kylen eller frysen. Mjölken håller sig två dagar i kylskåp och sex månader i frysen." från growingpeople.

Jag har ingen aning om hur mkt dom äter per portion :? men jag vet för en månad sen, så fick sambon testa och ge med flaska och då åt han 120 ml och då var Knut 1 månad. Men jag tror att det varierar väldigt mkt på hur mkt dom äter.

Här står det hur man förvarar mjölken och hur länge: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=2431

Hoppas att dte hjälpte dig lite grann :) och hoppas på att fler svarar på ditt inlägg, så att även jag får mer information! :) lycka till!
Läs om min och Knuts vardag: http://mammatillknut.bloggplatsen.se/

BildBild

BildBild

Bild
laisa86
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillamamman » mån aug 02, 2010 18:54

Hejsan. Tack så väldigt mycket för svar och tips. Jag skall läsa på growing people och se. Jag tänkte inte frysa in, utan tänkte mer för tillfälligt bruk om ja ska tex ner till gymmet lite längre, eller träffa tjejerna på en fika och vill vara lite barnledig. Jag skall absolut kolla hemsidan! Om fler har mer tips får ni gärna komma med dem!
Lillamamman

Inläggav Tossy » mån aug 02, 2010 20:12

Att värma i micron funkar bra om det bara än nån enstaka gång, då vill man ju bara att de ska bli mätta medans man är borta.

Kan man ha mjölken i frysen 6 månader? 1 månad hade jag för mig att det var??
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillamamman » mån aug 02, 2010 21:18

Jag har hört sex månader innan, men det är ingen medicinskt utbildad som sagt det till mig så det går säkert att kolla upp
Lillamamman

Inläggav che » mån aug 02, 2010 22:27

Ett barn som ammas ammar ju det som den vill. Därför kan det vara svårt att säga hur mkt som behövs. Mitt barn tex, var runt fem månader när vi gav 110 ml. Tror vi började på typ 50ml när h*n var två månader.

När man ammar äter barnet utom vår kontroll, det finns ingen möjlighet för oss att kolla hur mkt bebisen ammar. När man pumpar är det inte heller allt som kommer ut, mest har jag själv fått ut när jag pumpat på ena bröstet o ammat på andra.

Jag har fryst in i påsar som min man värmt i varmt vatten. Gör likadant med mjölken du har i kylen. Om du hettar upp den mer än kroppstemp så tappar den massa goda saker som bebisen behöver.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » mån aug 02, 2010 23:24

Jag tycker det är lättast att värma mjölk i vattenbad då det är så små kvantiteter oftast. Jag han dock aldrig få någon mjölk till frysen så då vet jag inte.

Som de tidigare sagt så är det svårt att veta hur mycket de äter om de är vana att amma. Men har ni provat att ge flaska för det är ju inte säkert att hon godtar den, så testa det någongång när du är hemma. Eller så får ni ge på kopp för då tvingar man dom små att svälja :D samt att det inte riskerar att förstöra sugtekniken, fast det är nog ingen större fara om hon äter bra nu från bröstet.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Återgå till Amning & Flaskmatning