Amningshjälp snälla!
30 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Amningshjälp snälla!
Åhh jag behöver er hjälp
med charlie var de aldrig några problem med någonting gällande ammningen men nu har ja så jäkla ont! De senaste typ 3 dagarna har ja haft så ruskigt ont i bröstvårtorna! det är inga stoppade mjölkgångar vad ja kan se och jag tror inte de e mjölkstockning eller så för ja har bara ont i själva vårtorna. vet inte hur ja ska beskriva men de e som att hela bröstvårtan är ett sår typ de ser ser inte ut som sår men dom e alldeles hårda och jag kan inte pressa ut någon mjölk? undrar om ja kan ha för lite mjölk och att ja har ont för han siger så hårt då? när han ammar gör de så ont så ja lipar nästan.. gav ersättning idag ett mål för ja pallade bara inte och då kände ja ju att de blev lite fullare till nästa mål och de kom mjölk lite lättare tror ja för de gjorde inte riktigt lika jävla ont.. men gången efter va de lika dant igen.. ja försöker amma ofta för o få ingång mer om de nu e de men de verkar inte hjälpa.. vad kan de bero på vad är de som gör så ont?? vill ju gärna fortsätta amma..
- hellokitty
- Alltid online

Re: Amningshjälp snälla!
Hur ofta ammar du? Jag är egentligen inte bra på detta problem då jag som du med din första aldig hade några som helst bekymmer med amningen..
Men det ska ju finnas amningsnapp som man kan använda, har hört att de ska vara bra när man har ont eller såriga bröstvårtor, eller om barnet inte får tag riktigt..
Kanske kan prova en sån?
Hoppas iaf att det blir bättre!!
Men det ska ju finnas amningsnapp som man kan använda, har hört att de ska vara bra när man har ont eller såriga bröstvårtor, eller om barnet inte får tag riktigt..
Kanske kan prova en sån?
Hoppas iaf att det blir bättre!!
-

Petra86 - Alltid online

jag använder amningsnapp med så de hjälper inte tyvärr... jag ammar väl cirka varannan timme när han är vakeno de har vi gjort hela tiden men först nu ja fått ont.. tack för ditt svar, det hoppas ja med! 
- hellokitty
- Alltid online

Om det har varit problemfritt tidigare så funderar jag på om det kan vara nån typ av svamp på bröstvårtorna eller så? Jag har inte upplevt det själv, men har hört om såna problem av andra. Om bebisen har torsk kan man ju få väldigt ont i brösten, eftersom det "smittar". Annars kan det ju bero på felaktigt grepp, men om det har gått bra innan så känns det kanske inte så troligt. Se till att kolla upp det fort så att du kan få hjälp om det skulle vara nån typ av svamp, annars kanske det gör för ont och du tvingas sluta amma fast du inte vill.
-

Sofia85 - Alltid online

Har du testat att pumpa? Jag fick ett sår en gång, men jag kunde pumpa ut utan problem då. Så då fick Knut några mål av utpumpad mjölk. Men jag hade inte superont och såret var bara typ 3 dagar max. Hoppas att det läker snabbt för dig!
- laisa86
- Alltid online

JAg tycker att du ska prata och visa brösten på BVC så du snabbt kan få hjälp. Det låter inte som stockning eftersom hela bröstet brukar bli ont då + att man ofta får feber och influensasymptomer. Men det kan ju vara på G...
Dom har sin första växtspurt kring 4-5v så det kan vara så att han äter mer nu. Har det funkat fram till nu så är det inte slut mjölk, det är väldigt sällan man sinar nu liksom, men man kan missförstå det eftersom brösten inte blir lika proppfulla osv efter några veckor.
Hoppas det löser sig & att du inte ger upp amningen.
Dom har sin första växtspurt kring 4-5v så det kan vara så att han äter mer nu. Har det funkat fram till nu så är det inte slut mjölk, det är väldigt sällan man sinar nu liksom, men man kan missförstå det eftersom brösten inte blir lika proppfulla osv efter några veckor.
Hoppas det löser sig & att du inte ger upp amningen.
- sprallos
sofia vad är "torsk"?
kan man se om de kan va svamp? för de syns ju inget konstigt förutom att dom är hårda då¨..
kan man se om de kan va svamp? för de syns ju inget konstigt förutom att dom är hårda då¨..
- hellokitty
- Alltid online

torsk är en sorts svamp som är väldigt vanligt att spädbarn får i munnen och som de då smittar sin mamma med.
tror inte det är så lätt att se själv, jag tycker som de andra, sök hjälp nu med en gång så du får uteslutet ev svamp. jag tyckte det hjälpte att smörja med purelan när jag fick sår, det hände mig heller aldrig med jakob men flera gånger med alma och det gör sjukt sjukt ont så jag lider med dig!!! hoppas du får hjälp!
tror inte det är så lätt att se själv, jag tycker som de andra, sök hjälp nu med en gång så du får uteslutet ev svamp. jag tyckte det hjälpte att smörja med purelan när jag fick sår, det hände mig heller aldrig med jakob men flera gånger med alma och det gör sjukt sjukt ont så jag lider med dig!!! hoppas du får hjälp!
-

Kali - Alltid online

efter googlat nu känner jag mig säker på att det är torsk/svamp de borde va självklart e bvc stängt nu.. fan. ska ja kontakta vc eller vänta till imon?? tack för er hjälp va skulle ja göra utan er 
- hellokitty
- Alltid online

Om vc är öppet idag, så ring dit och hör
det borde vara dom som har hand om dig, inte bvc. Bvc har ju bara hand om barnen, om du förstår vad jag menar 
- laisa86
- Alltid online

jo men ja tänkte de kommer ju från hans mun ahh ja vet inte fick ingen hjälp idag iaf för de e röd dag ja köpte vichy vatten vilket tydligen ska hjälpa lite men ska ringa imon morgon..
- hellokitty
- Alltid online

Hur mår du?
Har du ont mellan amningarna eller bara under amningen? Har du ont i eller på? Hur ser vårtan ut efter amning? Ser du några sår?
Tänk på handhygienen- du vill inte ha en infektion. Kan vara svamp eller en infektion tänker jag. Svårt att säga så här. På vc kan de ta en odling för båda o kolla. Har bebisen torsk? Om bebisen har torsk måste ni båda behandlas. Vichyvatten har jag promt för mig är verkningslöst numera. I din stad finns också en amningsmottagning. De kan hjälpa.
Var inte orolig för att din mjölk inte räcker- det är mkt sällsynt. Det låter dock som att utdrivningen krånglar. O det är inte så konstigt om du har ont o spänner dig. Vila, ät o drick. Sitt avslappnat när du ammar. Välbefinnandet är jätteviktigt! Oro, stress o sömnbrist är utdrivningshämmande. Försök slappna av när du ammar, föreställ dig en fors som forsar fram- fast ur ditt bröst.
Har du ont mellan amningarna eller bara under amningen? Har du ont i eller på? Hur ser vårtan ut efter amning? Ser du några sår?
Tänk på handhygienen- du vill inte ha en infektion. Kan vara svamp eller en infektion tänker jag. Svårt att säga så här. På vc kan de ta en odling för båda o kolla. Har bebisen torsk? Om bebisen har torsk måste ni båda behandlas. Vichyvatten har jag promt för mig är verkningslöst numera. I din stad finns också en amningsmottagning. De kan hjälpa.
Var inte orolig för att din mjölk inte räcker- det är mkt sällsynt. Det låter dock som att utdrivningen krånglar. O det är inte så konstigt om du har ont o spänner dig. Vila, ät o drick. Sitt avslappnat när du ammar. Välbefinnandet är jätteviktigt! Oro, stress o sömnbrist är utdrivningshämmande. Försök slappna av när du ammar, föreställ dig en fors som forsar fram- fast ur ditt bröst.
- che
- Alltid online

jag ringde till bvc o hon sa att ja skulle köpa en salva receptfritt på apoteket daktacort heter den. och att ja skulle tvätta hans mun med bikarbonat. Jag har gjort detta och tvättat händer o kokat nappar osv tre tusen gånger om dan känns de som. mitt vänstra bröst gör inget ont o de högra hade nästan också slutat göra ont men nu idag har de gjort jätte ont igen inte i bröstet utan på själva ploppen på bröstvårtan eller vad man sger den dom suger på främst. ibland gör de så ont att ja får dra bort han sirekt han börjar suga. just nu känns de så jävla hopplöst för ja trodde de va så gott som borta. vet inte om han haft torsk egentligen för ja tror inte hans tunga är färgad osv.. men vet inte va de annars är...
Jag ser inte något sår men man kan säga att bröstvårtan känns som ett sår den e torr o lite hård på vissa ställen. om de inte vänder snart så känns de som ja inte orkar mer o lägger ner amningen men de vill ja ju egentligen absolut inte så jag vet inte... tröttsamt är de iaf.. ska till bvc på måndag hoppas ja kan få nån mer hjälp..
Jag ser inte något sår men man kan säga att bröstvårtan känns som ett sår den e torr o lite hård på vissa ställen. om de inte vänder snart så känns de som ja inte orkar mer o lägger ner amningen men de vill ja ju egentligen absolut inte så jag vet inte... tröttsamt är de iaf.. ska till bvc på måndag hoppas ja kan få nån mer hjälp..
- hellokitty
- Alltid online

ajdå
Jag hade inte svamp men fick sår i början, det gör ju så satans ont, stod o stampade o grät när han ammade i ett par dagar tills det gick över.. kändes ju som om han slet loss stora stycken, aaahhh!
Jag fick en salva som heter Bephanten att smörja med efter varje amning. funkade fint! Inget som behövdes tvättas bort innan amning.
Använder han napp så tänk på att koka dem o ge han ny ofta för att undvika det.
Daktakort är bra, den har min sambo till mjällexem/torr hur i ansiktet..
Lycka till!
Jag hade inte svamp men fick sår i början, det gör ju så satans ont, stod o stampade o grät när han ammade i ett par dagar tills det gick över.. kändes ju som om han slet loss stora stycken, aaahhh!
Jag fick en salva som heter Bephanten att smörja med efter varje amning. funkade fint! Inget som behövdes tvättas bort innan amning.
Använder han napp så tänk på att koka dem o ge han ny ofta för att undvika det.
Daktakort är bra, den har min sambo till mjällexem/torr hur i ansiktet..
Lycka till!
- Ki27
- Alltid online

30 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Matvanor & barnmat